اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۰۶

صادرات لوازم خانگی را دریابید

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران صنعت لوازم خانگی ایران را صنعتی در مسیر گذار دانست و گفت: امروز غالب واحدهای تولیدی لوازم خانگی ما خود را با استاندارد‌های بین‌المللی تطبیق داده‌اند و واحدهایی که نتوانستند همگام با تکنولوژی گام بردارند از دور تولید خارج شده‌اند.

حبیب‌الله انصاری افزود: ما ظرفیت‌های خوبی برای صادرات لوازم خانگی به کشورهای همسایه داریم. در 12ماهه سال 95 صادرات ما به 245میلیون دلار رسید و بیشترین میزان صادرات ما به حوزه خلیج‌فارس، برخی کشور‌های اروپایی و کشور‌های آفریقایی بوده است. به گفته وی وجود 15همسایه فرصت مناسبی برای صادرات در اختیار تولید ما گذاشته است.

انصاری اضافه کرد: کشورهای آفریقایی آمادگی خرید همه نوع لوازم خانگی ما را دارند. مشکل عمده در تجارت با کشورهای آفریقایی عدم سازوکار مناسب بانکی برای نقل و انتقال آسان پول است. ما یک بانک هم در کشورهای آفریقایی برای تسهیل تجارت نداریم و این یکی از موانع صادراتی است که اغلب صنایع با آن درگیرند.

وی با تاکید بر اهمیت تولید صادرات محور گفت: یکی از برنامه‌های محوری انجمن صنایع لوازم خانگی، توسعه صادرات براساس تولید صادرات‌گراست.

دکتر انصاری تاکید کرد: صنعت لوازم خانگی با توجه به تنوع زیادی که در دو بخش انرژی‌بر و غیرانرژی‌بر و انواع ظروف دارد، پتانسیل صادرات به کشور‌های مختلف را داراست. خوشبختانه ما در هیچ شاخه یی نیاز به واردات لوازم خانگی نداریم.  وی ادامه داد: ما به جز کمپرسور یخچال، توان تولید باقی قطعات لوازم خانگی را در داخل داریم. مسائل اصلی و کلیدی مانع توسعه صادرات لوازم خانگی، تسهیلات بانکی ارزان قیمت و مالیات است. مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از مالیات‌‌های خوب در دنیاست اما در ایران به‌ جای اینکه از مصرف‌کننده گرفته شود، آن را از تولیدکننده دریافت می‌کنند. انصاری واردات بی‌رویه را معضل بزرگی در صنعت لوازم خانگی دانست و گفت: امروزه علاوه‌ بر کیفیت مطلوب تولیدات ایرانی، این کالا‌ها اغلب از خدمات پس از فروش مناسبی نیز برخوردارند و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز استاندارد مربوط به این زمینه را تدوین کرده است. در واقع مصرف بهینه انرژی یکی از مهم‌ترین عوامل ترجیح خانوار‌ها در خرید کالا‌هاست. انصاری نرخ سود تسهیلات به واحدهای تولیدی را غیرجذاب خواند و ادامه داد: تسهیلات با سود بانکی 20تا 22درصد با توجه به رکود حاکم ‌بر بازار، جذابیتی برای تولیدکنندگان ندارد. این مساله در کنار عوامل ذکر شده منتهی به وضعیتـــــی شده که در آن برخی کارخانجات تعطیل شده یا اصولا فعالیت‌های تولیدی، تحلیل رفته‌اند. حال آنکه توان و ظرفیت تولید صادراتی بالایی در این صنعت وجود دارد. انصاری توضیح داد: به طور قطع واحدهای تولیدی کوچک در ابعاد کیفیت و قیمت نمی‌توانند در بازار رقابت کنند بنابراین تولید در این واحدها مقرون به صرفه نیست. صنایع لوازم خانکی در ابعاد بزرگ پاسخگوی اهداف صادراتی خواهند بود. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در رابطه با مشارکت برندهای داخلی و خارجی در داخل کشور گفت: برخی از شرکت‌های تولید داخل با برندهای مطرح و موفق جهانی قرارداد امضا کرده‌اند. این اقدام باعث افزایش سطح کیفیت کالای تولیدی و انتقال دانش روز دنیا به داخل کشور شده و به نفع این صنعت است. انصاری بر نقش پررنگ وزارتخانه‌های مربوطه برای کمک به صنایع لوازم خانگی تاکید کرد و گفت: وزارت صمت برای توسعه صنعت و ارتقای سطح صنعت لوازم خانگی تلاش‌های بسیاری را انجام داده اما هنوز مسائل مهمی ازجمله بهره‌های بانکی، مالیات بر ارزش‌افزوده و تامین مواد اولیه... وجود دارد که وزارت صمت می‌تواند در اعمال بهینه آنها موثر باشد. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تبلیغات را در این صنعت بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه با وجود اهمیت این موضوع و لزوم فرهنگ‌سازی در مورد مصرف لوازم خانگی ساخت ایران به دلیل هزینه بالای تبلیغات واحدهای تولیدی نمی‌توانند تبلیغات داشته باشند. اگر قرار است فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل نهادینه شود باید در سطح ملی و با استفاده از همه امکانات رسانه‌یی دولتی به این صنایع کمک کرد.

