توقف تجاری با تعلل در صدور روادید

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۵۸
توقف تجاری با تعلل در صدور روادید

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق با اشاره به اینکه لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق از جمله مشکلات بازرگانان محسوب می‌شود، گفت: طی سال‌های گذشته بارها از سوی مقامات لغو ویزا به گوش رسیده است اما این خواسته همچنان پابرجاست و برخی موانع مانع از تحقق آن می‌شود. وی ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره ویزای ورود به یک کشور یکی از اقدامات دیپلماتیک است که هر دولتی با در نظر گرفتن شرایط و قوانین داخلی و نیز مبادلات تجاری و سیاسی اقدام به تسهیل و حتی لغو آن می‌کند. دولت ایران هم در این رابطه هماهنگی‌هایی انجام داده ولی تاکنون این مساله حل نشده و هر بار با سخت‌گیری‌هایی به عناوین مختلف روبه‌رو می‌شود.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق تصریح کرد: واقعیت‌های موجود حاکی از آن است که روادید یکی از منابع درآمدی عراق به ویژه در زمان فعلی است که به دلیل حضور داعش میزان فروش نفت کشور عراق نسبت به گذشته کاهش یافته است و همچنین به‌شدت درگیر جنگ داخلی است، باعث شده دولت عراق در این وضعیت آمادگی حذف آن را نداشته باشد.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه روادید به صورت کوتاه‌مدت صادر می‌شود، گفت: صادرکنندگان کالاهای مختلف جهت صادرات نیازمند ویزای متعدد هستند و بدین‌ترتیب هر ماه باید برای دریافت ویزا به کنسولگری مراجعه کنند که این امر هیچ جذابیتی برای بازرگانان ندارد.

وی ادامه داد: اتاق مشترک ایران و عراق برای رفع مشکلات صدور و دریافت ویزا مکررا به دولت عراق پیشنهاد کرد که ویزا را همچون کارت اعتباری تعریف کند اما متاسفانه این سیاست نیز مورد استقبال قرار نگرفت. به گفته وی وزارت امور خارجه و اتاق مشترک ایران و عراق این پروژه را دنبال می‌کند. آل‌اسحاق با اشاره به اینکه تاخیرها و مشکلات موجود در صادرات موجب از دست دادن بازارها می‌شود، ادامه داد: وجود موانع و مشکلات در مسیر صادرات به کشورهای مختلف از جمله عراق موجب می‌شود از یک سو ایران بازارهای هدف خود را از دست داده و از سوی دیگر مشتری‌های عراقی بازارهای رقیب را بر بازار ایران ترجیح دهند.

به گزارش اگزیم‌نیوز صدور ویزای ۶ماهه برای تجار یکی از موضوعات چالشی در بخش تجارت خارجی محسوب می‌شود که نیازمند پیگیری و رفع مشکلات است. عراق و افغانستان دو کشوری هستند که بازرگانان ایرانی اخیرا به دلیل تصمیمات جدید این کشورها در حوزه صدور ویزا به مشکل برخورده‌اند.

در این رابطه عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است، تعلل در صدور روادید و کم بودن اعتبار روادید صادر شده در حالی است که هند و پاکستان برای این فعالان اقتصادی و بازرگانان افغانی روادید ۵ساله و در کمترین زمان ممکن صادر می‌کنند که نوعی جذابیت برای بازرگانان به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر