اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۲۱

«موسیاد» میزبان تعاونی‌های ایران

انجمن موسیاد (مهم‌ترین تشکل بخش خصوصی ترکیه) میزبان تعاونگران ایرانی است. بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت بسته‌بندی و نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در مرکز نمایشگاهی تویاپ ترکیه با حضور رییس اتاق تعاون ایران، دبیرکل اتاق تعاون، معاون وزیر بازرگانی ترکیه، سفیر، رایزن، سرکنسول و جمع کثیری از مسوولان و فعالان اقتصادی آغاز به کار کرد. بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران و هیات همراه پس از بازدید از نمایشگاه در جلسات مشترک با سرمایه‌گذاران کشور ترکیه حضور یافت. همچنین جلسه آشنایی با انجمن موسیاد با حضور معاون این انجمن و سایر تعاونگران و فعالان اقتصادی در بیشتر رشته‌ها برگزار شد. سرمایه‌گذاری خارجی از مهم‌ترین موضوعات مطروحه در این نشست‌ها بود، به گفته مدیر امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران، سرمایه‌گذاران ترکیه از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال می‌کنند و خواهان تعاملات بیشتر تجاری با حذف تعرفه‌ها هستند. به گفته وی در بخشی از این نشست‌ها، هیات تجاری اعزامی بخش تعاون، جلسات متعددی را با سرمایه‌گذاران ترکیه برگزار کردند. یادآور می‌شود، نشست مشترکی نیز با حضور بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران و هیات همراه با انجمن موسیاد برگزار شد.

اجرای سلیقه‌ای فرآیندها؛ مانع استانداردسازی

مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد و تجلیل از سرآمدان عرصه تولید استاندارد در اتاق زنجان برگزار شد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در این مراسم بر همکاری و همراهی اداره کل استاندارد با بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: تعامل با بخش خصوصی و برخورداری از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌های این بخش در امور اجرایی به انجام وظایف سازمان استاندارد با سرعت‌بالا و هزینه پایین کمک می‌کند. غلامحسین جمیلی با اشاره به شعار امسال روز جهانی استاندارد تحت عنوان «استانداردها، شهرها را هوشمندتر می‌کنند»، افزود: ایجاد ظرفیت هوشمندسازی نیاز اولیه و پایه‌یی برای هوشمندکردن هر فرآیندی است. جمیلی افزود: برای اجرای بهتر استانداردها، باید با اجرای سلیقه‌یی فرایندها برخورد کنیم چراکه این امر تنها موجب افزایش هزینه‌ها و طولانی شدن فرایندها و مانع از استاندارد‌سازی است. او با اشاره به اهمیت پیاده‌سازی و اجرای سیاست‌های تبیین شده در سازمان‌ها گفت: از نکات کلیدی راهبرد سیاست‌های کلان در سازمان‌ها اعتماد به مدیران است که همواره با به‌کارگیری این مهم نتایج مطلوبی به دست می‌آید. رییس اتاق زنجان در پایان از برگزاری مسابقه ایده‌های برتر در حوزه استاندارد خبر داد و گفت: علاقه‌مندانی که ایده‌هایی در حوزه استاندارد دارند، می‌توانند در طول یک سال در حوزه استانداردسازی کالاها، رفتارهای اجتماعی و مدیریتی و همه مدل‌هایی که می‌شود آن را استاندارد کرد، ایده‌های خود را ارائه دهند.

سد ارزی برای صادرات فرش ایرانی

طی هفته‌های اخیر بازار دلار و سکه با تغییر و تحولات نسبتا زیادی همراه شده است؛ به‌طوری که قیمت دلار برای نخستین‌بار در سال جاری از مرز ۴۰۰۰تومان عبور کرد. برای این افزایش قیمت، دلایل مختلف داخلی و بین‌المللی مطرح می‌شود. در همین راستا اگزیم‌نیوز با احد هریسچیان، نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید. هریسچیان درباره افزایش قیمت ارز در بازار گفت: معمولا قیمت ارز در کشور متاثر از عوامل روانی و اقتصادی است که بازار عرضه و تقاضا ارز را در بازار متاثر می‌کند. از سوی دیگر شدت نوسانات نرخ ارز نشان‌دهنده بی‌ثباتی و نااطمینانی در روند ارزش پول ملی در برابر پول‌های خارجی است. این نوسانات سبب ایجاد فضایی بی‌ثبات و نامطمئن در اقتصاد می‌شوند و در نتیجه با ایجاد بی‌ثباتی نرخ ارز، روند متغیرهای کلان، به ویژه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، تجارت خارجی، تورم و نهایتا تولید داخلی تحت تاثیر قرار گرفته و تخصیص بهینه منابع غیرممکن می‌شود، که این امر لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد وارد می‌کند. وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز بخش تولیدی و صنعت کشور را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، چراکه بیشتر تولیدکنندگان داخلی مجبور به واردات و تهیه مواد اولیه و حتی گاهی دریافت خدماتی خاص از خارج از کشور هستند که با افزایش قیمت ارز به مشکل جدی برمی‌خورند و مانند واحدهای زیادی که در چند سال اخیر شاهد تعطیلی آنها بوده‌ایم مجبور به متوقف‌کردن فعالیت خود ‌می‌شوند؛ این امر به ازای هر واحد، ضربه‌یی جبران‌ناپذیر بر پیکر صنعت و آمار بیکاری در جامعه وارد می‌آورد و به‌طور طبیعی پیامدهای خطرناکی در جامعه در بر خواهد داشت. نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه صادرکنندگان موافق افزایش نرخ ارز هستند، افزود: عده‌یی از صادرکنندگان معتقدند افزایش نرخ ارز به علت بالا بردن درآمدهای ریالی صادرکنندگان کالا و خدمات یا کاهش قیمت ارزی کالاهای آنان باعث توسعه صادرات کشور خواهد بود. از آنجایی‌که کشور ما از نظر مواد اولیه و کالاهای مصرفی وابسته به واردات است و افزایش شدید نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی و تورم وارداتی می‌شود و در ادامه می‌تواند بسیاری از دستاوردهای اقتصادی ایران را دچار مشکل کند بنابراین مجموع این پیامدها در مدیریت سیاست‌گذاری اقتصادی دولت ایجاب می‌کند که دولت تمهیدات بیشتری را در این خصوص اعمال کرده و از افزایش نوسانات نرخ ارز جلوگیری کند. هریسچیان اضافه کرد: با این تفاسیر می‌توان گفت صادرکننده‌یی که در زمان افزایش نرخ ارز کالاهای خود را صادر کرده و بهای ارزی آن را دریافت می‌کند، در یک مقطع زمانی کوتاه سود خواهد بود. وی درباره اینکه چه نرخ ارزی می‌تواند برای صادرات مناسب باشد، گفت: نکته مهم این است که افزایش نرخ ارز برای صادرات خوب است، اما این افزایش باید با شیب ملایم و با اطلاع همه فعالان اقتصادی انجام شود. نه اینکه به‌طور ناگهانی در عرض یک هفته نرخ ارز تغییر کند و تمام بازار را به هم بریزد.

 

ارسال نظر