مشوق نقدی؛ مطالبه تجار از دولت

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۲۶

پایگاه خبری اتاق ایران  

رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره مطالبه تجار از دولت گفت: تمایل هر صادرکننده‌یی به دریافت مشوق‌ها و جوایز نقدی است؛ چراکه اگر درصدی را با این عنوان به صادرکننده به‌طور مستقیم پرداخت کنند او می‌تواند این درصد را در قیمت تمام‌شده محصول صادراتی اثر دهد.

محمد لاهوتی افزود: در این شرایط صادرکننده قدرت مانور بیشتری در هدایت زمینه رقابت با دیگر رقبا در بازارهای صادراتی دارد. از زمان شروع کار دولت یازدهم، در دوره رییس وقت سازمان توسعه تجارت و رییس فعلی این سازمان، سیاست وزارت صنعت بیشتر بر عدم پرداخت مشوق نقدی متمرکز بود. این سیاست با در نظر گرفتن این مساله که پرداخت جوایز نقدی به صادرکنندگان مجموعه‌یی از مسائل حاشیه‌یی را ایجاد می‌کند، بیشتر در تلاش است تا از صادرکننده با پوشش هزینه‌ها حمایت کند. وی عنوان کرد: براین اساس هر سال مبلغی با عنوان بسته حمایتی از صادرات در نظر گرفته می‌شود اما چند نکته در این ‌بین مطرح است.

نکته اول اینکه مبالغ تخصیص داده‌شده در مقابل صادرات کشور بسیار ناچیز بوده و هست. نکته دوم تاخیر در پرداخت‌هاست. بودجه مصوب شده دیر به دست سازمان توسعه تجارت می‌رسد. درحال حاضر 5 ماه از سال گذشته اما مبلغی که در بودجه سال جاری برای حمایت از صادرات منظور شده که هنوز پرداخت ‌نشده است.

 

 

ارسال نظر