فرش دستباف ایرانی حریف رقبای خارجی نشد

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۵۱

محمود اخوان، فعال حوزه فرش دستباف اظهار کرد: موانع پیش روی فرش دستباف ایرانی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است.

اخوان در ادامه تصریح کرد: با تغییر رویکرد جامعه ایرانی در چند سال گذشته، مردم مانند کشورهای خارجی به سمت مدگرایی و استفاده از چیدمان‌های جدید رفته و چون طرح و نقش قالی‌های ما همچنان همانند صد سال پیش است، شاهدیم که رغبت جوانان به استفاده از آن کمتر شده است.

این فعال صنعت فرش دستباف با بیان این موضوع که این تغییر ذائقه فرهنگی، تاثیر منفی بر بازار فرش گذاشته است، تاکید کرد: برخی معتقدند که تنها عامل رکود بازار فرش دستباف، کمبود نقدینگی در دست مردم است، اما اگر این‌طور بود کفپوش‌های جدید را جایگزین قالی‌های ملی نمی‌کردند.

وی گفت: بحران اقتصادی که چند سال پیش در غرب رخ داد، موجب شد بازار صادرات فرش ایرانی افت شدیدی کند و از طرف دیگر ما هم به دلایل مختلف نتوانستیم با رقبای چابک خارجی رقابت کنیم.

این فعال صنعت فرش دستباف در پایان گفت: نهادهای دولتی مانند مرکز ملی فرش ایران و شرکت سهامی فرش، نه تنها کمک حال بخش خصوصی نبوده، بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند. به نظر می‌رسد در صنعت فرش هم، مانند صنایع دیگر دست‌هایی در کار است که فعالیت‌های دولتی پرسودتر از فعالیت بخش خصوصی باشد.

وی واکاوی دلایل گرانی قالی‌های ایرانی برای خریداران داخلی پرداخت و گفت: دو دلیل اصلی موجب شد تا خانه‌های ایرانی از زیبایی فرش‌های خوش نقش ونگار ملی، باز بماند و آن دو دلیل؛ افزایش قیمت تمام شده فرش و پایین آمدن قدرت خرید جامعه به دلیل مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه است.

اخوان با تشریح علل افزایش قیمت تمام شده فرش دستباف، ادامه داد: تمام مواد اولیه‌یی را که در گذشته در داخل کشور تولید می‌کردیم، اکنون وارد می‌کنیم به عنوان مثال ابریشم خام را به چین می‌فرستیم و بعد از رنگ شدن با قیمت چند برابر گران‌تر وارد می‌کنیم یا پشمی که در گذشته در داخل تولید می‌شد اکنون از استرالیا و چین وارد می‌شود.

این صادرکننده نمونه فرش دستباف تصریح کرد: تورم بالا در اقتصاد کشور نیز موجب شده تا هر روز دستمزد کارگران بافنده قالی افزایش یافته و در نتیجه قیمت فرش هم گران‌تر شود.

 

ارسال نظر