اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۶۸

بازار را باید پیش‌بینی‌پذیر کنیم

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «قیمت‌ها در بورس برای سرمایه‌گذار خارجی بسیار جذاب است. ولی فضای بازار فضای مساعدی نیست. قواعدی که در رابطه با ورود پول و پذیرش آن داریم، سخت است. بطور مثال سه ماه در یک فرآیند ساده تغییرات هیات‌مدیره یا نقل و انتقال سهام درگیر هستیم. در کشورهای دیگر اینگونه نیست و این‌چنین نگاه نمی‌کنند. »

او ادامه داد: «باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم. محدودیت‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، موجب می‌شود که سرمایه‌گذار خارجی نتواند وارد کشور شود. بطور مثال، یک فرد سرمایه‌گذاری می‌کند، اما نماد یک سال بسته می‌شود. بر این اساس، نمی‌داند که صنعت پتروشیمی به کدام سمتی می‌خواهد برود و نمی‌تواند با خیالی آسوده در این بازار سرمایه‌گذاری کند. این موضوعات را باید شفاف کرد. »

آرگون افزود: «باید بازار را پیش‌بینی‌پذیر کنیم. شرایط کنونی بازار زیاد پیش‌بینی‌پذیر نیست. یک سرمایه‌گذار خارجی در جاهایی پول می‌گذارد که بتواند پیش‌بینی کند. سرمایه‌گذار ترسوست و در جایی پول می‌برد که ثبات باشد و بتواند پیش‌بینی کند. بتواند تخمین بزند از این پولی که می‌گذارد، چه مقدار برای مثال ۴ تا ۵ سال آینده باز می‌گردد. نوسان بازار خیلی زیاد است و باید در این بخش کار کرد. »

او عنوان کرد: «اگر منابع خارجی وارد بازار شود، بالاخره می‌تواند منجر به رونق بازار شود. قطعا می‌تواند پول‌های خارجی در بخش‌های تولیدی و مولد توسعه پیدا کند. اما این تنها یک بخشی است. محصولاتی که تولید می‌شود را باید بتوان صادر کرد. بخشی از شرکت‌هایی که صادرات دارند، در بورس فعال هستند. اگر ارز تعدیل شود، قطعا سودآوری آنها رشد پیدا می‌کند. »آرگون بیان کرد: «در واقع باید به سمتی برویم که بازار صادرات محور شود. نیازی نیست که همه کالاها را صادر کنیم، باید ببینیم که مزیت کشور در صادرات چه کالاهایی است. بحث صادرات دیگر یک بحث لازم نیست، بلکه واجب و ضروری است که باید صورت بگیرد. صادرات خود نیازمند این است که پیش بینی پذیر باشد. باید قراردادهای بلندمدت در کشور بسته شود تا سرمایه‌گذار این اطمینان را داشته باشد.»

او اظهار کرد: «با سرمایه‌گذاری نقطه به نقطه در کشور جواب نخواهیم گرفت. بخش‌هایی که بازار از گذشته رونق داشته باشد رونق پیدا می‌کند، ولی بخش‌هایی که رونق ندارد، همانطور بی‌رونق می‌ماند. باید بتوانیم بطور بلندمدت خود را به اقتصاد جهانی گره بزنیم. »

کارگروه آموزشی در دستور کار کمیسیون آموزش تعاون

هشتمین جلسه کمیسیون آموزش، توسعه و ترویج فرهنگ تعاون با حضور نمایندگان اتاق‌ها برگزار شد. محمد حسن توسلی رییس کمیسیون آموزش اتاق تعاون ایران، با اشاره به تشکیل کارگروه آموزشی گفت: برای بررسی وضعیت آموزش اتاق‌های تعاون سراسر کشور، با مسوولیت اتاق تعاون یزد مقرر شد کارگروه آموزشی تشکیل شود.

به گفته رییس کمیسیون آموزش اتاق تعاون، برگزاری سمینار توسعه مهارت‌های مدیریتی در اتاق تعاون کرمانشاه از دیگر برنامه‌های این کمیسیون بود. وی گفت: بررسی چالش‌های آموزشی اتاق‌های تعاون و تهیه برنامه آموزشی مدون از دیگر برنامه‌های کمیسیون آموزش است. توسلی ادامه داد: در این نشست ایجاد مرکز آموزش، مشاوره و پژوهش و تحقیقات پیگیری و موافقت‌های اولیه کسب شد.

تحول تجارت با ایجادمرکز تجاری ایران در روسیه

غلامحسین شافعی با اشاره به مجوز بهره‌برداری از مرکز تجاری ایران در آستراخان روسیه افزود: استفاده از توان بخش خصوصی و تلاش در توانمندتر‌سازی این بخش زمینه‌ ساز افزایش تجارت خارجی است.

وی ابراز امیدواری کرد با آغاز به کار مرکز تجاری ایران در آستراخان روسیه و همکاری و همیاری بخش دولتی و بخش خصوصی، شاهد جهش صادرات محصولات ایران به کشور روسیه باشیم.

وی در مشهد گفت: این مرکز ایجاد شرایط مناسب برای تجارت خارجی را عهده‌‌دار است و ایجاد شرایط نمایشگاهی برای محصولات ایرانی و جذب بازار روسیه از جمله برنامه‌های این مرکز است.

شافعی افزود: سیاست‌های اقتصادی باید ثبات داشته باشند زیرا اینگونه حرکت‌ها در مسیر بستر‌سازی برای رونق تولید و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بسیار اهمیت دارد. شافعی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور، آن را یک خلأ اساسی توصیف کرد که در سال‌های گذشته نیز نبود آن احساس می‌شد.

به گفته این مقام مسوول، در سال‌های گذشته شاهد بودیم هر دولتی که سر کار می‌آمد به تدوین یک استراتژی می‌پرداخت، اما پس از مدتی کنار گذاشته می‌شد و سپس دولتی جدید با استراتژی جدی صنعتی فعالیتش را آغاز می‌کرد و این دور تسلسل باطل ادامه یافت و امروز شاهدیم که کشور از استراتژی توسعه منسجم صنعتی برخوردار نیست. وی بیان داشت: شاید بتوان گفت در برنامه سوم توسعه کشور اقدامات خوبی در خصوص استراتژی توسعه صنعتی انجام شد، اما آن هم به نتیجه نرسید و امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت به این باور رسیده و اراده جدی دارد تا استراتژی توسعه صنعتی کشور را به نگارش درآورد. شافعی تاکید کرد: نکته مهم، اما لزوم مشارکت دادن جدی بازیگران اصلی این صحنه یعنی فعالان اقتصادی در تدوین استراتژی است و اگر چنین شد، دولت می‌تواند برنامه‌یی اجرایی‌تر تهیه کند. وی ادامه داد: در صورت تحقق این مهم، فعالان اقتصادی به عنوان مجریان اصلی این برنامه در عمل با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: اولویت‌بندی صنعتی، مکان یابی صحیح صنایع و ظرفیت سنجی - یعنی در هر رشته‌یی از صنعت چه ظرفیتی مورد نایز داخلی یا صادراتی کشور است - سه موضوع مهمی است که باید در تدوین این استراتژی در نظر گرفته شوند.

 

ارسال نظر