حل مشکل صادرات پسته با عرضه گسترده در بورس کالا

رییس انجمن پسته ایران یکی از مشکلات صادرات پسته را خرده‌فروشی آن دانست و گفت: برای رفع این مشکل صادرکنندگان می‌توانند مجموع پسته مورد نیاز خود را یکجا از بورس کالا خریداری و تامین کنند. محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تلاش داریم پسته در بورس کالای ایران به شکل گسترده عرضه شود زیرا با این اقدام به طور حتم مشکل نقدینگی این صنعت نیز برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: عرضه پسته در بورس کالا به دلیل وجود نظارت‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

جلال‌پور یکی از مشکلات عرضه پسته در بورس کالا را به دلیل نوع محصول و آزمایش‌های سختگیرانه برشمرد و گفت: پسته برای ورود به بورس کالا مورد 5 نوع آزمایش مختلف فیزیکی(اونس و عیار)، شیمیایی(میزان آفلاتوکسین)، میکروبی و باقیمانده سموم و کیفیت قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه اکنون آفلاتوکسین در پسته کاهش یافته است، گفت: پسته محصولی حساس و هزینه‌بر بوده و ممکن است آزمایش‌ها نشان دهد که این محصول آفلاتوکسین ندارد اما در یک نمونه‌گیری خود را نشان بدهد که همین امر مشکلاتی را در صادرات ایجاد می‌کند. آفلاتوکسین، نوعی قارچ بیماری‌زا به شمار می‌رود که قبل از برداشت پسته و در باغ آنها را آلوده می‌کند و باعث فساد مغز آن می‌شود؛ این قارچ برای انسان نیز خطرناک است. جلال‌پور با بیان اینکه بانک کشاورزی صندوق پسته راه‌اندازی کرده که با دیگر صندوق‌های کالایی بورس متفاوت است، تصریح کرد: با تشکیل هر چه سریع‌تر صندوق پسته در کرمان به ثبات بازار این محصول در طول سال کمک می‌شود و تاکنون نیز با برگزاری جلسات متعدد تلاش شده تا با مدیریت و ایجاد تمهیدات لازم و دریافت نقدینگی از بانک‌ها تا حدودی مشکل تولید‌کنندگان پسته برطرف شود. به گفته وی، طبق فرآیند صندوق پسته، آورده فعالان اقتصادی به هر میزان مشابه بانک سرمایه‌گذاری می‌کند و تسهیلات خوبی می‌دهد. وی یکی دیگر از تفاوت‌های صندوق پسته بورس کالا را با صندوق پسته در نوع معامله دانست و افزود: به طوری که در بورس کالا پسته توسط گواهی سپرده کالایی و در صندوق پسته خود پسته معامله می‌شود. رییس انجمن پسته ایران عرضه و تقاضا کشش بازار، میزان تولید و قیمت ارز را از عوامل تاثیرگذار بر نرخ پسته عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد امسال میزان تولید پسته مناسب باشد و نگرانی برای تامین بازار داخلی و خارجی وجود ندارد اما در نهایت محصول پسته کالای صادراتی است که به قیمت ارز بستگی دارد.

 

ارسال نظر