مذاکرات تجاری ‌خصوصی‌های ایران در گرجستان

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۳۹

با سفر هیات تجاری بخش‌خصوصی ایران به گرجستان، دور تازه‌یی از مناسبات اقتصادی و همکاری‌های تجاری دو کشور آغاز شد. سرپرستی این هیات تجاری را سیده‌فاطمه مقیمی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان و عضو هیات رییسه اتاق تهران برعهده داشت درحالی که تیم 30نفره این اتاق مشترک، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور عازم تفلیس شده بود، همراهی می‌کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در طول این سفر بخش‌خصوصی دو کشور علاوه بر آنکه فرصت مذاکرات رو در رو را داشتند، در افتتاح مرکز تجاری ایران در تفلیس نیز شرکت کردند. این مرکز تجاری توسط سیده فاطمه مقیمی افتتاح شد و قرار است مکانی برای همکاری و تعامل بیشتر کارآفرینان و تجار دو کشور باشد. همچنین در ملاقات رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان با رییس اتاق بازرگانی و صنایع این کشور، دو طرف بر اعزام هیات تجاری گرجی به ایران توافق کردند.

تاکید بر توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان، دسترسی به بازار سیصد میلیونی با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و ثبات و امنیت کشور در منطقه ازجمله مباحث مطرح شده در همایش تجاری دو کشور بود.

در این مراسم موقعیت‌های اقتصادی دو کشور تشریح شد و بخش‌های خصوصی برای توسعه همکاری‌های مشترک و ورود گسترده‌تر به بازارهای یکدیگر اعلام آمادگی کردند. ایجاد برند مشترک، توسعه همکاری‌ها در حوزه گردشگری، رفع موانع بانکی، اصلاح زیرساخت‌ها از سوی دولت‌ها، رفع موانع تردد و حمل‌ونقل مواصلاتی نیز از جمله پیشنهادهای مطرح شده از سوی مقامات دو کشور در راستای ارتقای همکاری‌های اقتصادی بود.

 تدوین سند نهایی کمیسیون مشترک

همچنین هیات ایرانی طی این سفر در ششمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان که با حضور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سفیر ایران در تفلیس برگزار شد، حضور پیدا کردند. تدوین سند نهایی کمیسیون مشترک از اهداف برگزاری این نشست بود که توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان و گورگی گاخاریا، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان به امضا رسید. در نشست کمیسیون مشترک، دو طرف در قالب ۴ گروه کاری شامل حمل‌ونقل و زیرساخت، سرمایه‌گذاری و توسعه تجاری و کشاورزی، انرژی، گروه فرهنگی و بهداشتی، پیشرفت توافقات پیشین را بررسی کرده و راهکارهای توسعه روابط را پیشنهاد و پیش‌نویس سند را آماده کردند. همچنین در حاشیه نشست کمیسیون مشترک، رییس اتاق مشترک ایران و گرجستان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سفرای دو کشور با یکدیگر دیدار کردند. کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان در سال ۱۳۷۳ تشکیل شد و پنجمین نشست آن در سال ۱۳۹۴ در تهران برگزار شد.

 

ارسال نظر