اروپایی‌ها قانون «داماتو» را رعایت نمی‌کردند

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۶۴

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص صحبت‌های اخیر ترامپ مبنی بر خروج از برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: همانطور که حسن روحانی و خانم موگرینی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردند برجام یک توافق و سند جهانی است و با خروج یک کشور از آن این توافق نامه باطل نخواهد شد.

محمد لاهوتی ادامه داد: از طرف دیگر این واقعیت وجود دارد که دولت امریکا در برخی از کشورها نفوذ دارد و اقتصاد جهان تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی و سیاسی ایالات متحده است. ممکن است که در چارچوب برجام مشکلی ایجاد نشود اما ممکن است شرکت‌هایی که با ما روابط اقتصادی و تجاری دارند بخواهند در بحث سرمایه‌گذاری در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: یکی از نکات مثبت و مهم برجام نمایان شده و امروز شاهد اختلاف شدیدی بین اروپا و امریکا هستیم. وی افزود: در حالی که همه سران اروپایی بر پایبندی به برجام تاکید دارند شاهد گزافه‌گویی‌های ترامپ هستیم. ما در طول تاریخ کمتر شاهد بودیم که امریکا و اروپا تا این میزان بر سر موضعی با یکدیگر اختلاف داشته باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از طرف دیگر دو قدرت چین و روسیه که دارای حق وتو هستند شدیدا از برجام دفاع می‌کنند.

وی تصریح کرد: پیش بینی آینده مشکل است اما اصلی‌ترین نگرانی ما در مورد روابط بانکی است. چون هنوز مشکلات زیادی در این حوزه داریم و امکان دارد با خروج امریکا از برجام این مشکلات پا برجا بماند.

لاهوتی با اشاره به قانون داماتو که اروپایی‌ها آن را اجرا نمی‌کردند، گفت: امروز اروپایی‌ها در بحث اقتصادی حساب ویژه‌یی روی ایران باز کرده‌اند و در بحث سیاسی نیز با وجود پیروزی‌های اخیر در سوریه و عراق، برتری نسبی با ایران است. پس نمی‌توان شرایط ایران را با آن زمان مقایسه کرد اما در همان زمان اروپایی‌ها برای دور زدن قانون داماتو راهکارهایی پیدا کرده بودند و به احتمال زیاد این‌بار نیز همین کار را خواهند کرد.

 

ارسال نظر