تهدیدهای عوارض صادراتی برای بخش خصوصی

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۹۴
تهدیدهای عوارض صادراتی برای بخش خصوصی

عضو انجمن سنگ آهن ایران در رابطه با تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری چین روی قیمت گندله و سنگ‌آهن ایران گفت: هم‌اکنون پکن خود را برای کنگره ملی خلق چین در 18 اکتبر (٢٦ مهر) که منجر به انتخاب رییس‌جمهور می‌شود آماده می‌کند و این موضوع سبب شده تا تولید در فولادسازی‌ها به خصوص در استان هبی که بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد در نزدیکی پکن است، به شیوه دستوری کاهش یابد و واحدهای فعال بیشتر به سمت خرید سنگ‌آهن لامپ و گندله روی بیاورند.

کیوان جعفری‌طهرانی اضافه کرد: کنترل‌های محیط زیستی در چین موجب شده تا این کشور به یک واردکننده محصولات با کیفیت برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا تبدیل شود و انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری چین هم مزید بر علت شده تا تقاضای سنگ‌آهن صرفا برای عیارهای بالای 60 درصد باقی بماند و همچنین خرید سنگ‌آهن‌های عیار کمتر از 60 درصد کاهش یابد.

وی اظهار کرد: فروش این مواد معدنی با عیارهای کمتر از 55درصد بسیار دشوار است و در واقع سنگ‌آهن‌های کم عیار با توقف فروش 2 ماهه مواجه می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به یکی از دلایل استفاده چینی‌ها از عیار بالای مواد معدنی گفت: فولادسازان چینی بیشتر اوقات از سنگ‌آهن پر عیار استفاده می‌کنند تا قیمت بالای زغال کک شو را به همان نسبت کاهش دهند.

جعفری‌طهرانی در سخنان خود با توجه به تحولات قسمت سنگ‌آهن تشریح کرد: قیمت سنگ‌آهن در هفته گذشته روال کاهشی داشت و این امر منجر شد تا قیمت پریمیوم گندله در 2هفته گذشته از حدود 41 الی 42 دلار به حدود 45 الی 46 دلار CFR چین افزایش یابد.

وی عنوان کرد: تحول‌های یاد شده اگر در چین رخ دهد صادرات در 2 ماه آینده هم متاثر می‌شود و صادرات سنگ با دانه‌بندی ریز (فاین) در ایران کاهش می‌یابد.

جعفری‌طهرانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مجلس طی مصوبه‌یی که اخیرا تصویب شد صادرات سنگ‌آهن و برخی مواد معدنی دیگر را مشمول عوارض کرد و این موضوع چه تاثیری در صادرات کشور با توجه به تقاضا و شرایط جهانی دارد؟ گفت: دولت قصد دارد با قرار دادن تعرفه‌هایی درآمد خود را افزایش دهد اما این شیوه صحیح نیست و بخش خصوصی در وضعیت کنونی اقتصادی نمی‌تواند متحمل این‌گونه فشارها شود و با تصویب این قوانین قیمت تمام شده تولید‌کننده را افزایش می‌دهند که این موضوع باعث از بین رفتن تجارت با بازار جهانی می‌شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی متولی صادرات مواد معدنی کشور است و حتی تولیدات بخش دولتی همانند معدن چادرملو، گل‌گهر، سنگ‌آهن مرکزی و غیره به این واسطه صادر می‌شود، پس تصویب این قوانین هم به صادرکننده‌ها و هم به معادن که در نهایت خود دولت است لطمه وارد می‌کند.

سهم صادرات کشور در سال 2013 در بازار چین حدود 2.3 درصد سنگ‌آهن وارداتی بود و اکنون به حدود یک‌درصد رسیده و با تصویب این قوانین خود تحریمی در واقع عرصه بین‌الملل را برای صادرکننده‌های ایرانی در رقابت با کشور‌هایی همچون استرالیا، برزیل، آفریقای‌جنوبی، هند و اوکراین سخت‌تر می‌کنیم.

سال 2009 هم عوارضی برای صادرات سنگ‌‌های تزیینی تصویب شد که این اتفاق باعث شد تا ترکیه و چین جایگاه ایران را در این زمینه به دست بیاورند و سال‌های بعد که کشور این عوارض را لغو کرد باز هم نتوانستیم جایگاه پیشین خود را کسب کنیم و باید از این سابقه عبرت بگیریم تا مرتکب تصمیم اشتباهی نشویم و از فرصتی که برای صادرات به چین فراهم شده استفاده لازم را ببریم.

وی در ادامه تحلیل خود را طی این گفت‌وگو در رابطه با وضعیت بازار گندله در مورد دیگر بخش‌های جهان اعلام کرد: جیندال، غول فولادساز هند که یک شرکت معتبر با ظرفیت تولید سالانه 9میلیون تن گندله است، تقاضای قابل توجهی را برای 50هزار تن گندله که اخیرا به مزایده گذاشته بود دریافت کرده است؛ این شرکت به تازگی این محموله را برای حمل در ماه اکتبر پیشنهاد داده بود.

این فعال بخش خصوصی افزود: شرکت جیندال بالاترین پیشنهادی که برای این محموله 50هزار تنی گندله دریافت کرده 119 دلار CFR چین است که این قیمت بسیار بالاتر از انتظار جیندال بود زیرا در چند وقت اخیر شاهد کاهش شاخص سنگ‌آهن در بازار بودیم.

جعفری‌طهرانی تصریح کرد: شاخص سنگ‌آهن در حال حاضر با عیار 62 درصد CFR چین در محدوده 69.50 دلار برای محموله ماه نوامبر و 70.95 دلار برای محموله ماه اکتبر معامله می‌شود. بدین‌ترتیب کاهش قیمت سنگ‌آهن کمتر از عیار 62 درصد در نیمه دوم سپتامبر، ماه اکتبر و نیمه اول ماه نوامبر ادامه دارد.

 

 

ارسال نظر