اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۳۱

اینکه می‌گویند از رکود خارج شدیم نادرست است

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و گشایش اعتبار خارجی باید در صنعتی باشد که درآمد ارزی دارد، گفت: برای بخش خصوصی، آینده ارز مشخص نیست و دریافت تسهیلات ارزی آزمون و خطاست. مرتضی‌الله داد افزود: سرمایه‌گذاری و گشایش اعتبار خارجی باید در صنعتی باشد که درآمد ارزی داشته باشد.

این اقتصاددان گفت: اگر بخش خصوصی بتواند نرخ ارز را پیش بینی کند دریافت تسهیلات ارزی برای آن مناسب است اما اکنون با توجه به فناوری قدیمی و تولید کالا با قیمت تمام شده بالاتر قدرت رقابت حتی با کشورهای همسایه را نداریم.

الله داد گفت: بزرگ‌ترین مشکل کشور رکود و بیکاری حاصل از آن است و اینکه می‌گویند از رکود خارج شدیم نادرست است.

این اقتصاددان افزود: دولت نمی‌تواند در اقتصاد سیاست‌گذار باشد و دخالت کند اما برای گشایش خطوط اعتباری و فاینانس تعهد ندهد.

الله داد با بیان اینکه دولت باید بگذارد بخش خصوصی کار خودش را بکند گفت: اشتباهات دولت تاکنون با درآمد نفتی پوشش داده شده است.

وی افزود: دولت باید دست از دخالت در اقتصاد بردارد زیرا دیگر پول نفت وجود ندارد و این درآمد کاهش خواهد یافت و اشتباهات دولت مشخص می‌شود. این اقتصاددان گفت: از ابتدای دولت یازدهم 65 درصد تورم داشته‌ایم اما نرخ ارز 10 درصد افزایش یافته است. الله داد افزود: این مساله موجب می‌شود تولید‌کننده به سمت واردات برود. وی گفت: درحالی که هنوز زمینه‌ها برای گشایش خطوط اعتباری و سرمایه‌گذاری خارجی فراهم نشده دولت به سمت تامین مالی خارجی و فاینانس رفته است. این اقتصاددان با بیان اینکه کشور راهبرد توسعه اقتصادی ندارد افزود: فاینانس‌هایی که قرارداد آنها امضا شده است بیشتر برای صنایع نفتی و معادن به کار گرفته می‌شوند. الله داد اضافه کرد: در حالی که راهبرد توسعه صنعتی داشتیم اما هیچ یک از بندهای آن اجرا نشد و مشخص نیست کشور به کدام سمت می‌خواهد برود. وی با اشاره به اینکه روسیه و قطر درخواست کالای ایرانی کردند اما کالاهای ما قابل رقابت نبود گفت: افزون بر تولید کالاهای صادراتی باید زیرساخت‌های صادرات نیز ایجاد شود. این اقتصاددان افزود: بخش دولتی از فاینانس‌ها استفاده خواهد کرد.

کمیسیون تجاری ایران و ترکیه مهر ماه تشکیل می‌شود

سید جلال ابراهیمی گفت: به زودی رییس‌جمهور ترکیه در راس هیاتی بلند پایه به ایران خواهد آمد و طی این سفر که به میزبانی دولت جمهوری اسلامی ایران در اوایل مهر ماه سال جاری انجام می‌پذیرد، کمیسیون تجاری ایران و ترکیه در تهران تشکیل خواهد شد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه افزود: طی این سفر، ایران و ترکیه کمیسیون‌های متعددی را از جمله کمیسیون همکاری‌های مرزی و حمل و نقل زمینی برای حل مشکلات ترانزیت تشکیل خواهند داد. همچنین مشکلات مختلف فی مابین بالاخص در حوزه‌های بانکی، اعتبار اسنادی و مالی و تجاری نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.

ابراهیمی گفت: با وجود بحران‌هایی که ترکیه در چند سال اخیر با آن مواجه بوده این کشور توانست با مدیریت مناسب و توسعه ارتباطات سیاسی و اقتصادی آثار منفی این اتفاقات را بر بدنه اقتصاد خود به کمترین سطح برساند.

وی درباره عدم تاثیر بحران‌های سیاسی ترکیه بر مبادلات تجاری بین تهران و آنکارا گفت: صادرات ایران به ترکیه همچنان مانند گذشته است و میزان صادرات ایران به ترکیه پایین نیامده است.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه همچنین درباره وضعیت گردشگری این کشور گفت: وضعیت ورود گردشگران به ترکیه با توجه به شرایط بحرانی و بمب‌گذاری‌هایی که در چند سال اخیر در برخی شهرها از جمله آنکارا و استانبول اتفاق افتاد رو به افول رفته بود. با توجه به اهمیت گردشگری در اقتصاد ترکیه این کشور هم‌اکنون توجه بیشتری برای برگرداندن این بخش به حالت قبل دارد.

 ابراهیمی افزود: ترکیه سعی دارد با برقراری ارتباطات سیاسی در سطوح بالا اختلافات را در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی کاهش دهد. به گفته وی اخیرا در حوزه انرژی گفت‌وگوهایی بین وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و بلغارستان انجام شده و توافقاتی بین طرفین در خصوص شبکه مشترک برق و گاز انجام شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که ترکیه به عنوان یکی از مسیرهای انتقال انرژی به بالکان و شمال اروپاست این کشور با بهره مندی از پشتوانه قوی وزارت امور خارجه خود در توسعه ارتباطات اقتصادی با توان بیشتری در این مسیر گام بر می‌دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به دنبال لغو تحریم‌ها، اصلاح قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری و همچنین ارائه مشوق‌ها و تضمین‌های لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، شرایط و بسترهای لازم برای افزایش مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی در پروژه‌های زیربنایی، گردشگری و سلامت در ایران فراهم شده و با توجه به اینکه محدودیت‌های سوئیفت در ارزهای لیر و یورو میان بانک‌های کشور برطرف شده است، انتظار داریم شاهد حضور بیشتر و موثرتر شرکت‌های ترک برای سرمایه‌گذاری در ایران و دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری در روابط باشیم.

کارشناسان معتقدند هر دو کشور ایران و ترکیه به عنوان قدرت‌های منطقه‌یی و عضو اکو، ظرفیت‌های خالی قابل توجهی برای همکاری دارند. ترکیه دارای تجربیات فراوانی در بخش خدمات به‌ویژه بخش گردشگری است که ایران می‌تواند از این تجربیات بهره گیرد.

این در حالی است که سران دو کشور طی سال‌های اخیر و به خصوص بعد از رفع تحریم‌ها علیه ایران بارها از ضرورت افزایش میزان تجارت خارجی بین تهران و آنکارا و رساندن آن به رقم

۳۰ میلیارد دلار سخن گفته‌اند.

 

ارسال نظر