بسته ماندن مرز و تضعیف ایران در بازار عراق

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۱۳

عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به تحولات اخیر عراق و تنشی که بین دولت مرکزی و اقلیم ایجاد شد گفت: این تحولات باعث شد مرزهای ایران که مجاور مناطق کردنشین بود از جمله پرویزخان، باشماق و پیرانشهر برای مدتی بسته و مبادلات تجاری این مرزها متوقف شود.

کیوان کاشفی گفت: اخیرا که مقداری از تنش‌ها کم شده شاهد بازگشایی مرز باشماق بودیم و انتظار می‌رود که مرز پرویزخان نیز با پیگیری مسوولان بازگشایی شود. مرز پرویزخان نه‌تنها در صادرات به کردستان بلکه برای صادرات به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق هم نقش بسزایی دارد. عضو هیات رییسه اتاق ایران دلیل رونق صادرات در این مرز را موقعیت استراتژیک، حمل‌ونقل مناسب و سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه که توسط دولت و بخش خصوصی انجام‌ شده دانست و یادآور شد: غیر از اینها با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در قصر شیرین، مزیت‌های مرز پرویزخان بسیار بیشتر خواهد بود.

کاشفی در خصوص پیامدهای بسته بودن این مرز خاطرنشان کرد: با بسته شدن مرز پروزخان صادرات ایران به عراق و خصوصا صادرات استان کرمانشاه کاهش قابل ‌توجه داشته است. وی با بیان اینکه مرز پرویزخان در 10سال اخیر 30 تا 50درصد سهم صادرات به عراق را داشته، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با بسته ماندن این مرز باید منتظر کاهش بیشتر صادرات استان باشیم. رییس اتاق کرمانشاه افزود: از سوی دیگر تجار و فعالان اقتصادی ما در سال‌های طولانی و با تلاش فراوان جایگاه خود را در عراق بازکرده‌اند و اکنون با بسته ماندن مرز پرویزخان تجارت و اقتصاد ما لطمه خواهد خورد.

 

ارسال نظر