استراتژی برگزاری نمایشگاه‌ باید بر اساس برند باشد

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۷۴

در دیدار علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران با سیدمحمد سیدی مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی بین‌المللی شهر آفتاب بر لزوم همکاری‌های دو طرف برای برگزاری نمایشگاه‌های صنفی تاکید شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران علی فاضلی در این دیدار که در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب انجام شد، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف عرضه کالا زیر چادر در شان مردم نیست و باید برای برگزاری یک نمایشگاه همه جوانب رفاهی را درنظر گرفت. وی افزود: با توجه به وسعت زیاد نمایشگاه شهر آفتاب، این نمایشگاه قابلیت برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فروش اصناف را دارد. فاضلی اظهار کرد: طبق برآوردها حدود ۱۷۰ مکان فروش کالا به اسم نمایشگاه عرضه مستقیم کالا دایر می‌شود که اکثر برگزارکنندگان آن الفبای این کار را بلد نیستند. عمده این افراد دلال و سودجو هستند که اقدام به برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌کنند.

وی نبود ارتباط بین مسوولان فضای نمایشگاهی با صاحبان تشکل‌ها را یکی از مشکلات دانست و گفت: اتاق اصناف این توان و قابلیت را دارد که اقدام به برگزاری نمایشگاه با برند خاص کند و دیگران را هم به این سمت سوق دهد. رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اصناف به تقویت فضاهای نمایشگاهی همچون شهر آفتاب نیاز دارند و انتظار داریم مسوولان ذی‌ربط در اتاق اصناف ایران و مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با مذاکره و برگزاری جلسات مختلف، تقویت همکاری‌ها را تحقق بخشند.

وی با بیان اینکه اتاق اصناف ایران مخالف برگزاری نمایشگاه زیر چادر است، گفت: اتاق اصناف ایران برای ساماندهی برگزاری نمایشگاه‌ها در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برنامه‌ریزی خواهد کرد. فاضلی افزود: با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده همچون پارکینگ و دیگر امکانات رفاهی در نمایشگاه شهر آفتاب، همکاری اتاق اصناف با این مجموعه نمایشگاهی را ادامه خواهیم داد و در نظر داریم یک تقویم نمایشگاهی برای همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

از سوی دیگر، مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی بین‌المللی شهر آفتاب در این دیدار ضمن استقبال از همکاری با اتاق اصناف ایران برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، پیشنهادهایی را برای تقویت همکاری‌های دو طرف بیان کرد. سیدمحمد سیدی گفت: ایران به لحاظ داشتن فضای نمایشگاه در رده‌های نخست دنیا قرار دارد اما به لحاظ بازدهی وضعیت مطلوبی ندارد که لازم است در این زمینه استراتژی داشته باشیم. وی افزود: داشتن نظام نمایشگاهی یکی از ضرورت‌هاست و باید مشخص شود که نقش نمایشگاه در اقتصاد کشور تا چه میزان است. سیدی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها برگزاری نمایشگاه‌ها با زیان همراه است و به همین دلیل در این زمینه یارانه می‌دهند اما اثرات برگزاری نمایشگاه در برخی کشورهای دنیا بالاست؛ بطوری که آنها را به یک برند جهانی تبدیل کرده است. به عنوان مثال ۲۶ درصد اقتصاد هنگ کنگ از محل برگزاری نمایشگاه‌ها است. مدیرعامل نمایشگاهی بین‌المللی شهر آفتاب بر لزوم گروه‌بندی برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور تاکید کرد و گفت: برگزاری فستیوال‌ها یا جشنواره‌های فروش، گروه ملی بین‌المللی، گروه برند و … در نمایشگاه‌ها باید بطور جداگانه مشخص باشد. وی افزود: استراتژی کشور برای برگزاری نمایشگاه باید بر اساس «برند» باشد به این دلیل که ایجاد ارزش افزوده می‌کند و در چرخه اقتصادی کشور تاثیرات زیادی دارد که به نفع اقتصاد کشور است. سیدی ادامه داد: در بحث برندسازی، می‌توان برگزاری مراسم نوروز را به عنوان یک برند معرفی کرد. در حال حاضر ۱۶ کشور جهان نوروز را می‌شناسند و پنج کشور آن مراسم هم برگزار می‌کنند؛ در این زمینه ما می‌توانیم برند نوروز را همراه با فروش کالا داشته باشیم و حتی آن را به کارناوال تبدیل و در دیگر کشورها برگزار کنیم. وی گفت: علاوه بر فرش، یکی دیگر از برندهای نمایشگاهی برای ایران، صنایع غذایی است. بسیاری از مردم جهان تمایل به صرف اقلام غذایی ایرانی به ویژه با نشان حلال دارند که این موضوع می‌تواند برای کشور درآمد زیادی ایجاد کند. سیدی تصریح کرد: در دنیا ۶۰۰ سرفصل نمایشگاهی وجود دارد که عقبه آن به مفهوم وجود پتانسیل‌های صادرات است اما در ایران این رقم به حدود ۷۰ سرفصل محدود می‌شود. با مطالعات انجام شده می‌توان ۱۳۰ سرفصل جدید نمایشگاهی در ایران را شناسایی و این تعداد را به ۲۰۰ سرفصل افزایش داد و من در پی شناسایی سرفصل‌های جدید نمایشگاهی هستم.

 

ارسال نظر