چالش استارت‌آپ‌های مجازی

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۷۹
چالش استارت‌آپ‌های مجازی

گروه تشکل‌ها

فعالان اقتصادی برای حل معضل بیکاری در کشور نحوه فعالیت استارت‌آپ‌ها را به صورت جد دنبال می‌کنند، تا از این طریق بتوانند اشتغال‌زایی را با ایجاد کسب وکارهای نوین در کشور رقم بزنند. فعالان بخش خصوصی براین باورند با حمایت دولتمردان و بخش خصوصی ایران این حوزه می‌تواند بخش زیادی از اشتغال‌زایی را برای جوانان در برگیرد. اما چالش مهمی که استارت‌آپ‌ها برای شروع فعالیت خود با آن درگیر هستند، عدم حمایت مالی از سوی دولت و بخش خصوصی است.

چالشی که موجب شده که بسیاری از ایده‌های خلق شده بدون اینکه مرحله تولید برسند، مسکوت باقی بمانند. از سوی دیگر، به گفته رییس اتحادیه صنف فناوران، از دیگر مشکلات این حوزه، کمبود قوانین حمایتی و نبود قوانین شفاف از کسب و کارهای نوین و مجازی است؛ از این‌رو، قانونگذاران باید به دنبال فراهم کردن قوانین برای حمایت از این نوع فعالیت‌ها در کشور باشند. از سوی دیگر، دولت نیز باید برای فعالیت وگسترش این نوع کسب و کارها اقداماتی نظیر فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی درنظر گیرد. بر همین اساس، چنانچه دولت زیرساخت‌ها را به سمت جلو حرکت دهد به تبع آن قوانین موجود بهتر اجرایی خواهد شد و درنتیجه تقاضا برای بخش فناوری و استارت‌آپ‌ها افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، عرضه فناوری که بیشتر در دست بخش‌خصوصی وجود دارد، افزایش یافته و این امر تعادل در اقتصاد بین بخش‌خصوصی و دولتی را درپی خواهد داشت و باعث می‌شود که بخش خصوصی با بخش دولتی به سمت توازن پیش رود.

در این زمینه رییس اتحادیه صنف فناوران درباره فعالیت استارت‌آپ‌ها به «تعادل» گفت: برای توسعه و ساماندهی فعالیت استارت‌آپ‌ها ماه گذشته اتحادیه فروشگاه‌های مجازی تاسیس شد و این موضوع می‌تواند نوید بخش فعالیت بیشتر فکرهای نوین در کشور باشد. سید محمدمهدی میرمهدی با اشاره به چالش‌های پیش روی استارت‌آپ‌ها اظهارکرد: درحال حاضر تعداد افراد تحصیل‌کرده جوان اما بیکار در سطح کشور زیاد است و از اینرو دولت باید با همکاری فعالان بخش خصوصی و توجه به مقوله استارت‌آپ‌ها بتواند بخشی از اشتغال را در سطح کشور برای این افراد فراهم کند. باید سعی کنیم با ورود این نوع خدمات مجازی افراد جوان را با این نوع محیط آشنا و آنها را برای انجام امور جذب کنیم. اودر ادامه توضیح داد: در این بازه زمانی دولت نیز با تامین زیرساخت‌ها و افزایش سرمایه در این راه باید از فکرهای نوین استفاده و از آنها حمایت کند؛ متاسفانه یکی از چالش‌های پیش رو این است که نمایندگان بخش خصوصی توان حمایت از این فعالان اقتصادی را ندارند و دولت هم سرمایه کافی را در اختیار متولیان این نوع اقدامات قرار نمی‌دهد. به واقع باتوجه به عدم اجرای قانون اصل 44 بخش خصوصی توان حرکت در این مسیر را ندارد اما تا جایی که توانسته افراد سرمایه‌گذار را به ایده‌پردازان جوان در این حوزه معرفی کرده تا این نوع فعالیت‌ها بتواند به سمت جلو حرکت کند.

به گفته این نماینده صنفی؛ درحال حاضر به دلیل عدم حمایت بخش خصوصی و دولتی ما شاهد فعالیت‌های بی‌شماری از ایده‌های نو در کسب و کار هستیم که تمام آنها به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها مسکوت واقع شده‌اند که امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌های لازم بتوانیم بخشی از بی‌کاری در سطح کشور را پوشش دهیم. رییس اتحادیه صنف فناوران با اشاره به کمبود قوانین در راستای حمایت از کسب و کارهای مجازی گفت: متاسفانه یکی از چالش‌ها در مسیر حمایت از کسب‌وکارهای مجازی نبود قانون شفاف است در این راستا قانونگذاران باید به دنبال فراهم کردن قوانین برای حمایت از این نوع فعالیت‌ها در کشور باشند و امیدواریم با درج قوانین در این زمینه بتوانیم این نوع فعالیت‌ها را ساماندهی و به آنها توسعه ببخشیم. میرمهدی خاطرنشان کرد: کشورهای درحال توسعه با بهادادن بیشتر به بخش تولیدی و صنعت کشور در مقایسه با کشورهای جهان اول سهم کمتری از خدمات را دراختیار دارند؛ چرا که معتقدند اول باید به بلوغ تولیدی و صنعتی رسید و سپس به حوزه فناوری ورود پیدا کرد؛ این درحالی است که فناوری اطلاعات و بخش خدماتی که از فناوری درتولید و صنعت استفاده می‌کنند به میزان زیادی گسترش یافته است. بنابراین اگر با این دید بنگریم فناوری اطلاعات سرعت اشتغال‌زایی را به میزان زیادی افزایش داده است.

