اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۹۶

دلار ارز اصلی در معاملات ایران و ترکیه

ایسنا  دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به تشریح آخرین وضعیت پیمان پولی میان ایران و ترکیه پرداخت و تصریح کرد که دلار از مبادلات دو کشور حذف نشده اما می‌توان در کنار معامله با دلار با ریال و لیر هم کار کرد. به عبارتی ما می‌توانیم تجارت‌مان با ترکیه را به وسیله پول ملی هم انجام دهیم.

سیدجلال ابراهیمی ‌اظهار کرد: پیمان پولی توافقی بین دو کشور برای تسهیل مراودات و تبادلات تجاری است که در سفر اخیر معاون اول رییس‌جمهور به ترکیه توافقات جدیدی در زمینه پیمان‌ پولی با ترکیه صورت گرفته است. دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: ما قبل از برقراری پیمان پولی در مواقعی با ترکیه تهاتر انجام می‌دادیم. مثلا گندله صادر می‌کردیم و در ازای آن آهن وارد می‌کردیم. ابراهیمی ادامه داد: دلار نمی‌تواند از معاملات بازار جهانی حذف شود.

کشورهای اروپایی هم همگی با یورو معامله می‌کنند اما در برخی موارد با پول ملی خود هم کار می‌کنند. پیمان پولی نمی‌تواند ناقض عملیات تجاری جهانی شود. او افزود: ما ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فقط گاز و نفت به ترکیه می‌فروشیم. اگر این مبلغ را به صورت لیر به ما بدهند چگونه می‌توانیم این حجم از لیر را مصرف کنیم؟ طبیعتا بازاری برای مصرف جهانی آن وجود ندارد. اما می‌توان در کنار معامله با دلار با ریال و لیر هم کار کرد.

سرای تجاری ایرانیان در آستراخان افتتاح شد

سرای تجاری ایرانیان در آستراخان پس از حدود صدسال تعطیلی، دوباره به همت اتاق ایران احیا و افتتاح شد. سرای تجاری ایرانیان، در مرکز شهر آستراخان و در زمینی به مساحت هزار و 500 مترمربع با الگوی معماری ایرانی ساخته شده است و پس از گشایش 14 اتاق از استان‌های مختلف، فعالیت رسمی تجاری و بازرگانی خود را در آن آغاز کردند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران در مراسم گشایش سرای تجاری ایرانیان در آستراخان با تشکر از سفیر ایران در روسیه، استاندار آستراخان، اتاق بازرگانی آستراخان و همه کسانی که برای گشایش این سرای تجاری همکاری کرده‌اند، گفت: ساخت و گشایش سرای تجاری ایرانیان، ذوق جدیدی بین فعالان تجاری دو کشور ایجاد کرده است و به پاس این اتفاق خوشایند، بر خود واجب می‌دانم از زحمات سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و سرکنسولگری ایران در آستراخان قدردانی کنم.

غلامحسین شافعی ادامه داد: گشایش این مرکز، حرکت جدیدی در مسیر فعلی رابطه ایران و روسیه است و افق جدیدی در روابط تجاری و اقتصادی ایران با روسیه می‌گشاید.

او با بیان اینکه این مرکز فقط به آستراخان مربوط نمی‌شود بلکه موجب فعال شدن تجارت کلیه کشورهای ساحلی دریای خزر خواهد شد، افزود: برآوردهای نشان می‌دهد ما کشورهای حوزه دریای خزر می‌توانیم حدود 70درصد از نیازهای مشترکمان را در تجارت با یکدیگر تامین کنیم اما متاسفانه فعلاً این میزان حدود 12تا 14درصد است و نشان می‌دهد هنوز از ظرفیت‌های قابل توجه خود استفاده نکرده‌ایم.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: در رویکرد جدید دولت، بخش خصوصی آماده شده و امیدوار است با تداوم کمک‌ها و حمایت‌ها، آینده روشنی برای بخش خصوصی دو کشور ایجاد شود یا توجه به زمینه‌های بسیاری که وجود دارد، روابط تجاری و بازرگانی خود را متحول کنیم. در ادامه «الکساندر ژیلکین» استاندار آستراخان گفت: امروز سرای تجاری ایرانیان احیا شد و مطمئن هستیم این سرای تجاری موفق می‌شود و در آینده نزدیک روابط ایران و روسیه به سرعت رشد می‌کند.

«ژیلکین» ادامه داد: امیدوارم نسل‌های آینده ما نیز با یکدیگر دوستی کنند و این سرا هرگز بسته شود. سفیر ایران در روسیه نیز یکی از سخنرانان این افتتاحیه بود. مهدی سنایی با اشاره به اینکه افتتاح سرای تجاری ایران در آستراخان در راستای پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور است، تصریح کرد: فعلا توجه ویژه‌یی برای احیای کریدور شمال - جنوب وجود دارد و هفته آینده نیز ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به ایران سفر می‌کند که مربوط به همین کریدور است. سنایی همچنین با اشاره به اینکه ایده‌های مربوط به گردشگری حوزه دریای خزر نیز در حال عملی شدن است، گفت: در سال 1393 پس از ملاقات روسای جمهور ایران و روسیه، کشتی توریستی بین دو کشور نیز سفارش داده شد که قرار است در سال 2018 به آب انداخته شود.

قاچاقچیان شناسنامه‌دار می‌شوند

مهر  مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: با فعال شدن سامانه پرونده‌های قاچاق در سازمان تعزیرات حکومتی، قاچاقچیان شناسنامه‌دار می‌شوند و دیگر حق فعالیت اقتصادی نخواهند داشت. حمیدرضا دهقانی‌نیا گفت: سامانه پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی یکی از سامانه‌های اولویت‌دار است که با راه‌اندازی آن به دیدگاه مطلوب در مبارزه نظام‌مند با قاچاق دست پیدا خواهیم کرد.

وی با اشاره به پایگاه محکومان قاچاق در قوه قضاییه افزود: با تبادل اطلاعات سامانه تعزیرات نیز می‌توانیم با در اختیار داشتن کد ملی محکومان به ویژه افراد مرتبط با قاچاق سازمان یافته مانع از فعالیت‌های اقتصادی نظیر عضویت در شرکت‌ها و امکان اخذ کارت بازرگانی این افراد شویم. دهقانی‌نیا تصریح کرد: گام اول این سامانه با الکترونیکی شدن امور در سازمان تعزیرات برداشته شده که امیدواریم سریع‌تر نهایی شود. مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با عملیاتی شدن همه سامانه، زیرسیستم‌ها و تبادل اطلاعات با سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌توان به پیش‌بینی و پیشگیری از قاچاق در حوزه تجارت اقدام کرد.

 

ارسال نظر