لزوم تغییر دیدگاه به مقوله کولبری

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۳۰

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کردستان با اشاره به اینکه کولبری مولود اقتصاد و برنامه‌ریزی اشتباه است که به عنوان یک شغل تعریف نشده گفت: زمانی که در مملکتی اقتصاد با مشکلات ناشی از شفافیت روبرو می‌شود یا فساد در آن دیده می‌شود فعالیت‌های اقتصادی نیز درگیر این موضوع می‌شوند که یکی از نمودهای آن کولبری است.

پرویز رعدی ادامه داد: کولبری در هر کشوری که اتفاق بیفتد یعنی اقتصاد آن کشور بیمار است اما از منظر اجتماعی کار آنها غلط، غیرقانونی و غیرشرعی نیست بلکه شیوه برخورد با آن غیرقانونی است.

رعدی افزود: کولبری نه تنها خطا نیست بلکه تلاش هر انسان بالغی برای زنده نگه داشتن و امرار معاش خود و خانواده‌اش است و در کشور‌های پیشرفته هم در نقاط مرزی با کشورهای همسایه با استفاده از نیروی بومی تبادل‌های اینچنینی وجود دارد که بازارچه‌هایی را برای ساماندهی آنها ساخته‌اند.

وی اضافه کرد: بازارچه‌هایی در مناطقی که کولبری رواج دارد باید ایجاد شود تا کوله‌برها کنترل شده به این کار بپردازند و این راه‌حلی کوتاه‌مدت در شرایط فعلی است و در بلندمدت هم به اصطلاح نیاز به «اختراع دوباره چرخ» نیست و در سراسر اقتصاد دنیا برای آن راه‌حل‌هایی اندیشیده شده است که ایران هم می‌تواند از آن الگو بگیرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی سنندج به خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و پایه‌یی برای کوله‌برها گفت: برنامه بلندمدتی که می‌تواند ایران را یاری برساند تا به اقتصاد جهانی الحاق پیدا کند و از بروز اینگونه فعالیت‌ها جلوگیری کند، پیوستن به قوانین  WTO (قوانین جهانی تجارت) است. رعدی بیان کرد: برنامه‌یی برای صادرات، واردات و اشتغال مدونی در ایران نداریم و به دلیل اینکه تولید در مناطق محروم ضعیف است فردی که در این مناطق زندگی می‌کند به هر طنابی متصل می‌شود تا معاش خود را تامین کند و اخلاقی‌ترین راه در زمانی که منابع درآمد دایمی نیست کولبری و تجارت حلال است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی سنندج گفت: سازمان توسعه تجارت از کمک رسانی و ساماندهی کوله‌برها خبر داده بود اما در حد شعار باقی ماند و اقدام ملموسی در منطقه دیده نشد و وزارت کشور هم همچنین اظهار کرده بود که کوله‌برها را بیمه می‌کند و لیستی از آنها تهیه و کارت شناسایی مخصوص کولبری صادر می‌کند اما هیچ یک از این اقدام‌های گفته شده عملی نشد.

رعدی در پایان سخنان خود در این گفت‌وگو مطرح کرد: کولبری در بعضی از کشورهای جهان به خصوص کشور‌های توسعه‌نیافته و خاورمیانه دیده می‌شود اما شیوه برخورد با این پدیده باید علمی و منطقی باشد و سامان‌دهی اینگونه فعالیت‌ها مهم‌تر از برخورد کردن با آنها است.

 

ارسال نظر