سوریه بازار هدف بالقوه برای صادرات ایران در آینده

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۰۱

کشور سوریه پس از 6سال جنگ داخلی ویران‌کننده و خانمان‌سوز، آرام آرام باید کمرش را راست کند و اقتصادش را دوباره از نو بسازد. طبیعی است که در چنین شرایطی، دولتمردان سوری به دنبال سرمایه‌گذاران و منابع مالی جدید باشند و بطور حتم از ورود آنها به کشورشان استقبال خواهند کرد. ‌در همین رابطه اگزیم‌نیوز با علی‌اصغر جمعه‌ای، نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و سوریه و رییس اتاق بازرگانی سمنان به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

جمعه‌ای با تاکید بر اهمیت سوریه برای ایران گفت: هرچند سهم سوریه از تجارت ایران رقم کوچکی است، اما ایران همواره یکی از شرکای اصلی اقتصاد سوریه بوده است. بازار سوریه به علت وضعیت خاص این کشور مانند جنگ، تحریم‌هاو تعطیلی واحدهای صنعتی به یک بازار جذاب برای همسایگان خود تبدیل شده است.

نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و سوریه ادامه داد: در این شرایط زمانی بازار سوری‌ها به دلیل وضعیت نامناسب این کشور می‌تواند برای صادرات کالاهای تولیدی ایران جذاب باشد. ایران با اکثر کشورهای دنیا به صورت مستمر مبادله تجاری و اقتصادی داشته است و حتی در دوره تحریم‌ها هم این روابط به صورت کامل قطع نشد. از سوی دیگر فعالان اقتصادی و بازرگانان بخش خصوصی جهت توسعه روابط و برقراری روابط تجاری در این کشور اتاق مشترک هم تاسیس کردند.

وی اضافه کرد: با وجود این فضای مناسب هنوز تعامل اقتصادی دو کشور ایجاد نشده است. نباید اجازه داد کشورهای رقیب، سوریه را در اختیار بگیرند. البته در زمینه گسترش حضور ایران در بازار سوریه مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد که عرصه را بر تولیدکنندگان ایرانی در تجارت با این کشور دشوار کرده است.

رییس اتاق بازرگانی سمنان اضافه کرد: مشکلات نقل و انتقال پول بین ایران و سوریه یکی از موانع اصلی گسترش روابط تجاری وبازرگانی در کنار نبود زیرساخت‌ها و همچنین عدم وجود شرایط مساوی برای صادرکنندگان ایرانی و رقبای آنها موجب شده نتوانیم جایگاه مناسبی در سوریه داشته باشیم. وی تصریح کرد: از آنجایی‌که سوریه می‌تواند بازار بسیار خوبی برای ایران باشد باید تمهیداتی اندیشیده و وارد اقدام‌ها و برنامه‌های اجرایی شد. خدمات فنی مهندسی، دارو و مواد‌غذایی و ساخت صنایع و کارخانه‌ها که به دلیل جنگ تخریب شده‌اند از اصلی‌ترین نیازها در سوریه است.

جمعه‌ای با تاکید بر اهمیت افزایش ارتباطات تجاری بخش خصوصی دو کشور گفت: توانمندی‌های بخش خصوصی ایران در حوزه‌های زیرساخت، عمران، خدمات فنی و مهندسی را می‌توان از نقاط مثبت برای افزایش همکاری‌ها در سوریه دانست. بنابراین بخش خصوصی ‌باید برنامه بلندمدت و نقشه راه همکاری با نگاه بازسازی سوریه تدوین و ترسیم کند تا بتواند سطح همکاری‌های دوجانبه را افزایش و همچنین در پروژه‌های بازسازی سوریه نقش پررنگ‌تری را ایفا کند.

نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و سوریه ایجاد خطوط اعتباری را برای رشد حجم تجاری ایران با این کشور، ‌یک ضرورت دانست و گفت: در این راستا برای اینکه کالاهای ایرانی به سوریه برود و در بازار این کشور عرضه شود خط اعتباری به سوریه اختصاص داده شده است تا تجار و صنعتگران ایرانی کالاهای مورد نیاز سوریه را از محل این خط اعتباری، تامین اعتبار و به سوریه صادر کنند.

جمعه‌ای عنوان کرد: در واقع با این سیاست برای بخش خصوصی ایران و شرکت‌های فعالی که سابقه کار در سوریه دارند، شرایط جدیدی به وجود آمده است تا فعالیت خود را مجدد در سوریه آغاز کنند.

البته در این بین نیاز است مکانیسم موجود تغییر کند و مزایا تنها در اختیار شرکت‌های دولتی و خصولتی قرار نگیرد بلکه بخش خصوصی هم در این سیاست گنجانده شود. وی ادامه داد: در این مسیر نیاز است بسترهای لازم همچون بازگشایی ال‌سی، ضمانتنامه‌ها و مسائل بانکی مورد توجه قرار گیرد. به عبارت دیگر تا زمانی که روابط بانکی به شرایط عادی بازنگردد نمی‌توان انتظار بهبود محیط کسب‌وکار و توسعه روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها را داشت.

نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و سوریه در خصوص اقلام عمده صادراتی ایران گفت: ایران توانایی صادرات مواد غذایی، ماشین آلات، جاده‌سازی، شهرسازی، برق، تاسیسات و خدمات فنی مهندسی جهت احیای واحدهای تولیدی و کارخانجات را دارد.  جمعه‌ای اضافه کرد: به عبارت دیگر اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی ایران در سوریه می‌تواند شامل سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و مواد غذایی، ایجاد خط تولید خودرو وساخت ماشین‌آلات صنعتی و معدنی، سیمان و بسیاری موارد دیگر باشد. از سوی دیگر کشور سوریه در زمینه تولید انرژی مخصوصا نیروی برق با کمبودهایی مواجه است و همچنین تقاضا برای تجهیزات پزشکی از سوی این کشور در حال افزایش است و خواستار تهیه این محصولات از ایران با توجه به کیفیت خوب این تجهیزات هستند. وی اظهار کرد: البته کشور سوریه هم در بخش صنعت همچون نساجی، صنایع‌دستی، کشاورزی و صنایع تبدیلی حرفی برای گفتن دارد. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و سوریه با اشاره به نقش پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی در خصوص بازسازی این کشور گفت: شناسایی فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری را از هم‌اکنون باید شروع کرد چرا که با ثبات در سوریه و نگاه مثبتی که دولت مرکزی این کشور به ایران دارد، کشور فوق می‌تواند برای سرمایه‌گذاری یکی از بهترین‌ها باشد.

به گفته وی تجار ایرانی و بخش خصوصی باید به بازار سوریه توجه ویژه‌یی داشته باشند بنابراین نیاز است شرایط لازم جهت حضور فعالان اقتصادی به ویژه در عرصه خدمات فنی مهندسی و پیمانکاران ایرانی در سطوح مختلف فراهم شود.

 

ارسال نظر