ظرفیت‌های پالایشگاه‌ها نباید خالی بماند

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۶۳

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در شرایط اقتصاد فعلی باید با تمام کشور تعامل داشت، ‌برای مثال ما دارای گاز هستیم و دیگر کشورها دارای تکنولوژی و پالایشگاه، بنابراین باید با تعامل به سمت منافع مشترک حرکت کرد.

‌ مهدی شریفی‌نیک‌نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی به اشاره به اینکه شهرهای صنعتی، چهره جدیدی به منطقه داده‌اند، گفت: کشورها هریک سعی می‌کنند در دنیای رو به پیشرفت بازاری جدید و اقداماتی نوآورنه انجام دهند حال بعضی تنها کار می‌کنند و بعضی کشورها با مشارکت یکدیگر به توسعه فکر می‌کنند.

وی ادامه داد: ایجاد این شهرهای صنعتی در مسیر یک کمربند یک جاده چین تعریف شده , موضوع یک کمربند یک جاده یک مگاپروژه جهانی است که فکر کنم 19 کشور در آن دخالت دارند و ایران هم جزیی از این پروژه است. البته بعضی از کشورها مانند پاکستان به دلیل وصل شدن به بندر گوادر و اقیانوس هند در اولویت اول قرار دارند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ایران نیز در این مسیر قرار دارد، افزود: ایران هم به دلیل اتصال به اروپا جز این پروژه قرار دارد، تعداد زیادی بنادر خشک، فرودگاه و مکان‌هایی برای باراندازی کالا در این طرح دیده شده و بیش از 3 تریلیارد دلار بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.

وی اظهارکرد: درباره شهر عمان هم باید گفت که مکان بکری است و سعی دارد جایگاهش را از لحاظ محیط تجاری و کسب و کار به امارات برساند البته عمان مکان مناسبی است که ایران هم بتواند حضور پیدا کند و شهرهای صنعتی که در اطراف ایران ساخته شده، بیشتر به سمت پتروپالایشگاه‌ها رفته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره وجود پتروپالایشگاه و معنای آن گفت: پتروپالایشگاه به این معنی که زنجیره تولید تکمیل می‌شود؛ بازارهای جهانی یک رده بالاتر رفته‌اند و به عبارتی اگر در گذشته مواد واسطه‌یی پتروشیمی خریداری می‌شد، الان کشورها خودشان پالایشگاه ایجاد کرده‌اند و مواد خام می‌خرند. بنابراین دیگر مواد واسطه‌یی مشتری ندارد.

وی اضافه کرد: باید این محصولات را به صنایع تکمیلی وصل کرد تا زنجیره کامل شود. به این شکل هم ارزش افزوده بیشتر به دست می‌آید و هم اینکه بازار جدیدی برای آن پیدا می‌شود. البته الان خوراک جز محدودیت‌ها در احداث شهرهای پتروشیمی یا شهرک‌های پالایشگاهی است.

شریفی‌نیک‌نفس درباره اینکه ایران چطور می‌تواند در این بازارها رشد کند نیز اشاره کرد و گفت: کشورها می‌توانند با یکدیگر بده بستان داشته باشند، مثلا ایران گاز دارد و کشوری دیگر پالایشگاه و تکنولوژی مورد نیاز را در اختیار دارد؛ می‌توان گاز را به آنجا برد و به صورت برون سپاری و کارمزدی کارهایی انجام داد و در منافع آن شریک شد. همین الان با گروهی از هندی‌ها مذاکره شده بود که آنها ظرفیت‌های مازاد پالایشگاهی دارند و ما هم نفت خام داریم. ما بتوانیم این مواد خام را به پالایشگاه‌های آنها ببریم و با هم بتوانیم محصول جدید را تولید و بازاریابی کنیم و در سودش با هم شریک شویم.

وی در پایان با اشاره به اینکه چنین اقدامی در ایران نیز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در ایران همچنین اقداماتی انجام می‌شود. همین الان بخش‌هایی از ظرفیت‌های خالی پالایشگاهی کشور با مواد خام از عراق کار می‌کند؛ این مواد در پالایشگاه‌ها پروسس و به کشور ثالث صادر می‌شود. همه دنیا چنین اقداماتی انجام می‌دهند و از ظرفیت‌های خالی یکدیگر استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر