اقلیم کردستان فضای سرمایه‌گذاری «پساداعش» را از بین می‌برد

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۶۶

رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: نخستین تاثیر ناامنی منطقه‌یی، کاهش سطح روابط اقتصادی بوده که به‌موازات آن حجم مراودات تجاری بین دو طرف کاسته می‌شود. یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق مشترک ایران و عراق با ارزیابی وضعیت تجارت بین ایران و اقلیم کردستان گفت: یکی از شرایط ادامه همکاری اقتصادی بین دو کشور، وجود فضای امن سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی دو طرف بوده، بنابراین با ناامن شدن محیط‌های سرمایه‌گذاری قطعا این نوع فعالیت‌ها تبدیل به فعالیت‌های اقتصادی دارای انقضا می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در صورت ادامه چالش‌های امنیتی در منطقه، مطمئنا سرمایه‌گذاری‌‌های بلندمدت ابتدا به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت تبدیل‌شده و آهسته‌آهسته به سمت قطع روابط اقتصادی حرکت می‌کند. این فعال اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و اقلیم کردستان را نیز به همین شکل توصیف کرد و گفت: امروز شرایط اقتصادی مناسبی بین سرمایه‌گذاران ایرانی و اقلیم کردستان عراق وجود دارد و سرمایه‌گذاری بلندمدت و دوجانبه‌یی هم انجام‌شده اما ادامه روند استقلال‌طلبی کردهای این منطقه، طبیعتا باعث ایجاد تغییراتی در شرایط اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی اظهار کرد: پس از رفع مشکلات امنیتی در عراق که توسط گروه تروریستی داعش ایجادشده بود، تصور سرمایه‌گذاران مبنی بر ایجاد فضای 15ساله همکاری اقتصادی به دلیل نیازهای عراق برای بازسازی این کشور بود چراکه عراق باوجود منابع مالی، امکانات و نیاز بازار غنی را می‌توانست برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

آل‌اسحاق که با خبرگزاری دانشگاه آزاد گفت‌وگو می‌کرد؛ افزود: طبیعتا چنین شرایطی در وهله اول به ضرر مردم کردستان بوده زیرا در این انتخابات فضای غلطی را از منظر اقتصادی انتخاب کردند زیرا امروز از چهار طرف در محاصره اقتصادی قرارگرفته‌اند و آنها حتی حقوق ماهیانه‌یی هم از دولت عراق نمی‌گیرند بنابراین این نوع اقدامات هیچگاه به نفع مردم کردستان عراق تمام نخواهد شد.

 

ارسال نظر