چالش‌ تنظیم بازار محصولات کشاورزی

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۱۰

فارس    

در حالی روایت‌های مختلفی از پا پس کشیدن دولت نسبت به تفکیک وزارتخانه‌ها به گوش می‌رسد که برخی از رایزنی وزیر پیشنهادی صنعت برای بازگشت تنظیم بازار به این وزارت صنعت، معدن وتجارت خبر می‌دهند. در همین راستا، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اظهار بی‌اطلاعی از رایزنی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن وتجارت برای لغو قانون انتزاع و بازگشت این وظایف از وزارت جهاد کشاورزی به این وزارتخانه گفت: این موضوع همواره یک موضوع چالشی بین ۲ وزارتخانه بوده است. محمود دودانگه افزود: تنظیم بازار محصولات کشاورزی همواره به عنوان یکی از موضوعات چالشی مورد بحث بین وزارت بازرگانی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی بوده است و به همین دلیل مدیریت بازار این محصولات معمولا کارآمدی لازم را نداشته و همواره نوساناتی در بازار این محصولات قابل مشاهده است.

دودانگه افزود: بنابراین لازم است با تعامل مناسب و همین‌طور اتخاذ رویکرد تخصصی در دستگاه‌ها و ایجاد تمرکز در سیاست‌گذاری بازرگانی‌، شاهد بهبود وضعیت بازار این محصولات در راستای پشتیبانی موثر از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشیم. وی بیان کرد: در این راستا ضروری است ضمن اصلاح قانون انتزاع، نظام بازرگانی کشور به صورت یکپارچه و با مدیریت واحد سیاست‌گذاری، پشتیبانی و نظارت شود، بنابراین آنچه در ادامه و در دولت دوازدهم باید مورد توجه باشد احیای نظام یکپارچه بازرگانی کشور با رویکرد پشتیبانی از تولید صادراتی و رقابت پذیر و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

دودانگه گفت: بدیهی است کارامدی سیاست‌های بازرگانی که شامل سیاست‌های مربوط به صادرات، واردات، تعرفه‌گذاری، تامین، توزیع، بازار، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، مقابله با انحصار و همین طور سیاست‌های مرتبط با خدمات بازرگانی شامل بانک، بیمه، بورس، حمل و نقل و لجستیک و گمرک مستلزم اتخاذ رویکرد یکپارچه است و امید می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید بتواند ضمن استقرار نظام نوین بازرگانی و واگذاری تصدیگری‌ها در بخش بازرگانی و صنعت، جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و سیاست‌گذار ارتقاء داده و باعث ایجاد تحول در تولید و تجارت کشور شود. او از تلاش‌ها و رایزنی‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای جداسازی وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و انتقال آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت با رایزنی با برخی نمایندگان مجلس اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

 

ارسال نظر