دو اولویت اقتصادی دولت دوازدهم

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۲۶
دو اولویت اقتصادی دولت دوازدهم

پایگاه خبری اتاق ایران|

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نخستین اولویت دولت دوازدهم را توجه به معیشت مردم دانست وگفت که برای بالا بردن سطح معیشت مردم باید به دو مساله توجه شود: اول اشتغال‌آفرینی و مساله بعد توجه به بازار کالاهای اساسی، قیمت‌گذاری برای این کالاها و نظارت بر بازار آنها. محسن بهرامی‌ارض‌اقدس پیش‌نیاز اشتغال‌آفرینی را جذب سرمایه خارجی می‌داند. او گفت: اولویت‌های دولت دوازدهم در یک تقسیم‌بندی کلی موضوعات اقتصادی است. اقتصاد به‌صورت عام باید مورد توجه جدی دولت باشد و به‌صورت خاص باید به موضوع اشتغال و معیشت مردم توجه شود.

بهرامی‌ارض‌اقدس ادامه داد: اشتغال و توجه به معیشت یکی از مسائل جدی اقتصاد کشور است؛ این چالش یکی از مهم‌ترین چالش‌ها است که بی‌توجهی به آن مشکلات اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی دیگری را در پی دارد. به گفته او، وقتی درباره معیشت صحبت می‌کنیم توجه دولت و تمرکز به آن افزایش درآمد خانوار از یک سمت و کاهش هزینه سبد خانوار و بزرگ کردن سفره مردم از سمت دیگر موردتوجه است. که این اولویت به‌پیش‌نیازهای اساسی احتیاج دارد.

مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهوری بیان کرد: وقتی می‌گوییم معیشت مردم باید بهبود یابد یعنی دولت باید در حوزه تامین کالای اساسی، در تنظیم بازار قیمت کالای اساسی و در کاهش قیمت این اقلام تلاش کند. باید دولت سیاستی در پیش گیرد که توانایی خرید کالای اساسی مردم ازجمله گوشت در سبد هزینه و مصرف خانوار فراهم شود.

بهرامی‌ارض‌اقدس تاکید کرد: اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دلیل افزایش برخی از قیمت اقلام اساسی، این کالاها از سبد هزینه و مصرف خانوار حذف‌شده است. به‌طور نمونه، امروز در جامعه با خطر مصرف نکردن گوشت قرمز مواجه هستیم، این مساله مشکلات زیادی را برای بهداشت و سلامت در پی دارد. او همچنین اشتغال را اولویت دوم دانست که به بهبود معیشت مرتبط است؛ چراکه اشتغال ارتباط مستقیمی به کیفیت معیشت زندگی مردم دارد.

او بر این باور است که امروز دولت همه تمرکز خود را صرف این می‌کند که از محل افزایش درآمد حامل‌های انرژی ماهانه 45هزار تومان به عنوان یارانه را به همه اقشاری که در گروه دریافت‌کنندگان یارانه هستند بپردازد. اگرچه 45هزار تومان در ماه مبلغ ناچیزی است اما اگر همین درآمد صرف ایجاد اشتغال‌آفرینی برای مردم بشود، حداقل عضوی از خانواده می‌تواند جایی شاغل باشد که کف درآمد ماهانه آن خانواده به یک‌میلیون تومان در ماه می‌رسد. به گفته بهرامی‌ارض‌اقدس، اگر دولت کارآفرین باشد از قِبل تولید شغل برای افراد به‌ویژه سرپرستان خانواده‌ها می‌تواند به کیفیت معیشت خانواده‌ها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد. دولت دوازدهم و کابینه اقتصادی دولت باید کارآفرین باشند؛ یعنی فکر خلاقی داشته باشند و ساختار اقتصادی کشور را بشناسند.

 

ارسال نظر