ایجاد و توسعه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره مردم

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۲۷

امروزه مدیریت و هدایت زنجیره مهم تولید تا مصرف در جهان از اهمیت ویژه و جایگاه غیرقابل انکاری برخوردار است.

وزیر جهادکشاورزی معتقد است که تولید اقتصادی و انبوه بدون زنجیره ابتر است، از این رو سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد و توسعه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره امری ضروری است. براین اساس یکی از رویکردهای اصلی وزیر در دولت دوازدهم پوشش زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره است.

 محمد شفیع ملک‌زاده رییس نظام صنفی کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به رویکرد جدید وزیر جهاد مبنی بر پوشش این زنجیره ارزش اظهار داشت: امروزه بخش کشاورزی با مشکلات متعددی نظیر سوء مدیریت، شرایط نامناسب اقلیمی و بازار روبرو است که تمامی مشکلات ریشه در نبود زنجیره تولید دارد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه کشاورزان تنها تولید نیست، افزود: کشاورزان پس از تولید با مشکلاتی نظیر تبدیل فرآوری محصول، نوسانات بازار و حضور دلالان در بازار مواجه هستند که ایجاد یک زنجیره از تولید تا مصرف مزایای متعددی را به همراه دارد.

ملک‌زاده ادامه داد: تامین نهاده‌ها با قیمت و کیفیت مناسب، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه و عرضه اصولی محصول به بازار از مزایای این زنجیره است.

به گفته وی سیاست کلی وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد زنجیره نهایی تولید است تا با حذف واسطه‌ها علاوه بر دستیابی کشاورزان به سود بالاتر، مصرف‌کنندگان پول کمتری برای خرید محصولات هزینه نمایند.

هدآیت‌الله اصغری مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره تولید، حذف فاصله فاحش قیمت را به همراه دارد، گفت: در حال حاضر از تولید تا مصرف واسطه‌ها، حلقه‌های زیادی وجود دارد که این امر به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست.

وی افزود: ایجاد زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره به سبب حذف واسطه‌ها موجب می‌شود که کالا با کیفیت و قیمت مناسب به بازار عرضه شود.

اصغری ادامه داد: در شرایط کنونی به سبب عدم ارتباط کشاورز با مصرف‌کننده نهایی، قدرت چانه‌زنی وجود ندارد که این امر تاخیر در پرداخت پول کشاورزان را به همراه دارد.

مدیرعامل تعاونی بازرگانی کشاورزی با اشاره به عوامل موثر در کاهش هزینه‌های تولید بیان کرد: ایجاد زنجیره تولید با حذف واسطه‌ها کاهش حداقل 30 درصدی تولید را در برداشته و از گردش پول منجر به تورم جلوگیری می‌نماید که این امر نیازمند ساختار و مدیریت صحیح است.

 مسعود اسدی رییس تشکل‌های بخش کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: ایجاد زنجیره ارزش در افزایش بهره‌وری، افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد اشتغال، کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی و تنظیم بازار تاثیر بسزایی دارد.

وی با انتقاد از نبود صنایع تبدیلی و نوسانات نرخ محصولات کشاورزی در بازار، افزود: با ایجاد زنجیره و حرکت به سمت و سوی صنایع تبدیلی بازار به تعادل می‌رسد.

اسدی ادامه داد: در دولت یازدهم اقداماتی در جهت ایجاد زنجیره تولید صورت گرفت اما کافی نبود، از این رو انتظار می‌رود در دولت جدید با رویکردی ویژه به این سمت و سو حرکت نماییم.

رییس تشکل‌های بخش کشاورزی در پایان یادآور شد: برای برای دستیابی به اقتصادی کردن کشاورزی، رونق صادرات، کاهش ضایعات محصولات و ساماندهی تولید، ایجاد زنجیره کشاورزی امری ضروری است.

 

ارسال نظر