تولید صادرات‌محور باید اولویت کشور باشد

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۰۷

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران بر تولید صادرات محور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور تاکید کرده و می‌گوید: توسعه صادرات یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور است و در حوزه توسعه اقتصادی نقش اساسی دارد و می‌تواند روی دیگر بخش‌ها تاثیرات مثبت فراوانی داشته باشد. اگر ما بتوانیم در راستای اسنادبالادستی که توسعه صادرات غیرنفتی را به عنوان استراتژی اقتصادی پذیرفته است گام‌برداریم و حمایت از تولید صادرات محور را در اولویت قرار دهیم می‌توانیم زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور فراهم و ایجاد کنیم.

محسن بهرامی ارض اقدس، می‌افزاید: تولید صادرات محور می‌تواند زمینه ساز ایجاد شرکت‌های مشارکتی (جوینت ونچرها) با برندهای بزرگ جهان باشد و امکان جذب سرمایه داخلی و خارجی را فراهم کند به این معنی که به همراه خود دانش فنی و تکنولوژی جدید را به کشور بیاورد و به رشد داخلی، افزایش درآمد سرانه، توسعه تولید داخلی و مهم‌تر از همه اشتغال و کم کردن نرخ بیکاری در کشور که امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور است، منجر شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به برخ بیکاری و مشکلات معیشت مردم اشاره کرده و می‌گوید: نرخ بیکاری در بین تحصیل‌کردگان به ویژه در حوزه زنان و بانوان بسیار، بسیارنگران‌کننده‌یی است و از طرف دیگر ما با چالش‌های شدید معیشتی در کشور رو به رو هستیم تاجایی که یکی از مطالبات جدی مردم این موضوع است که بارها هم در مناظرات انتخاباتی به آن پرداخته شد و در احکام و وعده‌های رییس‌جمهور هم اشارات بسیاری به حل آن شده است، با همه اینها اگر می‌خواهیم از این بحران‌ها عبور کنیم چاره‌یی جز ایجاد شغل نداریم و این مهم هم تنها با جذب سرمایه‌گذاری (داخلی و خارجی) محقق می‌شود. رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با بیان اینکه ایران در یک منطقه استراتژیک ویژه قرار گرفته است، گفت: اگر می‌خواهیم شرایط را در کشور بهبود بخشیم راه برون رفت از این وضع افزایش یارانه‌های نقدی که نیست بلکه باید تلاش کنیم برای افراد شغل ایجاد کنیم زیرا یک شغل چند برابر یارانه نقدی می‌تواند درآمد پایدار برای خانوادر ایجاد کند. ایران در منطقه جغرافیایی ویژه قرار گرفته است و در اطراف کشور ما یک بازار 400 میلیون نفری وجود دارد و همه نیازمند کالاهای ما هستند، پس باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی همانند نیروی جوان و تحصیل‌کرده، انرژی ارزان، راه‌های دسترسی و... به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم تا با تولید کالاهای صادرات محور بتوانیم علاوه بر مقابله با گسترش بیکاری بیشترهای رشد و توسعه اقتصادی را در کشور فراهم کنیم. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند حمایت‌های دولتی لازم برای توسعه تولید صادرات محور در کشور وجود ندارد، می‌گوید: به صورت کلی معتقدم این نگاه به دولت که حتما باید این حمایت‌ها مستقیم صورت گیرد، اشتباه است و به نوعی نشان‌دهنده ضعف بخش خصوصی در کشور ماست، بخش خصوصی که منتظر وام، تسهیلات بانکی و... است؛ ما باید بخش خصوصی را در کشور توانمند کنیم تا جایی که بیاید و خواسته‌هایش را به عنوان طرح‌های عملیاتی به دولت ارائه دهد؛ البته در این بین من بسترسازی را که باید از سوی دولت انجام شود قبول دارم؛ بخشی از کارهای پیش زمینه هست که از عهده بخش خصوصی خارج است و باید توسط دولت انجام شود؛ مانند توسعه روابط بین‌الملل، بهبود روابط سیاسی با دنیا، استفاده از نفوذ سیاسی برای اقتصاد، تبدیل نمایندگی‌های کشور به نمایندگی‌های اقتصادی برای بازاریابی، بحث تبلیغات بین‌المللی و... که می‌تواند زمینه‌های فعالیت‌های بیشتر بخش خصوصی برای رسیدن به توسعه و رشد اقتصادی را در کشور فراهم کند.

 

ارسال نظر