«آموزش اتحادیه‌ها» اولویت کاری اتاق اصناف

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۴۳
«آموزش اتحادیه‌ها» اولویت کاری اتاق اصناف

گروه تشکل‌ها   

«طرح توانمندسازی اصناف از طریق آموزش به اتحادیه‌ها» در دستور کار اتاق اصناف قرار گرفته است؛ از این‌رو، اتاق اصناف در سال جاری به دنبال آموزش از طریق فضای مجازی به اتحادیه‌ها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این اقدام، اهداف مهمی چون «بالا بردن سطح آموزش صنوف، آشنایی با آیین نامه‌های مربوط به شهرداری‌ها، افزایش دانش روسای اتحادیه‌ها، آشنایی فعالان صنفی با قوانین مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی» را در نظر دارد؛ چراکه با بالا رفتن سطح دانش و آگاهی فعالان صنفی از قوانین و شرایط کار، فضا برای پیشرفت و انجام اقدامات بهتر در اصناف فراهم می‌شود. از سوی دیگر، عضو اتاق اصناف نیز معتقد است که یکی از مهم‌ترین دلایل و ضرورت‌های آموزش به اصناف، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی برای تولید بیشتر و رشد در مسیر توسعه است؛ از این‌رو می‌توان گفت که از دانایی است که می‌توان به توانایی رسید.

با این حال علی توسطی به دو نکته در این مسیر اشاره می‌کند که بر اساس نکته اول، آموزش در فضای مجازی نیازمند زیرساخت‌هایی است که اتاق اصناف باید پیش از هر چیز به فکر تجهیز و فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها باشد.

همچنین مطابق با نکته دوم، آموزش امری اجباری نیست و نمی‌توان با بخشنامه و به صورت دستوری آموزش را عملیاتی کرد؛ از این رو برای امر آموزش نیازمند اقداماتی حیاتی‌تر هستیم تا آن را از بعد اجباری بودن خارج کنیم.

 آموزش اصناف، در اولویت اتاق

آموزش به اصناف که در سال‌های اخیر یکی از برنامه‌های مهم اتاق اصناف ایران بوده، این روزها نیز در صدر توجه و اولویت‌های اتاق اصناف قرار گرفته است؛ از این رو، برای آشنایی هرچه بیشتر فعالان صنفی، با مبانی نظری حاکم بر این بخش، آشنایی مدیران با قانون و مقررات اصناف، اصول بازاریابی و... آموزش از طریق فضای مجازی برای روسای اتحادیه‌ها برگزار می‌شود.

همچنین براساس دستورالعمل‌های لازم، آموزش متقاضیان پروانه کسب الزامی است که یکی از مدارک اصلی برای تشکیل پروانه کسب به حساب می‌آید؛ آنطور که رییس اتاق اصناف ایران در این رابطه گفته است: آموزش اصناف از طریق فضای مجازی در دستور کار قرار اتاق قرار گرفته؛ از این رو، در بحث آموزش‌های مجازی، آموزش کارهای فنی به اصناف حوزه خدمات فنی، تعمیر و نگهداری از موارد این آموزش خواهد بود.

علی فاضلی گفت: برای اجرای این برنامه از کارشناسان مجربی کمک گرفته شده است. او همچنین با اشاره به اینکه بخش عظیمی از فعالان حوزه خدمات فنی کار خود را بطور سنتی ادامه می‌دهند، افزود: ادامه فعالیت این افراد در حالی است که باید از نیروهای دانشگاهی که از علم و دانش در این حوزه بهره‌مند هستند، کمک گرفت. تحلیل‌ها نشان می‌دهد یکی از برنامه‌های مهم و کلان اصناف، به روز کردن خدمات و محصولات با پیشرفت بازار جهانی است که نیاز به آموزش علوم مربوطه دارد؛ چراکه در بسیاری موارد، به‌دلیل فقر دانش و آگاهی، صدماتی جبران‌ناپذیر که منجر به کاهش مطلوبیت یک محصول می‌شود را به بار می‌آورد؛ از این رو در قانون نظام صنفی، علاوه‌بر ضرورت ارائه گواهی نامه مهارت فنی برای صدور پروانه کسب، ایجاد تسهیلات آموزشی دولتی و غیردولتی برای آموزش‌های مورد نیاز افراد صنفی از وظایف و اختیارات و کمیسیون آموزش اتحادیه‌ها است.

در چنین شرایطی، آموزش در کل کشور برای واحدهای صنفی اجباری است که مطالبی چون قانون نظام صنفی، قانون کار، تامین اجتماعی، قانون تجارت و اخلاق را نیز در برمی‌گیرد.

این آموزش‌ها البته اهدافی را نیز در نظر دارد که براساس آن، فردی که واحد صنفی راه‌اندازی می‌کنند، قانون حوزه فعالیت خود را بداند؛ چراکه در این شرایط در حل مشکلات پیش رو توانمند خواهد شد.

از سوی دیگر، ضرورت آموزش به اصناف با تغییرات سریع و تکنولوژیک دنیای حاضر بیش از پیش خود را نشان می‌دهد؛ چراکه با توجه به تغییرات سریع در جامعه، به‌روز بودن در قوانین و مقررات از اهمیت بالایی برخوردار است و در توسعه جامعه و ایجاد تغییر نیز نقش خواهد داشت. در همین رابطه عضو اتاق اصناف گفت: جوامع برای رشد و توسعه نیاز به تغییر دارند و از طرفی این تغییر نیز نیازمند آموزش و یادگیری است. علی توسطی در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اهمیت آموزش به اتحادیه‌های صنفی افزود: در تمام دنیا استانداردهایی وجود دارد که نمی‌توان از آنها دور بود؛ چراکه هر جامعه‌یی برای رشد و توسعه نیازمند تغییر است و این تغییر نیز به آموزش و یادگیری نیاز دارد. به گفته او همچنین گام برداشتن در مسیر توسعه جوامع نیازمند تغییراتی است که لازمه آن آموزش در سطح جامعه است؛ از این رو می‌توان آموزش را سنگ بنای تغییرات جامعه دانست که منجر به خودتوانمندسازی افراد جامعه می‌شود.

توسطی همچنین با اشاره به اینکه آموزش با بخشنامه و به صورت دستوری عملیاتی نمی‌شود افزود: شرایط حاکم جامعه به گونه‌یی است که محدودیت‌هایی را در بخش آموزش ایجاد می‌کند اما اگر به دنبال ایجاد تغییر و آموزش در جامعه هستیم، باید آموزش را نیز در اولویت قرار دهیم؛ چراکه سرعت تغییرات در دنیا بسیار بالاست و بدون آموزش نمی‌توان خود را با این تغییرات وفق داد. عضو اتاق اصناف، آموزش را بهترین سرمایه‌گذاری در خصوص نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: با آموزش بیشتر و بهتر هزینه‌ها کاهش می‌یابد و از طرفی بهره‌وری نیروی انسانی افزایش می‌یابد و این خود گامی به سمت مسیر توسعه خواهد بود؛ با این حال اما آموزش نیازمند زیرساخت است و البته آموزش از طریق فضای مجازی نیز زیرساخت‌ها و ملاحظات خود را دارد که در وهله اول باید این زیرساخت‌ها فراهم شوند.

 

 

ارسال نظر