اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۰۰

اجرای طرح پایلوت توسعه فرش دستباف

اتاق اصناف ایران| یکی از متنوع‌ترین و با کیفیت‌ترین فرش و تابلو فرش‌های کشور در استان اردبیل بافته می‌شود. در مجموع سالانه بطور میانگین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار متر مربع فرش دستباف در این استان بافته می‌شود؛ البته متاسفانه این متراژ در سال‌های اخیر کاهش یافته و به ۹۰ هزار متر مربع نیز رسیده که این کاهش متراژ به دلیل تنوع تولید فرش‌های ماشینی همراه با گرایش مردم به کف پوش‌های جدید که ارزان قیمت و در دسترس هستند، بوده است. جلسه بررسی مشکلات فرش دستباف در حالی برگزار شد که در پایان آن ۱۴ استان کشور به عنوان پایلوت توسعه فرش دستباف انتخاب شدند که استان اردبیل هم یکی از این استان‌ها شناخته شد.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف استان اردبیل گفت: با ظرفیت‌هایی که استان اردبیل در حوزه فرشبافی دارد، می‌توان امیدوار بود با طرح جدید مجلس شورای اسلامی، اشتغالزایی را در این استان افزایش داد. مالک اژدرحسنی مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف استان اردبیل در این راستا به خبرنگار «پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران» گفت: هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار نفر بافنده در این استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، حدود ۳۵ هزار نفر از آنها شناسنامه دارند. اژدرحسنی اضافه کرد: همچنبن حدود ۱۰ هزار نفر از بافندگان فرش این استان دارای بیمه هستند که این تعداد سه هزار نفر بیش از سهمیه استان اردبیل است. از تولیدات این استان می‌توان به فرش ابریشمی، تابلو فرش و گل ابریشم در نقشه‌های متنوع اشاره کرد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های مشکین شهر، خلخال و کوثر به عنوان سه شهرستان استان اردبیل در حوزه فرشبافی به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند. این طرح نیز به تازگی آغاز شده اما امیدواریم نتایج مثبتی را در این زمینه به دست آوریم. البته جلسات متعددی با تشکل‌های تعاونی برگزار کرده‌ایم که قرار است بحث آموزش نیز مورد توجه قرار بگیرد و حتی در پایان این آموزش‌ها، گواهینامه از مرکز فنی و حرفه‌یی به آنها اعطا شود.

کوله‌برها به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند

رییس اتاق اصناف مریوان درمورد فعالیت کوله‌برها پس از اتفاق‌های سیاسی رقم خورده در عراق و رفراندوم مردم اقلیم کردستان گفت: «فعل و انفعالات سیاسی اقلیم کردستان و جبهه‌‍‌گیری‌های سیاسی تا امروز تاثیری روی فعالیت کوله‌برها نداشته و آنها همچنان به کارشان ادامه می‌دهند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، عبدالله مرادی افزود: صحبت‌هایی هم درمورد جلوگیری از عبور و مرور کوله‌برها مطرح شده است که شایعه بوده و کماکان این فعالیت ادامه دارد، چرا که بیش از ۷۰ درصد وسایل صوتی و تصویری منطقه از این راه تامین می‌شود. وی ادامه داد: مرز کولبری «باشماق» باز است و بیشتر رفت و آمد کوله‌برها از این مسیر است. این موضوع را در نظر بگیرید که تمرکز و تاکید مسوولان شهرستان روی کالاهایی است که آنها وارد می‌کنند. فهرستی بین ۷۰ تا ۸۰ نوع کالا وجود دارد که برای کوله‌برها قدغن است. دلیلش هم تولید داخل است و نیازی به وارد کردن آنها نیست. برای مثال خشکبار یکی از اقلامی است که مسوولان تاکید به ممنوعیت وارداتش از طریق کوله‌برها دارند.

مرادی گفت: تمام روستاهایی که فاصله‌یی ۵ کیلومتری یا کمتر با مرز دارند حق این کار را دارند و قانون به هر خانواده روستایی اجازه داده تا یک بار در هفته از مرز عبور کرده و کالایی را به عنوان کوله‌بر وارد کند. آنها برای هربار که از مرز می‌گذرند و وسیله‌یی را می‌آورند، ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این کمک خرجی است به خانواده‌های مرزنشین تا زندگی‌شان را راحت‌تر بگذرانند. وی افزود: بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ واحد صنفی در مریوان فعالیت می‌کنند و وسایل صوتی و تصویری می‌فروشند. سابقه دو دهه‌یی من در این عرصه نشان می‌دهد که مردم زیادی برای خرید وسایل برقی به کردستان سفر می‌کنند و عده زیادی هم که حتی قصدشان تفریح است، در نهایت وسیله‌یی برقی می‌خرند و با خود به عنوان سوغات می‌برند. دلیلش هم اختلاف قیمت است؛ چرا که چیزی بین یک تا 1.5 میلیون تومان اختلاف قیمت با شهرهای دیگر از جمله تهران وجود دارد. رییس اتاق اصناف مریوان اظهار کرد: میزان استقبال از بازار و فروش لوازم خانگی با عواملی چون مناسبت‌های مذهبی تغییر می‌‎کند و در ماه‌های چون ماه رمضان، محرم و صفر فروش در کمترین حد خود است، چون عروسی برگزار نمی‌شود و مردم هم جهیزیه نمی‌خرند. در حالی که در دیگر ماه‌های سال لوازم صوتی و تصویری و دیگر لوازم خانگی با استقبال بالایی مواجه هستند و گاه روزانه بیش از هزار ماشین سواری با بار لوازم صوتی تصویری و خانگی از بازار مریوان راهی شهرهای مختلف می‌شوند.

بازرسی‌ها از صنوف تهران

تعداد کل بازرسی‌ها از صنوف تهران در شهریور ماه سال جاری ۳۴ هزار و ۱۵۵ فقره بود که ۳هزار و ۳۶۵ فقره پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۶ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال تشکیل شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، در شهریور ماه امسال یک هزار و۹۰۴ فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که۶۷ درصد در بخش کالا و ۳۳ درصد در بخش خدمات بود. از مجموع شکایات دریافتی ۷درصد به صورت حضوری، ۹۱ درصد تلفنی و ۲درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است. در عین حال پس از بررسی‌های معموله و ارزیابی کارشناسان تعداد یک هزار و ۸۸۲فقره شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذی‌ربط ارسال شده است. همچنین از کل شکایات قابل پیگیری۵ درصد منجر به رضایت شاکی، ۴۳ درصد متخلف، ۴۷ درصد غیرمتخلف و ۵ درصد در دست بررسی است. طبق گزارش واحد معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران، بیشترین عناوین تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و عدم صدور صورتحساب است.

 

ارسال نظر