کارشکنی بانک های آلمانی

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۵۷
کارشکنی بانک های آلمانی

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان در رابطه با تمایل سرمایه‌گذاری آلمان‌ها و آمادگی ایران در مراودات تجاری با آنها اظهار کرد: مشکل سرمایه‌گذاری نه تنها برای شرکت‌های آلمانی بلکه برای دیگر شرکت‌های خارجی وجود دارد که یکی از مشکلات مشترک میان تمام سرمایه‌گذاران خارجی را می‌توان نوع ضمانت ایران در قبال این سرمایه‌گذاری‌ها دانست.

یراقی ادامه داد: لزوم یک ضمانت محکم از جانب دولت در پروژه‌های کلان حس می‌شود و متاسفانه دولت جمهوری اسلامی ایران بطور محدود در برخی از پروژه‌های کلانی که مربوط به زیربنایی است را تضمین می‌کند، در حالی که آلمانی‌ها تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران با همکاری بخش خصوصی دارند و تضمین برای صنایع میانه وجود ندارد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی اکنون در ایران در قالب توسعه شرکت‌هایی که وجود داشتند هست و از امثال آنها شرکت‌های زیمنس، هنگل و بوش را می‌توان نام برد و علاوه بر این موضوع سرمایه‌گذاری‌های تازه‌یی هم شکل می‌گیرد اما تعدد شرکت‌های میانه در آلمان بسیار است که به‌دلیل نبود تضمین برای اینگونه صنایع باعث شده تا به ندرت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رخ دهد.

یراقی به بخش دیگری از مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: نبود تضمین کافی و ریسک سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی تنها مشکل پیش روی آنها نیست بلکه مشکلات دیگری همچون نوسان‌های نرخ ارز و نبود ارز تک‌نرخی و همچنین عدم شفافیت در مالیات برای شرکت‌های خارجی این موضوع را تشدید کرده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان اذعان کرد: بانک‌های آلمانی در همکاری با ایران کارشکنی می‌کنند و منابع مالی در اختیار فعالان آلمانی برای حضور در ایران نمی‌گذارند و این مهم‌ترین دلیل عدم حضور آنها با وجود تمایل زیاد شرکت‌های سرمایه‌گذار تا به امروز است.

یراقی تصریح کرد: البته بانک‌های کوچک آلمانی که در حد ایالتی به جابه‌جا‌یی پول می‌پردازند، حاضر به همکاری با ما هستند اما موضوع فاینانس کردن در این قضیه بحث بر‌انگیز است.

وی با توجه به سخنان علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه شرکت‌های هلدینگ و فعال در این زمینه به‌طور خصوصی اداره می‌شوند اما دولت بر آنها نظارت دارد و این موضوع می‌تواند نوعی تضمین برای سرمایه‌گذاران به حساب بیاید، گفت: بخش‌های محدودی می‌تواند اثرپذیر از این سازوکار شود اما به‌طور عامه نمی‌تواند مقبول قرار گیرد؛ شرکت‌های آلمانی تمایل زیادی در همکاری با بخش خصوصی دارند و ترجیح می‌دهند طرف مقابل پروژه‌های آنها دولت نباشد زیرا مباحث کمپلاینس (Compliance)، شفافیت مالی و اداری در بخش خصوصی بیشتر دیده می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان درمورد حضور آلمانی‌ها در کشور اظهار کرد: شرکت‌های خصوصی را به سرمایه‌گذاری دعوت کردن اقدام بسیار پسندیده‌یی است زیرا از نظر روانی و گفتاری اثری مثبت دارد و به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها کمک می‌کند، در گذشته هم سرمایه‌گذاری وجود داشت و با تمام سختی‌هایی که با آن رو به رو بودیم سرمایه‌گذار‌ها جذب می‌شودند و هیچ‌گاه همکاری‌ها قطع نشد اما روال آن کند بود که با اقدام نام برده امیدوار در تسهیل امور و سرعت در آن هستیم.

وی خبرداد: هیات آلمانی از ایالت فرایبود با بیش از 50 شرکت همکنون در ایران حضور دارند که از نقاط مختلفی بازدید می‌کنند و در جلسات (B2B رو در رو) به مذاکرات تجاری می‌پردازند.

یراقی عنوان کرد: ایران جذابیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد که بحث راه آهن، جاده‌سازی و خودرو‌سازی بیشتر مورد استقبال آلمان‌ها بود.

وی به خبرنگار ما از همکاری یک کارخانه خودروسازی آلمانی خبرداد و بیان کرد: فولکس واگن یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ماشین‌سازی در آلمان است که در کشور قصد همکاری‌هایی با شریک ایرانی خود دارد و به‌زودی تولید خود را آغاز می‌کنند.

یراقی به تحول‌هایی در صنعت نساجی اشاره کرد و افزود: نمایشگاه نساجی Irantex در صنعت نساجی اخیرا برگزار شد که اتحادیه ماشین‌سازان نساجی آلمان VDMA پس از ١٢ سال امسال مجددا در این نمایشگاه شرکت کرد. ایران هم در تولید نسبت به کشور‌های مجاور به دلیل وضعیت بیکاری اهمیت بیشتری می‌دهد و اگر از سرمایه‌گذار‌ها حمایت شود شاهد تحول‌های خوبی در صنعت و تولید می‌شویم.

وی در پایان سخنان خود طی این گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر اینکه زمزمه‌هایی از بدعهدی امریکایی شنیده می‌شود و اگر تحریم‌ها بازگردد آیا آلمان‌ها بر تعهد‌های خود باقی می‌مانند؟ گفت: تحریم‌ها از سوی امریکا ٣ ماه دیگر تعلیق شدند، اما احتمال ضعیفی وجود دارد که برجام نقض شود و حتی اگر این اتفاق هم بیفتد به‌دلیل نداشتن تجارت مستقیم با امریکا مشکل خاصی پیش نمی‌آید و همکاری خود را با آلمان‌ها ادامه می‌دهیم.

 

ارسال نظر