ضرورت جراحی در نظام اقتصادی ایران

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۳۴
ضرورت جراحی در نظام اقتصادی ایران

تازه‌ترین گزارش‌ جهانی در مورد سهولت کسب‌وکار از افت رتبه ایران حکایت دارد؛ براساس این گزارش، ایران که در سال گذشته با کسب 56.22 امتیاز در رتبه 120 جهان قرار گرفته بود، اکنون با وجود افزایش اندک امتیاز خود و رسیدن آن به 56.48 با 4پله سقوط در رتبه در جایگاه 124جهان قرار گرفته است؛ رتبه‌یی که نازل‌ترین رتبه ایران در 3سال اخیر به شمار می‌رود.

رییس اتاق شیراز می‌گوید: وقتی رتبه ایران در شاخص سهولت کسب وکار نزول می‌کند، یعنی باید ما به فکر این بیفتیم که جراحی بزرگی در اقتصاد انجام دهیم؛ این جراحی چیزی نیست جز تغییر روندها و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه بانکی، مالیاتی، قانون کار و بیمه. اینها اصلی‌ترین موانع حوزه محیط کسب وکار در ایران است. رازقی‌جهرمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهار می‌کند: اگرچه نبود امنیت و آرامش اقتصادی برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی دلیل اصلی افت رتبه ایران است و در این شرایط دولت باید از اتخاذ سیاست‌هایی که مناسب وضع فعلی اقتصاد کشور نیست خودداری کند. اما مهم‌ترین مانع سیاست زدگی اقتصاد ایران است که بر محیط کسب وکار تاثیرگذار است.

او می‌گوید: تا زمانی که سایه سیاست از روی سر اقتصاد برداشته نشود، یا اقتصاد در اولویت مسائل کشور قرار نگیرد همچنان در این سیکل معیوب گرفتاریم. یعنی اینکه امروز از دولت انتظار می‌رود به جای دادن وعده به مردم، آنها را آماده جراحی اقتصادی کنند. رییس اتاق شیراز می‌گوید: مسوولان باید بتواند نظام مالیاتی، بانکی، تامین اجتماعی و قانون کار را در اولویت قرار دهند؛ اینها همان مواردی هستند که فضای کسب و کار کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. البته تلاش‌هایی شده ولی متاسفانه این رفتارها پاندولی و کوتاه‌مدت است. برای همین بعد از مدتی بهبود، مشکل همچنان سرجای خود باقی است. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: اگرچه برخی فکر می‌کنند سیاست اولویت بر اقتصاد دارد اما من معتقدم باید سایه سیاست از روی اقتصاد برداشته شود؛ یعنی تصمیمات اقتصادی سیاست‌زده نباشد. اصلاح اقتصادی نباید از نگاه‌های سیاسی- جناحی اثرپذیر باشد. مثلا دولت نباید در سازمان تامین اجتماعی قدرت واحدی داشته باشد که بر تصمیمات این سازمان اثرگذار شود. او تصریح می‌کند: بدنه بزرگ دولت با درآمد پایین سعی می‌کند در اقتصاد دخالت کند. یا اینکه با فشار مالیاتی قانونی و غیرقانونی به بنگاه‌های اقتصادی فشار می‌آورد؛ همه اینها مواردی است که بنگاه‌ها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. به گفته رییس اتاق شیراز اینها سیاست غلطی است که به قتصاد، تحمیل شده است؛ وقتی رتبه ایران در شاخص سهولت کسب وکار نزول می‌کند، یعنی باید ما به فکر این بیفتیم که جراحی بزرگی در اقتصاد انجام دهیم؛ این جراحی چیزی نیست جز تغییر روندها و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه بانکی، مالیاتی، قانون کار و بیمه. اینها اصلی‌ترین موانع حوزه محیط کسب وکار در ایران است.

 

ارسال نظر