اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۸۳

تدوین استاندارد اجباری

ایسنا  رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی از تدوین استاندارد اجباری بسته‌بندی محصولات کشاورزی و اجرای آن از نیمه آبان ماه خبر داد.

سید رضا نورانی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه میوه، بسته‌بندی نامناسب و غیر استاندارد است که بعضا مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده که در این راستا با سازمان توسعه تجارت جلسات متعددی برگزار و استانداردهای بسته‌بندی صادرات محصولات کشاورزی و انواع میوه‌ها تدوین شدند. به گفته نورانی، از پانزدهم آبان ماه رعایت استانداردهای بسته‌بندی لازم‌الاجرا خواهد شد.

جمع‌آوری بامبوها در سطح شهر

ایسنا  رییس اتحادیه فروشندگان گل از جمع‌آوری کامل انواع «لاکی‌بامبو» از گل‌فروشی‌ها خبر داد و گفت: در زمینه «بن‌سای» نیز پیش از این یک واردکننده با مجوزهای دریافت شده به واردات در این بخش پرداخته بود که هنوز محصولات او در بازار وجود دارد.

اکبر شاهرخی اظهار کرد: گل‌های لاکی‌بامبو به دنبال هشدارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تمام گل‌فروشی‌ها جمع‌آوری شده است اما ممکن است برخی افراد که عضو اتحادیه نیستند در فضای مجازی یا به صورت دست‌فروشی اقدام به توزیع این نوع گیاه کنند. این در حالی‌است که فروشگاه‌های عضو اتحادیه که اقدام به توزیع این گیاه کنند، جریمه خواهند شد.

وی با عنوان اینکه هر شاخه لاکی بامبو با قیمتی حدود ۳۵ تا ۴۰هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: در صورتیکه شرایط برای واردات قانونی این گیاه فراهم شود با توجه به استقبال بالا می‌تواند اتفاق مثبتی در این حوزه باشد. پیش از این نیز دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از اجرای طرح جمع‌آوری انواع بن‌سای و لاکی‌بامبو از ۱۱ شهریور ماه به واسطه امکان شیوع آفات گیاهای خبر داده بود.

روند نزولی صادرات آب‌ بسته‌بندی

ایلنا  دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به اینکه صادرات آب بسته‌بندی به دلایل مختلف طی 10سال گذشته روند نزولی داشته است، گفت: جنگ‌های منطقه‌یی و ناامنی مهم‌ترین دلیل کاهش صادرات بوده است. پیمان فروهر با اعلام اینکه سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون لیتر در کل واحدهای تولیدی آب بسته‌بندی تولید شده، اظهارکرد: ناامنی در کشورهای عراق و افغانستان که مهم‌ترین بازار صادراتی را تشکیل می‌دهند، دلیل کاهش صادرات بوده است.

فروهر خاطرنشان کرد: عدم توان مالی واحدهای تولیدی برای شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، نداشتن تسهیلات دولتی برای چنین بازاریابی‌هایی، کرایه حمل سنگین و ارزش بالای محصول تمام شده در مقایسه با رقبای منطقه‌یی باعث شده سال گذشته کمتر از 2 میلیون دلار صادرات

داشته باشیم. وی درباره واردات آب‌های بسته‌بندی نیز گفت: سال گذشته دو مجوز برای واردات از فرانسه صادر شد ولی امسال در حمایت از تولید داخل همان دو مجوز هم تعلیق شد و چنانچه وارداتی صورت بگیرد بسیار اندک بوده و بیشتر به صورت قاچاق خواهد بود.

بازرسی از صنوف کرج

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران  مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان البرز از ۱۳ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی در شش ماه نخست سال جاری خبر داد.

رمضان رستمی در این باره گفت: در سال جاری متناسب با طرح‌های اجرایی و مقتضیات زمانی ۱۳ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان صورت گرفت که ماحصل آن شناسایی یک هزار و ۵۷۰ واحد صنفی متخلف و برخورد قانونی با آنها بود. وی افزود: بازرسی و نظارت اصناف در سال جاری رویکرد پیشگیری از تخلفات را در اولویت کاری خود قرار داد تا سعی کند با راهنمایی و ارشاد متصدیان واحدهای صنفی، ضمن کاهش تخلفات صنفی، تاثیر مثبتی در حفظ حقوق مردم و مصرف‌کنندگان کالا و خدمات ایجاد کند.

وی همچنین اظهار کرد: طرح‌های مهمی در شش ماه نخست سال جاری اجرا شد که اهم آنها شامل طرح‌های نظارتی ویژه نوروز، نظارت بر استاندارد کالا و خدمات، صنف و سلامت، مبارزه با کالای قاچاق، ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه، ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس، نظارتی ویژه ایام محرم و بسیاری موارد دیگر بود که متناسب با شرایط و مقتضیات زمانی برنامه‌ریزی و اجرا شد.

همچنین در سال جاری گشت‌های مشترک تخصصی با دستگاه‌های همچون تعزیرات حکومتی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، استاندارد، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و… افزایش یافت که منجر به حصول نتایجی ارزشمند در سطح استان شد. مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان البرز اظهار کرد: پیرو شکایت واصله مبنی بر خرید مقادیری طلای تقلبی از یک کارگاه تولید طلا، موضوع در دستور کار بازرسان قرار گرفته و پس از بررسی‌های اولیه، تیمی متشکل از بازرسان اصناف، شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی، کارشناسان اتحادیه طلا و جواهرات و اداره کل استاندارد از محل بازرسی کردند.وی افزود: پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد متصدی کارگاه مبادرت به آبکاری روکش طلا روی مصنوعات نقره کرده و نهایتا کالا را تحت عنوان مصنوعات طلای رایج در بازار توزیع کرده است. لذا پس از احراز اولیه تخلف ارتکابی با هماهنگی قاضی سیار تعزیرات حکومتی، ضمن پلمب کارگاه، کلیه مصنوعات مشکوک در محل ضبط و جهت بررسی‌های تخصصی به آزمایشگاه استاندارد ارسال شد.

 

ارسال نظر