دولت از فعالیت شوهای غیرمجاز جلوگیری کند

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۶۲
دولت از فعالیت شوهای غیرمجاز جلوگیری کند

این‌بار متولیان تشکلی فعالیت غیرمجاز شوهای خانگی را عامل رکود صنعت پوشاک می‌دانند که این موضوع باعث شده فعالان این صنعت با دردسرهای تازه‌یی مواجه شوند. حال در این زمینه رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان ضرورت برخورد با واردات پوشاک غیرمجاز و غیرقانونی گفت: دولت همچنین باید از فعالیت شوهای غیرمجاز لباس جلوگیری کند؛ زیرا این نوع فعالیت‌ها بدون پرداخت مالیات و عوارض، پوشاک بعضا غیربهداشتی را از مسیرهای غیرقابل کنترل در جامعه توزیع می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، ابوالقاسم شیرازی افزود: باید با دانش روز، موضوع تولید در صنایع مختلف از جمله صنعت پوشاک مدیریت شود و کمک وزرای ذی‌ربط دولت در بخش خدمات این است که از فعالیت غیرمجاز شوهای خانگی جلوگیری کنند. وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا تولید در بخش پوشاک کشور دانش بنیان شود. بنابر این وقتی می‌خواهیم تولید باکیفیت انجام دهیم، طبیعی است که دسترسی به مواد اولیه تولید باکیفیت باید فراهم باشد و اگر کمک‌های لازم انجام شود، کالای کیفی و مزیت‌دار در کشور تولید خواهد شد. شیرازی با اشاره به عواملی که موجب افزایش قیمت تمام شده کالا از جمله پوشاک در کشور می‌شود، گفت: مالیات درآمد شغلی، ارزش افزوده، عوارض پسماند و غیره از جمله فاکتورهایی است که به تولید کشور تحمیل می‌شود ضمن اینکه اجاره مغازه‌ها در نقاط قابل دسترسی هم بسیار بالاست. وی تصریح کرد: بهبود این شرایط در کشور زمان‌بر است اما به یقین شدنی است و پیوند صنعت و دانشگاه نیز به این مقوله کمک خواهد کرد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تصریح کرد: تولید داخلی پوشاک از لحاظ کمیت و کیفیت در شأن مصرف‌کننده ایرانی نیست. ارتقای کیفی با قیمت مناسب نیز در کوتاه‌مدت میسر نمی‌شود و باید مسوولان در کوتاه کردن این مسیر کمک کنند و مردم نیز صبور باشند.

شیرازی ادامه داد: تبلیغات نیز اثر مهمی بر تولید و عرضه می‌گذارد اما برای تولیدکنندگان هزینه گزافی دارد و به همین دلیل صدا و سیما و رسانه‌های عمومی باید تلاش کنند هزینه‌های تبلیغات کاهش یابد. به گفته وی، تولید و توزیع ۲ بال لازم برای پروازند که باید متناسب با هم رشد کنند. رییس اتحادیه پوشاک در بخش دیگری به موضوع افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران اشاره کرد و گفت: اتحادیه پوشاک به‌طور رسمی به افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران اعتراض کرده است. تولیدکننده ما امروز به مثابه یک نهاد ضعیف است و اقدامات اینچنینی به نفع تولید داخل نیست.

شیرازی اظهارکرد: دولت ترکیه به تولیدکنندگان خود برای حضور در کشورهای دیگر کمک می‌کند و حتی برای حضور در بازار ایران نیز شرایط لازم را برای تولیدکنندگان خود فراهم کرده است. وی درباره صلاحیت شریعتمداری برای گزینه پیشنهادی پست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شریعتمداری وزیر توانمندی است که در وزارت بازرگانی سابق به تولید و بنگاه‌های کوچک خدمات بسیاری داشته و به یقین به بحث بازرگانی نیز توجه بیشتری خواهد داشت. شیرازی با بیان اینکه ۱۷ هزار واحد صنفی پروانه‌دار در صنعت پوشاک مشغول فعالیت هستند، گفت: حدود ۵ هزار واحد غیرعضو نیز در صنعت پوشاک فعالیت می‌کنند. شیرازی تصریح کرد: تولید‌کنندگان پوشاک در صورت حمایت‌های دولت در مدت 6 ماه می‌توانند تولیدات خود را ارتقاء بخشند و وضعیت تولید را بازسازی و تولید رقابت‌پذیر داشته باشند؛ در شرایط فعلی تولیدکنندگان ما در حال حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان هستند و با دانشگاه‌های کشور همکاری‌های مشترکی دارند.

وی گفت: برای تولید رقابتی باید دسترسی به مواد اولیه و تامین هزینه‌ها تسهیل شود اما اکنون تولیدکنندگان ما برای تامین این موارد با مشکل مواجه هستند که این امر روی قیمت تمام شده تولیدات تاثیر می‌گذارد. رییس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه دغدغه فعلی ما قیمت تمام شده بالاست، اظهار کرد: دولت باید کمک کند که تولید‌کنندگان به راحتی مواد اولیه خود را وارد کنند. برای تامین آنها باید چه کاری انجام دهند؛ اگر دولت می‌خواهد جلوی قاچاق گرفته شود باید شرایطی فراهم آورد که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان به سهولت و به میزان کافی تامین باشد. وی همچنین درباره برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه گفت: آیا حمایت از تولیدکننده به این معنی است که برویم در سطح عرضه با کالای قاچاق مبارزه کنیم؟ اگر فروشگاه‌های ما کالای قاچاق می‌فروشند، به معنی آن است که میزان تولید به اندازه کافی نیست و باید آن را تقویت کنند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک همچنین حمایت از تولید پوشاک داخلی را ضروری خواند. ابوالقاسم شیرازی گفت که تولید داخلی پوشاک در شان مصرف‌کننده ایرانی نیست و نیازمند افزایش کیفیت است اما این افزایش کیفیت در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست؛ از این‌ رو مسوولان باید در کوتاه کردن این مسیر به تولیدکنندگان کمک کنند. او همچنین از تلاش‌ها برای دانش بنیان کردن تولید پوشاک در کشور خبر داد؛ چراکه تولید با کیفیت نیازمند مواد اولیه با کیفیت است؛ از این رو در صورت حمایت از تولید پوشاک داخلی، کالای کیفی و مزیت‌دار نیز در کشور تولید خواهد شد. شیرازی همچنین مهم‌ترین عوامل را که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا از جمله پوشاک می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد شغلی، عوارض پسماند و... دانست و خواستار حل مشکلات تولیدکنندگان در این زمینه شد. به گفته رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک، تولید و توزیع دو بال لازم برای پرواز هستند که باید متناسب با هم رشد کنند.

 

ارسال نظر