چرا شرکت‌ها در سامانه تجارت دولت فعالیت نمی‌کنند؟

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۵۵

با توجه به سرعت گرفتن تکنولوژی و استفاده از وسائل الکترونیکی مقوله تجارت الکترونیک تحول عظیمی در عرصه اقتصاد جهان به وجود آورد و بیشتر تعاملات اقتصادی از طریق تراکنش‌های مالی میان بنگاه‌های تجاری صورت می‌گیرد.

به عبارت ساده‌تر تجارت الکترونیک بنگاه‌های تجاری با مشتریان در واقع همان فروش محصولات یا ارائه خدمات به مشتریان نهایی است که هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت فیزیکی انجام می‌شود.

آنکتاد یکی از نهادهای اصلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری و مسائل مربوط به توسعه کشورها فعالیت می‌کند و هدف اصلی این نهاد این است که توسعه فرصت‌های تجاری برای کشورهای در حال توسعه را افزایش دهد.

طبق آخرین نتایج بررسی‌های کنفرانسی در زمینه تجارت و توسعه سازمان ملل یا آنکتاد ایران نتوانسته نمره چندان قابل قبولی بگیرد و از میان 137 کشور، رتبه 77 را در زمینه تجارت الکترونیک به دست آورده است.

این در حالی است که چندی پیش ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در بیست و دومین کنفرانس ملی سالانه کامپیوتر ایران اظهار کرد: بسیاری از معضلات موجود در حوزه رکود اقتصادی و پایین بودن گردش پول در کشور ریشه در حوزه تجارت الکترونیک کشور دارد.

وی ادامه داد: فناوری اطلاعات با رشدی که طی پنج دهه گذشته داشته، بازار چهار هزار میلیارد دلاری در دنیا ایجاد کرده است و با وجود رکود در بازارهای جهانی و مشکلات جهان سرمایه‌داری، این بازار طی سال‌های گذشته، سالانه رشد 4درصدی را پشت‌ سر گذاشته و پیش‌بینی می‌شود سال‌های آینده نیز شاهد همین میزان رشد باشیم.

فیروزآبادی وضعیت فعلی دولت در حوزه تجارت الکترونیک کشور را نامناسب برشمرد و افزود: نبود زیرساخت‌های اساسی در حوزه مربوط به نظام اعتماد و امنیت در این فضا یکی از دلایل اصلی این امر است و این مساله سبب شده تا همه به راحتی در این فضا وارد شوند درحالی که برای تنظیم روابط در آن فکر اساسی نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اذعان داشت: تقویت تجارت الکترونیکی در کشور باید در دستور کار قرار گیرد به همین منظور ما باید در این فضا بتوانیم تجارت الکترونیکی (E-Commerce) داشته باشیم و با پرداخت الکترونیکی، بسیاری از مشکلات کشور را حل شده است.

در همین راستا عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: پیشرفت‌های الکترونیکی در سال‌های اخیر سرعت چشمگیری داشته و با استقبال همگان نیز مواجه شده است و استفاده از اینترنت موجب شده تا مبادله محصول و ارائه خدمات به نحوه جدید و نو انجام شود.

وی افزود: تجارت پدیده‌یی چند رشته‌یی است و فناوری اطلاعات، بازاریابی و فروش مالی و مسائل اقتصادی و حقوقی را در بر می‌گیرد و از اهمبت بالایی برخوردار است که در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های الکترونیکی تحول عظیمی در آن ایجاد شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما باید در این مسیر حرکت کنیم و گسترش سریع اینترنت و توسعه بازارهای سرمایه‌یی لازمه این است که باید خود را با تحولات روز دنیا انطباق داد، امروزه پیشرفت فناوری با سرعت زیادی حرکت می‌کند و اگر در گذشته ارزان خریدن مهم بود اما امروز تسهیل تجارت بر این امر ارجحیت پیدا کرده است.

آرگون با اشاره به مزیت‌های تجارت الکترونیک گفت: بهای تمام شده کالا و خدمات و کاهش محدودیت زمانی برای خرید از مزیت‌های تجارت الکترونیک است که به نوعی کار را راحت‌تر کرده است.

 

 

ارسال نظر