توسعه صادرات در گروی تقویت ناوگان‌ها

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۵۸

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز گفت: دولت همواره دم از حمایت از صادرات می‌زند و در قالب شعار‌های حماسی صادرات را تشویق می‌کند اما در بحث عملیاتی تغییرات چندانی را شاهد نیستیم و ضروری است که با جدیت بیشتری موانع صادرات برداشته شود.

سیده فاطمه مقیمی خاطرنشان کرد: سیستم حمل و نقل کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین ساختارهای لازم برای توسعه صادرات کشور شدیدا نیازمند توجه است. ناوگان ریلی و جاده‌یی ما بسیار فرسوده و ناکارآمد هستند. نرخ حمل و نقل کالا در کشور دوبرابر نرخ جهانی است و این به معنای بالا رفتن قیمت تمام شده محصول صادراتی و در ادامه عدم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی است. بنابراین باید به این بخش با تمرکز بیشتری بپردازیم.

مقیمی تشریح کرد: البته تلاش دولت در عرصه سیاست خارجی قابل تقدیر است. برداشته شدن تحریم‌ها موانع مهمی را از سر راه تجارت خارجی ما برداشت. زمان تحریم‌ها اجازه توقف در بندرگاه‌ها را نداشتیم و همچنین قادر به بیمه ناوگان‌ها نبوده و برای رفع نیاز خود از پرچم دیگر کشور‌ها استفاده می‌کردیم و حتی رانندگان ما در اخذ ویزا مشکل داشتند. برداشته شدن این مشکلات گام بزرگی بوده است اما همچنان فاصله ناوگان حمل و نقل ما با استانداردهای جهانی مشکل بزرگی است که صادرات کاری سخت می‌کند. وی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست گشایش در روابط بین‌المللی خصوصا کشورهای اروپایی فرصت بزرگی برای توسعه تجارت خارجی است و حال که این موقعیت را داریم در وهله نخست باید برای اجرای صحیح مقررات بین‌المللی حمل و نقل کالای تجاری و پیوستن به سازمان تجارت جهانی تلاش بیستری انجام دهیم.

 به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران صادرات ما بیشترین ضربه را از نقصان در سیستم حمل و نقل و تجهیزات آن می‌بیند. حلقه ارتباطی چرخه تولید و صادرات، حمل و نقل کارآمد و به روز است. با این ناوگان فرسوده انتظار رشد صادرات بیهوده خواهد بود. مقیمی در ادامه به مقاومت دولت در برابر واردات تجهیزات ناوبری و حمل و نقل به روز دنیا گفت: دولت به بهانه حمایت از تولید داخلی اجازه واردات ناوگان حمل و نقل به کشور را نمی‌دهد. حال آنکه تولید داخلی پاسخگوی نیاز کشور نیست. در پاسخ به این سوال خبرنگار که دولت همیشه سعی در حمایت صادرکننده داشته حال چه چیزی از واردات ناوگان به روز که از نیاز‌های اصلی صادرکننده است جلوگیری می‌کند؟ گفت: دولت با عنوان حمایت از تولید داخلی مانع از واردات ناوگان به روز و استاندارد به خصوص کامیون می‌شود. صادرات کشور ما به لحاظ جغرافیایی نیاز زیادی به کامیون دارد. به دلیل فرسودگی ناوگان جاده‌یی داخلی، صادرکنندگان ما مجبور به استفاده از سیستم حمل و نقل خارجی شده و در حال حاضر بیشترین حمل و نقل ما توسط کامیون‌های ترکیه انجام می‌گیرد.

به گفته مقیمی با توجه به قرار گرفتن ایران در موقعیت خاص و مطلوب در زمینه حمل و نقل، ما واجد شرایط اولیه برای جهانی شدن در این صنعت هستیم اما دست اندازهای موجود در این راه تنها با سیاست‌های کارآمد و یک دیپلماسی قوی اقتصادی از سوی مسوولان ذی ربط مرتفع می‌شود. ایران با عضویت در کنوانسیون‌های مختلف از جمله کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی (IRU)، کنوانسیون قرارداد حمل بین‌المللی جاده‌یی کالا (CMR) و بسیاری از کنوانسیون‌های دریایی، توانست گام اول را برای تثبیت توانایی خود در سطح بین‌المللی بردارد اما برای رسیدن به هدف، ابزارهای بزرگ و مکمل دیگری نیز لازم است به عنوان مثال میزان تناژ مربوط به حمل در جاده‌های ایران در مقایسه با دیگر کشورها و حتی کشورهای هم جوار بسیار متفاوت است، که این امر سبب می‌شود نتوانیم در میدان رقابتی پیشتاز باشیم. مساله مهم دیگری که مسیر پیشرفت و توسعه حمل و نقل ایران را با چالش روبه‌رو کرده است موضوع فرسودگی ناوگان‌هاست، عدم بازسازی و نوسازی در این شبکه باعث شده که ما با ناوگانی پیر و ناتوان دست و پنجه نرم کنیم و همین امر باعث شده تا رقبا گوی سبقت را از ما بربایند و ایران نتواند در جایگاه مطرحی از برندینگ سیستم حمل و نقل بین‌المللی قرار بگیرد. سیده فاطمه مقیمی گفت: زمانی می‌توان از توسعه صادرات حرف زد که بتوان محصول تولید شده را با قیمت و کیفیت قابل رقابت به مصرف‌کننده رساند با سیستم حمل و نقل ناکارآمد فعلی این امر میسر نمی‌شود. دولت باید مجوز واردات کامیون با عمر ۲ تا ۳ سال مصرف را به شرکت‌های حمل و نقل بدهد و خود بر فرآیند واردات آن نظارت کند. با این راهکار بخشی از مشکل حمل و نقل کشور رفع خواهد شد.

مقیمی در پایان سخنان خود به سفر اخیر هیات تجاری ایران به تفلیس اشاره کرد و خبرداد: ایران امکان ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود با دیگر کشور‌ها را دارد. یکی از کشور‌هایی که می‌توان سطح همکاری خوبی به ویژه در بحث حمل و نقل با آنها ایجاد کنیم، گرجستان است این کشور با کمبود ناوگان حمل و نقل جاده‌یی مواجه است و در سفر اخیر درخواست کردیم که تعداد مجوزهای مربوط به تردد کامیون‌های ایرانی در گرجستان افزایش یابد و با این پیشنهاد موافقت شد و مجوز ترانزیت 500کامیون ایرانی به نماینده سازمان پایانه‌های کشور تحویل شد.

 

ارسال نظر