اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۷۷
اخبار

سهم ناچیز ایران از صادرات کفش

 رییس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران گفت: ظرفیت سرمایه‌گذاری در صنعت کفش وجود دارد و حمایت از این بخش می‌تواند ارزی‌آوری خوبی برای کشور داشته باشد. علی اژدرکش به پایگاه خبری اتاق اصناف ایران اظهار کرد: تولیدات صنایع چرمی مانند کیف و کفش می‌تواند جایگزین صادرات نفتی باشد در این صنعت پتانسیل و فرصت‌های کاری خوبی وجود دارد که می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد و نیازمند تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید این صنعت هستیم.

او تصریح کرد: آنچه در سال‌های گذشته اتفاق افتاد و باعث افت صنعت چرم کشور شد، حجم واردات زیاد صنایع چرمی مانند کیف و کفش از کانال‌های غیررسمی بود که باعث شد این کالاها با نرخ‌های پایین وارد شود و توان رقابت از تولید‌کننده داخلی بگیرد.

اژدرکش با بیان اینکه در تولید کفش مناسب باید کیفیت، مد، رنگ، قالب، راحتی مد نظر باشد، اظهار کرد: در زمینه تولید کفش درحال حاضر ایتالیا حرف اول را می‌زند و با بیش از ۴۰یورو برای هر جفت کفش بالاترین قیمت را در دنیا و بیشترین ارزش‌افزوده را با این صنعت ایتالیا ایجاد کرده است. او ادامه داد: این رقم در ایران چیزی حدود ۴یورو است یعنی به عبارتی ایتالیا ۱۰برابر رشد قیمتی ما را دارد. در ایتالیا تولید، کیفیت، تنوع و مواد اولیه ازجمله عواملی هستند که به آن بها داده شده و به عنوان دروس اصلی در دانشگاه‌های آنها تدریس می‌شود و سال‌های زیادی است که در این زمینه نیروی متخصص تربیت می‌کنند و آموزش می‌دهند.

رییس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران با بیان اینکه باید تکنولوژی تولید صنعت کفش را به کشور وارد کنیم، افزود: اکثر شرکت‌های سازنده دستگاه‌ها تکنولوژی بومی ایتالیاست و زمانی که یکی از این دستگاه‌ها را خریداری می‌کنیم به محض اینکه ایراد یا نقصی داشته باشد باید تکنیسین و قطعه لازمش را از ایتالیا وارد کنیم و این مساله ضرورت یادگیری دانش و تکنولوژی برای متخصصان ایرانی را گوشزد می‌کند که باید تلاش کنیم تا خودمان به این دانش برسیم.

او با اشاره به اینکه سهم بازار ایران از صادرات کفش بسیار اندک است؛ درحالی که می‌تواند سهم بالایی داشته باشد، تصریح کرد: درحال حاضر در بخش صادرات کفش ضعیف هستیم و تنها به عراق و افغانستان صادرات داریم. سهم بازار ما درحال حاضر نزدیک به ۱۰میلیون دلار است؛ درحالی که رقم و ارز‌آوری صادرات این صنعت در دنیا ۱۲۰میلیارد دلار اعلام می‌شود که در این میان سهم ایران بسیار اندک است.

قاچاق کالا مانعی برای رونق تولید

تسنیم  عضو هیات‌مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار با بیان اینکه قاچاق کالا مانع از رونق تولید می‌شود، گفت: ۶ سال است که کارخانه کیان تایر توسط هیات حمایت از تولید اداره می‌شود اما کارگرانش هنوز مشکل دارند. علی خدایی درباره ضرورت امنیت شغلی کارگران گفت: هیات حمایت از صنایع در سال 43 برای نخستین بار در وزارت اقتصاد تشکیل و در سال 53 با حفظ شرح وظایف به وزارت صنایع واگذار شد.

او در بیان وظایف این هیات گفت: در این هیات نمایندگانی از وزارت کار، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه و اتاق صنایع و معادن ایران حضور دارند که بررسی شرایط حمایت و تحت پوشش قرار دادن کارخانه‌هایی که در معرض بحران هستند را دنبال می‌کنند. خدایی با اشاره به امنیت شغلی نیروی کار گفت: اینکه اگر بنگاهی دچار مشکل شود و آن بنگاه به هیات حمایت از صنایع واگذار شود برای حل مشکل آن بنگاه کافی نیست بلکه باید سیاست‌های بالادستی تغییر کند.

این فعال تشکلی در توضیح اینکه برای حمایت از صنایع چه مواردی ضرورت دارد، گفت: برای حفظ اشتغال موجود و به خطر نیفتادن امنیت شغلی کارگران باید جلو قاچاق کالا را گرفت. به طور مثال صنایع لاستیک‌سازی کشور در فضایی که واردات وجود دارد دچار مشکل شده‌اند و با وجود اینکه حدود 6 سال است که کارخانه‌یی نظیر کیان تایر توسط هیات حمایت از تولید اداره می‌شود اما مشکلاتشان برطرف نشده است.

عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: کارگران این کارخانه‌ با معوقات چند ماهه حقوق و حق بیمه مواجه هستند و وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی حمایت است اما در عمل ساختار سیاست‌های بالادستی اقتصاد کشور در این باره رویکرد حمایتی ندارند.

خدایی با بیان اینکه امنیت شغلی کارگران در بنگاه‌های بحرانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: امروز مشکلات کارگران تنها در تاخیر‌های چند ماهه در پرداخت شدن دستمزدها خلاصه نمی‌شود بلکه امنیت شغلی آنها نیز به موازات پرداخت نشدن دستمزد و حتی بیش از آن به خطر افتاده است.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه تزریق نقدینگی در کوتاه‌مدت می‌تواند به حل بحران‌های پیش روی کارگران کمک کند، افزود: تنها در صورتی مشکل صنایع و تولید حل می‌شود که سرمایه‌های کشور با تدبیر به سمت تولید هدایت شود.

 

ارسال نظر