اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۹۱

صدور کارت بازرگانی باید به بخش خصوصی واگذار شود

رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا با واگذاری روند اعطای کارت‌های بازرگانی به بخش خصوصی موافق هستید یا خیر گفت: با نگاه تطبیقی به فرآیندهای اجرایی کشورهای منطقه و آسیای میانه می‌توان دریافت، از آنجایی که پروسه زمانی این فرآیندها بسیار زمانبر و پرهزینه است لذا انتظار می‌رود تا این عوامل به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به ترکیب سبد مدیریت اقتصادی کشور افزود: در حال حاضر 84‌درصد اقتصاد کشور به صورت دولتی اداره می‌شود درحالی که سهم بخش خصوصی تنها 16‌درصد است و این به معنای فاجعه‌یی برای کشور تلقی می‌شود و کارآیی اقتصادی در گرو کاهش تصدی‌گری‌های دولت است.

پدیدار با بیان اینکه کارت بازرگانی یک هویت است، عنوان کرد: از آنجا که شناسایی فعالان اقتصادی برعهده اتاق بازرگانی بوده و مجریان پارلمان بخش خصوصی عموما افراد موجهی هستند پیشنهاد می‌شود تا تمام مراحل اعطای کارت بازرگانی به این بخش واگذار شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان بیان کرد: تحقق این امر نه تنها به فعالیت‌های بخش خصوصی سرعت می‌بخشد بلکه از وظایف سنگین و فعالیت‌های زمانبر دولت می‌کاهد به همین منظور انتظار می‌رود تا دولت برای کاهش قیمت تمام شده کالاها و درنهایت افزایش بازدهی، بهره‌وری و انتفاع اقتصادی مردم شرایط را برای محقق شدن این مساله فراهم کند.

تحول‌آفرینی از طریق ایجاد رقابت

در هفته‌های اخیر بالاخره قرارداد رنو با ایران قطعی شد. مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، در همین رابطه ابراز امیدواری کرد که ورود رنو به صنعت خودروی ایران سایر خودروسازان مطرح نظیر پژو، سیتروئن و فولکس‌واگن نیز نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در ایران تمایل نشان دهند.

پورقاضی گفت: این قرارداد در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران به دلیل شکل‌گیری مدیریت جدید و انتقال دانش و تکنولوژی، تحول ایجاد می‌کند. امیدواریم دیگران چوب لای چرخ پیشرفت این سرمایه‌گذاری نگذارند و اجازه دهند که این قرارداد به خوبی اجرا شود.

او در ادامه به کاستی‌های صنعت خودرو ایران اشاره کرد وگفت: نخستین مساله خودروسازهای ایرانی آن است فاقد استراتژی مشخصی برای توسعه فعالیت‌های‌شان هستند و درعین حال، از یک سو، مشتریان و از سوی دیگر، تامین‌کنندگان قطعات از عملکرد آنها ناراضی به نظر می‌رسند. خودروسازها به گروه بزرگی از قطعه‌سازان، چندین هزار میلیارد تومان بدهی دارند و البته واحدهای بزرگی که اکنون به تولید خودرو مشغول هستند از بهره‌وری پایین کارکنان خود رنج می‌برند.

 پورقاضی افزود: حضور یک خودروساز بنام و سرمایه‌گذاری مشترک او با خودروسازان ایرانی، می‌تواند این کاستی‌ها را از طریق ایجاد رقابت، بهبود ببخشد.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اکنون همه منتقد شرایط اقتصادی کشور هستند، ادامه داد: اراده مشترکی برای حل مسائل اقتصادی وجود ندارد و کسانی که مسوولیتی برعهده دارند، هریک ساز خود را برای پیشبرد توسعه در کشور می‌نوازند.

حال آنکه در این شرایط، حتی نیروهای اقتصادی و اجتماعی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. برای مثال، موضوعی مانند تک‌نرخی شدن ارز، در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده است اما در ایران به مثابه مساله‌یی لاینحل می‌ماند و عده‌یی همچنان در برابر اصلاح نرخ ارز مقاومت می‌کنند.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران افزود: سرمایه‌گذاران خارجی در بدو ورود به ایران با انبوهی از فرآیند‌های بروکراتیک و فساد اداری مواجه می‌شوند. اما همین قدر که شرکت‌هایی نظیر توتال و رنو برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام عملی کرده‌اند، باید ورود آنها را غنیمت شمرد و فضا را برای دیگر سرمایه‌گذاران مهیا کرد.

پورقاضی با بیان اینکه این بسترسازی نیازمند اصلاحات اقتصادی است، افزود: این اصلاحات به مثابه جراحی با دردهایی همراه خواهد بود و ما باید این دردها را به جان بخریم. برای مثال ممکن است در مسیر اعمال اصلاحلات، تعدادی از بنگاه‌ها نظیر ارج‌ها یا آزمایش‌ها از رده خارج ‌شوند اما خروج این بنگاه‌ها از فضای کسب‌وکار، به این معنا نیست که اقتصاد رو به افول است. بلکه نشان این است که اقتصاد در حال پوست انداختن است و شرکت‌های جدیدی با توانایی‌های بهتر وارد عرصه می‌شوند.

کمیسیون مالیات ICC تشکیل جلسه می‌دهد

نشست آتی کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) طبق تصمیمات اتخاذ شده در نشست ماه آوریل ۲۰۱۷، روز جمعه، بیستم اکتبر ۲۰۱۷ (برابر با ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۶) در ژنو- سوییس- برگزار خواهد شد. نشست مذکور در دفتر مرکزی سازمان ملل متحد (UN) تشکیل می‌شود.

 کمیسیون مالیات در ارتباط با پانزدهمین جلسه کمیته تخصصی همکاری بین‌المللی در امور مالیاتی سازمان ملل متحد (UN) که از ۱۷ تا ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷ (برابر با ۲۵ تا ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۶) تشکیل جلسه خواهد داد. ICC به‌طور فعالانه در کار کمیته‌ سازمان ملل متحد (UN) که به‌طور ویژه حل و فصل اختلافات مالیاتی است، مشارکت می‌کند. اطلاعات بیشتر در ارتباط با پانزدهمین جلسه کمیته سازمان ملل متحد متعاقبا اعلام خواهد شد.

 برای اطمینان از دسترسی به سازمان ملل متحد، ثبت‌نام در نشست سازمان ملل متحد (UN) از طریق دبیرخانه‌ ICC صورت خواهد پذیرفت.

 

 

ارسال نظر