جهش در صادرات صنایع غذایی و تبدیلی

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۳۸
جهش در صادرات صنایع غذایی و تبدیلی

پایگاه خبری اتاق تهران|

در 6 ماه نخست سال جاری سهم صادرات صنایع غذایی و تبدیلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد افزایش یافت. در این زمینه، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران با اشاره به سهم صادرات صنایع غذایی و تبدیلی از کل صادرات غیرنفتی کشور گفت: این افزایش درحالی رخ داده است که ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور در این دوره با کاهشی تقریبا 3درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است. کاوه زرگران روند صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور در 6 ماه نخست سال 96 را نسبت به مدت مشابه سال قبل صعودی اعلام کرد و گفت: افزایش در صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور در نیمه اول سال جاری نسبت به 6 ماه نخست سال 95 درحالی رخ داده که صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی و ارزشی 5/2درصد کاهش داشته که عمدتا به دلیل کاهش صادرات محصولات باغی از قبیل پسته و سیب بوده است؛ درحالی که رشد حدود 10درصدی در صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور از کاهش بیشتر صادرات گروه محصولات کشاورزی و غذایی کشور جلوگیری کرده و سبب ارتقای تراز تجاری این گروه شده است. او در ادامه توضیح داد: صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور از حدود یک میلیارد و 280میلیون دلار در 6 ماه نخست سال 95 با رشد صعودی به حدود یک میلیارد و 400میلیون دلار در 6 ماه اول سال 96 رسیده و به لحاظ وزنی نیز با رشدی حدود 23درصدی مواجه بوده به طوری که از 748هزار تن در 6 ماه نخست سال 95 به 923هزار تن در 6 ماه نخست 96 صعود کرده است. رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران همچنین سهم صادرات صنایع غذایی و تبدیلی از کل صادرات غیرنفتی کشور در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل را با یک درصد افزایش 7درصد اعلام کرد و گفت: این افزایش درحالی رخ داده که ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور در این دوره با کاهشی تقریبا 3درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است.

 

 پیش‌بینی رکورد صادرات

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در ادامه صنایع لبنی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی و آبمیوه و کنستانتره را به عنوان گروه‌های عمده صادراتی صنایع غذایی و تبدیلی کشور در این دوره برشمرد و گفت: صنایع لبنی کشور با صادرات حدود 500 میلیون دلاری در 6 ماهه نخست امسال پیشتاز صادرات صنایع غذایی کشور بوده است. او علت اصلی رشد صادرات چشمگیر فرآورده‌های صنایع لبنی کشور را حمایت‌های دولتی در قالب تخصیص یارانه برای توسعه صادرات این محصولات عنوان کرد و گفت: در صورتی که صادرات محصولات لبنی کشور با روند فعلی ادامه پیدا کند و مانعی بر سر راه صادرات این محصولات به وجود نیاید، کسب رکورد یک میلیارد دلاری صادرات لبنیات تا پایان سال جاری دست یافتنی است.

زرگران اقلام عمده صادراتی صنایع غذایی در این دوره را نیز برشمرد و گفت: شکلات با صادرات حدود 118 میلیون دلاری مهم‌ترین کالای صادراتی صنایع غذایی در شش ماهه نخست امسال بوده است و محصولات بستنی، پنیر و کشک، ماست، رب گوجه فرنگی، شیر و خامه و شیرخشک و انگور خشک شده به ترتیب عمده‌ترین قلم کالاهای صادراتی صنعت غذای کشور بوده‌اند. دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در ادامه گفت: با وجود آنکه صادرات محصول پسته کشور در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی 43درصد(حدود 63 میلیون دلار) و به لحاظ وزنی 48درصد کاهش یافته است همچنان با صادرات حدود 219دلاری در نیمه نخست امسال، عمده‌ترین کالاهای صادراتی گروه کشاورزی و صنایع غذایی کشور محسوب می‌شود.

 میزان ارزش واردات کالاهای اساسی

او واردات کالاهای اساسی گروه کشاورزی کشور را نیز در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صعودی اعلام کرد و گفت: ارزش واردات کالاهای اساسی غذایی در نیمه نخست امسال حدود 9میلیون تن به ارزش حدود 5 میلیارد و 90میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 13درصد و به لحاظ ارزشی 26درصد افزایش داشته است. رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران اقلام مهم وارداتی در 6 ماه نخست امسال را برنج، دانه ذرت، دانه سویا، روغن خام، کنجاله و گوشت گوساله عنوان کرد و گفت: برنج با واردات حدود 996میلیون دلاری 37درصد از ارزش واردات کشور را در نیمه نخست سال 96 به خود اختصاص داده و ارزش واردات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 108درصد افزایش داشته است؛ در نیمه نخست سال جاری حدود 3میلیون و 500 هزار تن دانه ذرت به ارزش تقریبی 813 میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40درصد به لحاظ وزنی و 29درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است، واردات دانه سویا نیز در نیمه نخست امسال حدود یک میلیون و 180هزار تن به ارزش تقریبی 620 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است. او ادامه داد: واردات روغن خام نیز در نیمه نخست امسال به طور تقریبی600 میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزشی رشدی حدود 85 درصدی نسبت به مدت مشابه سال داشته است؛ کنجاله نیز با واردات حدود 285میلیون دلاری جزو اقلام عمده وارداتی کشور در 6 ماهه نخست سال جاری بوده و واردات آن نسبت به مدت مسابه سال قبل 8درصد کاهش داشته است. واردات گوشت گوساله نیز در این دوره حدود 231میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزشی 26درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. زرگران در ادامه توضیح داد: کالاهای اساسی برنج، روغن خام و گوشت در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش واردات چشمگیری مواجه بوده‌اند به طوری که واردات برنج با حدود 477میلیون دلار افزایش به رقم 996میلیون دلار رسیده است، واردات روغن‌های خام نیز با حدود 280میلیون دلار افزایش در واردات به حدود 600 میلیون دلار رسیده و واردات گوشت نیز در مجموع حدود 78میلیون دلار به حدود 265میلیون دلار رسیده که واردات این 3 قلم کالای اساسی تقریبا 900میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

 

ارسال نظر