اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۶۸

اتاق بازرگانی پاکستان خواستار تجارت آزاد با ایران

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان خواستار در اولویت قرار گرفتن اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با ایران شد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از بیزنس ریکوردر، این فدراسیون با اشاره به دور دوم مذاکرات بین دو کشور در خصوص انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد که هفته گذشته برگزار شد اعلام کرد امضای به موقع این موافقتنامه می‌تواند موجب افزایش حجم 359 دلاری مبادلات تجاری دو کشور به 5 میلیارد دلار تا سال 2021 شود. ایران و پاکستان در سال 2004 میلادی موافقتنامه تجارت ترجیحی به امضا رساندند که از سال 2006 اجرایی شد و بر اساس آمارهای مرکز تجارت بین‌المللی پاکستان، مبادلات تجاری این کشور با ایران از 622 میلیون دلار در سال 2006 به 1.2 میلیارد دلار در سال 2009 رسید که بعد از اجرای موافقتنامه مذکور رشدی 194 درصدی داشت. احمد جواد، رییس بخش محصولات کشاورزی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان گفت: با وجود افزایش تجارت دو کشور، مبادلات تجاری دوجانبه با ایران تنها 2.5 درصد از کل مبادلات تجاری دوجانبه پاکستان با کشورهای جهان را تشکیل می‌دهد و صادرات کالا به ایران تنها 1.4 درصد از کل صادرات پاکستان است. وی افزود: تنها کالای عمده صادراتی پاکستان به ایران برنج بود که 12 درصد از کل صادرات برنج پاکستان به ایران ارسال می‌شد. جواد افزود: پارچه کتان و میوه‌های تازه به خصوص نارنگی و انبه و ابزار آلات جراحی پاکستان نیز بازار خوبی در ایران داشت. وی گفت: همچنین ما پتانسیل بالایی برای افزایش صادرات ابزارهای پزشکی به ایران داریم. » پاکستان در حال حاضر تنها 780 هزار دلار لوازم جراحی به ایران صادر می‌کند، در حالی که واردات کل لوازم جراحی ایران در سال گذشته میلادی 42 میلیون دلار بوده است. وی با اشاره به اینکه صادرات پاکستان به ایران محدود به تک محصولی بوده است، گفت: انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد فرصتی برای افزایش سبد کالاهای صادراتی پاکستان به ایران فراهم می‌سازد.

سرانجام طرح تحریک تقاضا

رییس اتحادیه لوازم خانگی اجرای مجدد طرح کارت‌های خرید کالای ایرانی را در حمایت از تولید داخل بی‌نتیجه اعلام کرد. محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی نیازمند واردات تکنولوژی و علم روز دنیاست، افزود: دولت اعتبار این کارت‌ها را در اختیار تولید‌کننده قرار بدهد تا این قشر با واردات تکنولوژی روز قادر به تولید کالای با کیفیت شود. وی اجرای طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی را مسکن صنعت دانست و گفت: این طرح برای مدت کوتاه در صنعت اثر گذار خواهد بود. رییس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه در دوره‌های قبل فقط یک درصد از کل اعتبار چند میلیاردی کارت‌های اعتباری به بازار وارد شد، ادامه داد: تولید‌کنندگان آماده همکاری برای عرضه کالا در این طرح، باید دارای مراکز فروش باشند که در بین همه تولید‌کنندگان فقط یک گروه از این امکان برخوردار است. وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت و بانک مرکزی در حال هم اندیشی برای نحوه اجرای این کارت‌ها هستند، گفت: ناموفق بودن این کارت‌ها در دوره‌های قبل به علت شیوه نادرست اجرای آن بوده است. طحان پور تنوع بخشی به خرید کالا را راه کار اجرای درست این طرح دانست و گفت: در تمام دنیا تولیدکنندگان با شرایط مناسب کالا را بطور اقساط در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد بنابراین در ایران نیز دولت به این بخش نباید ورود کند. رییس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به تامین یک میلیون جهیزیه در سال افزود: اعتبار این کارت‌ها می‌تواند به عنوان وام ازدواج در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد تا زمان ارائه وام ازدواج کوتاه شود. وی ادامه داد: هم‌اکنون آلمان، ایتالیا و چین به بازار لوازم خانگی ایران برای تولید مشترک وارد شده‌اند که ما باید به دنبال همکاری بیشتر با این بخش باشیم تا کالای با کیفیت تولید شود و مردم از آن برخوردار شوند. طحان پور گفت: ما باید با تولید کالای با کیفیت به دنبال صادرات لوازم خانگی باشیم.

دلایل افزایش۴۰ درصدی قیمت شیرینی

ایسنا| در حالی که پیش از این قیمت‌هایی مانند آب معدنی افزایش قیمت‌هایی ۲۰ تا ۳۰ درصد را به ثبت رسانده بود، مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان معتقد است، افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت‌ شیرینی در قنادی‌ها نیز در ابلاغیه جدید اتحادیه مربوطه نامتعارف است. مسیح انصاری با بیان اینکه مردم باید شیوه قیمت‌گذاری را بطور شفاف بدانند، عنوان کرد: موضوع خالص‌فروشی و افزایش قیمت شیرینی‌ها در قنادی‌ها همزمان مطرح شد و این موضوع در خوش‌بینانه‌ترین حالت حتی اگر فرضیه بی‌اثرسازی مصوبه خالص‌فروشی را بعید بدانیم بدسلیقگی است. وی در ادامه با اشاره به موضوع خالص‌فروشی شیرینی عنوان کرد: تلاش بسیاری صورت گرفته موضوع خالص‌فروشی به صورت مصوبه ابلاغ شود، چراکه مردم حق دارند کالاهای متعارف را به قیمت خودشان بخرند تا پیش از این قنادی‌ها مقواها، جعبه‌ها و پایه‌های کیک خود را با قیمت شیرینی به فروش می‌رساندند یعنی ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم پلاستیک یا کاغذ را با قیمت شیرینی پخته شده به مردم می‌دادند که به شکل متوسط هر قنادی در سال ۸۳۰ میلیون تومان از محل فروش جعبه سود کسب می‌کرد. مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان اظهار کرد: موضوع خالص‌فروشی شیرینی از افزایش تعرفه‌ها جداست اما این دو موضوع را در یک بخشنامه به هم پیوند زدند و در کنار افزایش نامتعارف قیمت‌ها که واقعا باید مورد بررسی قرار گیرد، بحث خالص‌فروشی را نیز ابلاغ کردند و این موضوع باعث شد مصوبه‌یی که در جهت حمایت از مصرف‌کننده بود عملا بهانه‌یی برای بالابردن قیمت‌ها شود. این موارد در حالی مطرح می‌شود که گفته می‌شود اتحادیه صنف دارندگان قنادی و شیرینی فروش و کافه قنادی تهران علت این حجم افزایش قیمت را عدم تغییر قیمت از سال ۱۳۹۳ عنوان کرده است. اما نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ و گزارشات میدانی سال‌های بعد تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که انواع شیرینی هر سال افزایش قیمت را تجربه کرده بودند.

 

ارسال نظر