صادرات چشم به راه حمایت‌های دولتی

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۰۹
صادرات چشم به راه حمایت‌های دولتی

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران مطرح کرد: عرصه برای تجارت بین‌الملل دشوار است و دولت با حمایت‌های خود می‌تواند رونقی را در اقتصاد داخلی و حوزه بین‌الملل ایجاد کند.

سید فخرالدین عامریان بیان کرد: میان تولیدکننده و کشور هدف صادراتی واسطه‌هایی به وجود می‌آید که این واسطه‌ها باعث گرانی محصول می‌شوند و زمانی که این واسطه‌ها با کمک ثبت برند (نشان تجاری) حذف شوند، از هزینه‌ها کاسته شده و فروش بیشتری انتظار می‌رود و در نتیجه درآمد حاصل از فروش بیشتر می‌شود.

عضو اتاق مشترک ایران و برزیل خاطرنشان کرد: تجار ایرانی به دلیل شرایط سیاسی و عدم حمایت دولت معمولا در کشور‌های دیگر برند خوبی را ثبت نکرده‌اند و واردات و صادرات خود را سامان دهی نکرده‌اند.

عامریان با اشاره به کسب و کار و تجربه‌های خویش اضافه کرد: 22 سال پیش برزیل را به عنوان کشور هدف صادراتی انتخاب کردم و تصمیم به صادرات فرش داشتم و برای تحقق این مطالبه اقدام به ثبت شرکت کردم و سال‌های زیادی را برای تسلط نیروهایم به زبان آن کشور و شناخت بازار و نیاز‌های آنها سپری کردم اما اکنون بازاری ثابت و ماندگار را توانستم از آن خود کنم و همچنین علاوه بر فرش بازار فروش و صادرات محصولات دیگری هم برایم مهیا شده است.

وی افزود: برخی‌ها معتقدند که پذیرش ریسک برخی از بازرگانان برای سرمایه‌گذاری در دیگر کشور‌ها یک نوع شلختگی را به وجود می‌آورد اما این تفکر اشتباهی است زیرا اینگونه فعالیت‌ها باتوجه به تفاوت فرهنگ، سلایق و قوانین اقتصادی دیگر کشور‌ها بسیار دشوار است و یک خطا می‌تواند سرمایه و اندوخته فعال اقتصادی را تباه کند و باید تقدیر و تشویقی برای آنان در نظر گرفت.

به گزارش اگزیم نیوز عامریان اذعان کرد: معمولا دولت‌ها علاقه‌یی به حضور برندهای خارجی در کشورشان ندارند، مگر اینکه محصول را در آن کشور تولید کنند و اشتغال به ارمغان بیاورند یا اگر نیاز به واردات پیدا کنند آن محصول را به شکل عمده و مطابق خواسته‌هایشان وارد کنند، بنابراین سختی فعالیت بازرگانان ما بیش از پیش دشوار می‌شود.

به گفته این عضو کمسیون توسعه صادرات ایران، سفارتخانه‌های دیگر کشورها رایزنی می‌کنند و اطلاعات دقیقی در اختیار تجار می‌گذارند اما متاسفانه سفرای کشور ما تنها به مسائل سیاسی می‌پردازند و هیچ کمکی به بازرگانان نمی‌کند و اگر از نظر اقتصادی برای فعالان اقتصادی مشکلی در کشور هدف پیش بیاید هیچ دخالت و کمکی نمی‌کنند. حتی بار‌ها این عدم همکاری را علنی به تجار اعلام کرده‌اند.

وزارت صنعت معدن تجارت و سازمان توسعه تجارت معمولا باید متولی سازماندهی این بخش از تجارت می‌شود و باید رایزن‌هایی را که انتخاب می‌کند را پیش فرض‌های کشور هدف، نقاط قوت و ضعف را بررسی کرده و در قالب فایل ترجمه شده‌یی در اختیار تجار قرار دهند تا آنان با مطالعه اطمینان خاطر پیدا کنند و زمانی را صرف تحلیل بازار نکنند. عامریان خاطرنشان کرد: تعداد اندکی از تولیدی‌ها و کسب و کار‌های تجاری اقدام به ثبت نشان تجاری می‌کنند زیرا دولت از آنها حمایت نمی‌کند و به دلیل خطر سرمایه‌گذاری در کشور‌های دیگر تولیدکننده‌ها هیچ رغبتی به این موضوع نشان نمی‌دهند و عوامل اینچنینی در مجموع مقدمه رقابت را برای بازرگان‌های ما سلب می‌کنند. وی مطرح کرد: علاوه بر اینکه دولت هیچ حمایتی از بازرگانان نمی‌کند و آنها هم به اصطلاح روی زانو‌های خود ایستاده‌اند، دلایل دیگری هم وجود دارد که عرصه تجارت بین‌المللی را برای ایرانی‌ها پر خطر کرده است زیرا بدعهدان ممکن است هر لحظه تحریم‌های تازه‌یی را در منطقه حاکم کنند.

عامریان عنوان کرد: کشورهای خارجی در اپتدای کار حمایت‌هایی همچون تسهیلات بلاعوض، انبار رایگان و غیره از فعال اقتصادی به عمل می‌آورند و ایران هم باید از این سازوکار آنها الگو‌برداری کند و حتی حمایت‌های ناچیز را پیش بگیرد باز با این حال دلگرمی و آرامش روانی را برای تولید‌کننده و تجار به ارمغان می‌آورد.

وی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: دولت حدود 2 سال است که اعلام کرده در مقابل کسب جایزه صادراتی کمک‌های حمایتی خود را از فعالان بیشتر می‌کند و تخفیفی در هزینه‌های ثابت همانند انبار، شرکت در نمایشگاه‌ها و ثبت برند (نشان تجاری) می‌کند اما تاکنون حتی ریالی به هیچ احدی پرداخت نکرده است.

عامریان در خاتمه سخنان خود در این گفت‌وگو اظهار کرد: دولت با پشتیبانی از تجارت بین‌الملل نیمه گمشده اقتصاد کشور را تکمیل می‌کند و احتمال شکست اقتصاد جامعه را به حداقل می‌رساند.

 

 

ارسال نظر