تراز منفی تجاری ایران با روسیه مناسب نیست

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۹۵

نشست مشترکی برای بررسی موانع و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به روسیه با حضور تعاونگران فعال در حوزه کشاورزی و رییس بخش بازرگانی سفارت روسیه و هیات همراه در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، سی و پنجمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی با حضور نمایندگان اتاق‌ها و مدیران عامل اتحادیه‌ها و رایزن بازرگانی کشور روسیه و هیات همراه برای آشنایی بیشتر توانمندی‌های بخش تعاون در حوزه کشاورزی در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

ارسلان قاسمی نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی با اشاره به اینکه دو کشور ایران و روسیه با توجه به همسایه بودن می‌توانند حجم تعاملات تجاری را گسترش دهند، گفت: در حال حاضر حجم تجاری میان دو کشور مدنظر بخش تعاون نیست و باید این حجم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه میزان واردات در 4ماهه اول سال بیش از صادرات بوده است، ابراز داشت: در 4ماهه اول امسال حدود 68میلیون دلار صادرات به کشور روسیه انجام شده است این درحالی است که میزان واردات 168میلیون دلار بوده است که آمار خوبی نیست.  نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران ادامه داد: باید توجه داشت که در 68میلیون دلار صادرات صورت گرفته و در اقلام صادر شده، 11 کالای اول صادرشده از محصولات کشاورزی بوده که نشان می‌دهد در این بخش توجه و تمرکز بیشتری صورت گیرد.

قاسمی ابراز داشت: بازار بزرگ مصرف روسیه بستر مناسبی برای توسعه و افزایش صادرات محصولات کشاورزی محسوب شود.  وی به موانع موجود در راه گسترش صادرات اشاره داشت و گفت: مشکلاتی نظیر مسائل بانکی که در حوزه صادرات بسیار مهم است همچنین با توجه به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی فسادپذیر هستند باید سیستم حمل و نقل به تکنولوژی‌های روز نظیر کانتینرهای یخچال‌دار مجهز باشند تا از فساد محصولات کشاورزی جلوگیری شود که متاسفانه این مهم اتفاق نیفتاده و باید به آن توجه ویژه شود.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران به عدم شناخت مناسب از بازارهای هر دو کشور اشاره کرد و گفت: موانع ساختاری دیگری نیز نظیر عدم شناخت مناسب از بازارهای هر دو کشور وجود دارد. وی گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور تحریم هستند زمینه همکاری مناسبی فراهم است تا بتوانند با شناخت بازارها در تامین نیازها اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: این نشست برای شناسایی موانع مذکور و طرح آن در مراجع تصمیم‌ساز برگزار شد.

گفتنی است در این نشست برخی تعاونگران تجربیات و مشکلاتی در مراحل صدور کالا به کشور روسیه داشتند با هیات روسی مطرح کردند.

همچنین در این نشست، آندره لوگانسکی رییس بخش بازرگانی سفارت روسیه، به تفاوت‌ها وشباهت‌های ساختار اقتصادی ایران و روسیه پرداخت و گفت: در هر دو کشور منابع معدنی و نفتی وجود دارد و ایران و روسیه به لحاظ صنعتی منابع خوبی دارند.

وی ضمن اعلام آمادگی کشور متبوعش برای گسترش روابط تجاری ابراز داشت: در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌ها، فرصت مناسبی برای گسترش تعاملات تجاری در حوزه کشاورزی به وجود آمده است. وی ادامه داد: در حال حاضر میوه‌جات و سبزیجات از کشورهای ترکیه، مصر و اسراییل به روسیه صادر می‌شود.

وی با اشاره به نقش اتاق تعاون در گسترش تعاملات، ادامه داد: با توجه به سیستم فروشگاهی در کشور روسیه، اتاق تعاون می‌تواند نقش مهمی در رشد و گسترش تعاملات تجاری در این حوزه ایفا کند. وی گفت: درراستای گسترش تعاملات تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی باید حضور داشته و بتوانند قرارداهای بین‌المللی با حجم بزرگ امضا کنند.

به گفته وی با توجه به جمعیت 140میلیونی روسیه تنها 12فروشگاه زنجیره‌یی وجود دارد و تقاضای مردم را تامین می‌کنند.  در بخش دیگری از این نشست، تعاونگران صادرکننده محصولات کشاورزی به روسیه در خصوص مشکلاتی که در صدور محصولات کشاورزی مواجه بودند را مطرح کردند. در این خصوص رستم مورات علییف رییس بخش کشاورزی سفارت روسیه پاسخ داد و اعلام کرد: این آمادگی برای برگزاری جلسات دیگر برای طرح جزئیات و مشکلات همچنین برای تسهیل مراحل صدور کالا و افزایش و گسترش تعاملات تجاری در حوزه کشاورزی وجود دارد.

 

ارسال نظر