کار سخت اقتصادی دولت دوازدهم

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۲۰

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید: اقتصاد کشور در حال گذر از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیرنفتی است و در چنین شرایطی فشار دریافت مالیات‌ها بیشتر می‌شود، اما باید شرایط برای افرادی که کار می‌کنند هم فراهم شود تا بتوانند مالیات بدهند که اصلاح این روند نیازمند یک اقدام ویژه و جسورانه است و دولت دوازدهم در همین راستا کار سختی در پیش رو دارد.

کیوان کاشفی عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره وضعیت صادرات استان کرمانشاه گفت: در حوزه صادرات دو مولفه مهم شامل زیرساخت‌ها اعم از جاده، انبار و... و ایجاد هماهنگی بین حلقه‌هایی موثر در زنجیره صادرات، نقش اصلی را ایفا می‌کند که این دو مولفه در مرزهای مختلف کرمانشاه وضعیت متفاوتی دارند و همین امر باعث می‌شود مرزهای ما قابلیت صادراتی متفاوتی داشته باشند.

کاشفی ادامه داد: از سوی دیگر طرف اصلی صادرات در خطه کرمانشاه، کشور عراق است که بازاری بسیار متغیر دارد و از بسیاری از سازوکارهای بین‌المللی تجارت جهانی تبعیت نمی‌کند.

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه بابیان اینکه به دلیل مجموع این شرایط، گاهی صادرات کرمانشاه دچار نوسان می‌شود، افزود: بااین‌حال می‌توان این نکته را با قاطعیت گفت که صادرات استان کم نشده هرچند قابلیت صادراتی برخی از مرزها، به‌ویژه مرز پرویز خان کاهش یافته است.

کاشفی با اشاره به اینکه اکنون عمده صادرات به سمت مرزهای عرب نشین عراق رفته، یادآوری کرد: در مرزهای عرب نشین هم عمده تمرکز بر مرز سومار است، زیرا مرز خسروی به این زودی فعال نخواهد شد. عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران میزان صادرات کنونی مرز سومار را حدود 300 میلیون دلار در سال عنوان کرد و گفت: اگر زیرساخت‌های موردنیاز ازجمله جاده فراهم شود و شاهد رسمی شدن این مرز باشیم، می‌توان صادرات این مرز را به یک میلیارد دلار هم رساند. او در ادامه به محدودیت‌های مالی دولت اشاره کرد و افزود: اقتصاد کشور ما در حال گذر از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیرنفتی است که این امر محدودیت‌های مالی برای دولت ایجاد می‌کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در چنین شرایطی عمده فشار برای کسب درآمد به سمت مالیات‌ها می‌رود، اما از طرف دیگر باید شرایط برای افرادی که کار می‌کنند هم فراهم شود تا بتوانند مالیات بدهند. به گفته رییس اتاق کرمانشاه، کشور برای اصلاح این روند نیازمند به یک اقدام ویژه و جسورانه است و دولت دوازدهم در همین راستا کار سختی در پیش رو دارد.

کاشفی بابیان اینکه نباید توقع داشته باشیم که دولت همه مشکلات را حل کند، یادآوری کرد: یکی از انتظاراتی که از دولت می‌رود ایجاد شغل است، درحالی که دولت راهی برای اشتغال‌زایی ندارد. او ادامه داد: هم‌اکنون هم به دلیل بدنه بزرگی که دولت دارد شاهد بروکراسی اداری طولانی هستیم که نفس تولید را گرفته و اگر دولت بخواهد نیروی بیشتری در بدنه خود جذب کند، این بروکراسی شدیدتر هم خواهد شد.

عضو هیات‌رییسه اتاق ایران نقش دولت را تسهیل‌گری و رفع موانع و قوانین مزاحم دانست و یادآوری کرد: برای رفع مشکلات نیاز به همبستگی بین همه بخش‌ها داریم.

او معتقد است: حل مشکلات کرمانشاه و حرکت آن به سمت توسعه‌یافتگی نیازمند زمان است و رسانه‌ها نیز دراین‌بین برای فرهنگ‌سازی و حل مسائل فرهنگی نقش بسزایی دارند. عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست از سفر سفیر روسیه به همراه یک تیم اقتصادی این کشور به کرمانشاه خبر داد. کاشفی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده، سفیر روسیه به همراه یک تیم اقتصادی با هدف توسعه روابط اقتصادی بین کرمانشاه و روسیه به‌ویژه در حوزه صادرات و واردات امروز به کرمانشاه می‌آید ضمن اینکه قرار است 20 شهریورماه، هم‌زمان با نمایشگاه مواد غذایی روسیه، یک هیات تجاری نیز از کرمانشاه به مسکو اعزام شوند.

 

ارسال نظر