حمایت‌ همه‌ جانبه اتاق تهران از تشکل‌گرایی در بخش ‌خصوصی

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۰:۲۸:۳۳
کد خبر: ۱۰۵۵۵۹

پایگاه خبری اتاق تهران|

آیین‌نامه حمایت از تشکل‌ها با 17بند و 7 تبصره به تصویب هیات رییسه اتاق تهران رسید. این آیین‌نامه با تمرکز بر حوزه‌های آموزش و پژوهش، برگزاری همایش و نمایشگاه، اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و نیز حمایت در سایر حوزه‌های مربوط به اجرا گذاشته شده است.

دبیرکل اتاق تهران با اشاره به فلسفه تدوین دستورالعمل حمایت از تشکل‌ها در اتاق تهران گفت: این آیین‌نامه جهت رسالت ذاتی اتاق تهران مبنی بر حمایت از تشکل‌های اقتصادی وابسته به اتاق با هدف توانمندسازی تشکل‌ها و ایجاد وحدت رویه و رعایت عدالت در توزیع امکانات و فرصت‌ها و تقویت تعاملات میان تشکل‌ها و اتاق تدوین شده است. بهمن عشقی همچنین از شکل‌گیری شورای مشورتی تشکل‌ها خبر داد و گفت: قرار است شورایی با حضور پیشکسوتان و صاحب‌نظران برای هم‌اندیشی در حوزه تشکل‌ها تشکیل شود.

 آموزش، مهم‌ترین رکن حمایت از تشکل‌ها

عشقی در ادامه به تشریح مواد این آیین‌نامه پرداخت و گفت: به دلیل اهمیت ارتقای سطح مهارت‌های عمومی و تخصصی تشکل‌ها، ماده یک آیین‌نامه حمایت از این نهادها به حوزه آموزش اختصاص یافته است. چنانکه در بند نخست این ماده، حمایت آموزشی اعضا، هیات‌مدیره، دبیران‌کل و کارکنان تشکل‌ها در قالب شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط که در مرکز آموزش اتاق برگزار ‌می‌شود، لحاظ شده است. حمایت آموزشی در قالب تخفیف شرکت در دوره‌های آموزشی عمومی مرکز آموزش برای آن دسته از اعضاست که از سوی تشکل‌ها معرفی شده‌اند. او افزود: حمایت‌های آموزشی اتاق از تشکل‌ها تنها به مورد اشاره شده، محدود نمی‌شود و تشکل‌ها ‌می‌توانند از تسهیلات اتاق نظیر فضا و تجهیزات آموزشی برای برگزاری دوره‌های تخصصی نیز بهره‌مند شوند. همچنین تامین استاد، فضای آموزشی مورد نیاز در مرکز آموزش اتاق تهران و پرداخت هزینه‌های جاری دوره آموزشی تخصصی مورد نیاز تشکل طبق ضوابط میسر است. عشقی با اشاره به اینکه اتاق تهران حمایت‌های خود را از تشکل‌ها به حوزه پژوهش نیز تعمیم داده است، ادامه داد: پرداخت بخشی از هزینه انجام طرح‌های پژوهشی با موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت تشکل یا پژوهش در زمینه جمع‌آوری، تلفیق و انتشار آمارهای تحلیلی تولید، فروش، صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال اعضا به تشکل‌ها پیش‌بینی شده است. همچنین پرداخت بخشی از هزینه تدوین برنامه استراتژیک نیز برابر ضوابط برای هر تشکل به تصویب هیات رییسه اتاق تهران رسیده است.

به گفته دبیرکل اتاق تهران برای برگزاری همایش و نمایشگاه مرتبط با حوزه فعالیت تشکل نیز حمایت‌هایی صورت می‌گیرد. بهمن عشقی از حمایت تشکل‌ها با محوریت حوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی نیز خبر داد و گفت: یکی از رسالت‌های مهم تشکل‌ها توسعه خدمات به اعضا و افزایش عضوگیری است. در این راستا انتشار بانک اطلاعات اعضا همچنین استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند نشریات و کتب گام‌های موثری به شمار ‌می‌روند. بر این اساس اتاق تهران ‌می‌تواند در قالب پرداخت بخشی از هزینه‌های تهیه، چاپ و انتشار دایرکتوری و بانک اطلاعاتی اعضا، تشکل‌ها را مورد حمایت قرار دهد. در عین حال اختصاص بخشی از ماهنامه‌یی برای معرفی تشکل و حوزه عملکرد آن برای معرفی خدمات اتاق در نشریات داخلی تشکل‌ها نیز از دیگر مصادیق حمایت از تشکل‌ها خواهد بود. عشقی با اشاره به اهداف و تاکیدات هیات نمایندگان دوره هشتم از اقدام به بهره‌برداری از یک ساختمان‌ با عنوان «خانه تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران» خبر داد و گفت: اتاق تهران همچنین قصد دارد از تشکل‌ها با تامین امکانات، فضای فیزیکی و دبیرخانه مشترک جهت برگزاری جلسات هیات‌مدیره، کمیسیون‌ها، کارگروه‌ها، مجامع عمومی، نشست‌های مشترک و... براساس امکانات موجود و ضوابط جاری حمایت کند. او افزود: پرداخت بخشی از هزینه‌های پیگیری مطالبات اعضا مانند تغییر قوانین و آیین‌نامه‌ها، تدوین پیش‌نویس لوایح، تامین مشاوران مدیریتی و... مطابق با اعلام نیاز تشکل برای اعضا از دیگر موارد پیش‌بینی شده در آیین‌نامه حمایت از تشکل‌هاست.

 

ارسال نظر