 معرفی پتانسیل‌های  ICT

در همین راستا، اتاق تهران در راستای حمایت از کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان، هیاتی متشکل از 12 استارت‌آپ را برای حضور در نمایشگاه جیتکس 2017 در مرکز تجارت جهانی دبی در امارات متحده عربی عازم این شهر خواهد کرد.

عبور از مرحله اولیه ایده و رسیدن به مرحله رشد استارت‌آپ‌ها، داشتن جریان مالی و همچنین قابلیت تطابق با بازارهای جهانی از جمله معیارهای هیات داوری اتاق تهران برای گزینش این استارت‌آپ‌ها بوده است. حال هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق تهران که این هیات را سرپرستی ‌می‌کند، این اقدام اتاق تهران را به عنوان فرصتی مهم و قابل‌توجه برای برای ارائه توانمندی‌ها و قابلیت‌های استارت‌آپ‌های ایرانی توصیف ‌می‌کند.

برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی برای فعالان کسب و کار مجازی فرصتی را فراهم می‌آورد تا افراد از ظرفیت‌های این نوع فعالان آشنایی پیدا کنند. در واقع یکی از اصول برای آشنایی بهتر ظرفیت‌های هر کشور حضور و مشارکت در فعالیت‌های نمایشگاهی است. از این‌رو اتاق تهران برای نشان دادن این نوع ظرفیت‌ها در سطح کشور درصدد برگزاری نمایشگاهی در کشور حاشیه خلیج‌فارس است.

همچنین رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، در مورد این رویداد گفت: نمایشگاه جیتکس سومین رویداد بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان محسوب ‌می‌شود و مجالی برای معرفی پتانسیل‌های ICT در کل منطقه خلیج‌فارس فراهم ‌می‌کند. محمدرضا طلایی تاکید می‌کند که این نمایشگاه ‌می‌تواند پل ارتباطی میان ایران و دنیای فناوری اطلاعات باشد؛ در واقع این رویداد هم از جهت تامین نیازها و انتقال تکنولوژی به داخل کشور مفید خواهد بود و هم ‌می‌تواند پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی ایران را به جهانیان معرفی کند. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران گفت: امسال سومین سالی است که پاویون ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد و صندوق نوآوری و شکوفایی در نمایشگاه جیتکس برپا می‌شود. در پاویون ایران 13 شرکت از میان شرکت‌های دانش‌بنیان حضور ‌می‌یابند و یک شرکت نیز به صورت مستقل حضور خواهد داشت. او ادامه داد: اتفاق جدیدی که رخ داده است حضور و مشارکت بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی اتاق تهران است. در غرفه‌یی که اتاق تهران در این نمایشگاه برپا کرده است 12 استارت‌آپ نیز با حمایت این نهاد در نمایشگاه حضور می‌یابند.

محمدرضا طلایی افزود: در این نمایشگاه بیش از 100 کشور با بیش از 4700 غرفه‌دار و مشارکت‌کننده حضور خواهند داشت. در سال‌های گذشته نیز حدود 245 هزار نفر نیز از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند و مساحت این نمایشگاه نیز حدود 100 هزار مترمربع است. او گفت: این امیدواری وجود دارد که با حمایتی که اتاق تهران از 12 استارت‌آپ به عمل آورده است، آنها بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذاران خارجی اقدام کنند.

این استارت‌آپ‌ها می‌توانند نشان دهند که جوانان متخصص کشور از چه ظرفیت‌هایی برای ایده‌پردازی و تجاری‌سازی ایده‌هایشان، صادرات ایده‌ و محصولات و خدمات خود برخوردارند. در واقع، یکی از دستاوردهای مهم این نمایشگاه، معرفی ایران به عنوان یک کشور فعال در حوزه اطلاعات و ارتباطات است و حضور در این نمایشگاه برای برندسازی ایران به عنوان یک کشور فعال در حوزه آی‌سی‌تی بسیار مهم تلقی ‌می‌شود. مساله‌یی که خوشبختانه از سوی اتاق تهران جدی گرفته شده است. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران بر این عقیده است که حضور فعال شرکت‌های ایرانی در چنین رویدادهایی به منزله تمرینی برای حضور در مجامع بین‌المللی بزرگ‌تر است.

محمدرضا طلایی عنوان کرد که در دو سال گذشته، شرکت‌هایی که در پاویون ایران حضور داشتند، موفق شدند قراردادهایی را با شرکت‌های خارجی منعقد کنند و این پاویون در دو سال گذشته توانسته است دستاورد مهمی برای شرکت‌های ایرانی باشد. طلایی از برگزاری نشست رو در روی فعالان ICT ایران و جهان در روز پنجم نمایشگاه جیتکس خبر داد و گفت: هدف از برگزاری ملاقات‌های تجاری میان شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه و شرکت‌های ایرانی از جمله استارتاپ‌ها، تسهیل توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فعالان این حوزه است.

 

 

ارسال نظر