نزاع اروپایی و امریکایی در اجرای برجام

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۶۷

«همراهی کشورهایی مثل چین و روسیه با برجام و هماهنگی و پشتیبانی این دو کشور قدرتمند و بزرگ از این دستاورد ایران نشان می‌دهد که امریکا نمی‌تواند در آینده تاثیر جدی بر روند برجام بگذارد مگر اینکه به لحاظ شکلی با آن برخورد کند. قراردادهایی مثل توتال و قرارداد خرید ایرباس دلیل دیگری بر این مدعاست که اروپا مسیر خودش را از ترامپ جدا کرده است.» این جمله‌ها بخشی از صحبت‌های محسن بهرامی ارض اقدس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به پیروزی برجام گفت: برجام پیروزی بزرگی است که در نتیجه تلاش سرداران دیپلماسی کشور و هدایت‌های مقام معظم رهبری و مدیریت و درایت ریاست محترم جمهور حاصل‌شده است. این موفقیت فضای ایران هراسی در سراسر جهان را به ایران‌دوستی تبدیل کرد و باعث شد حقانیت ایران در فعالیت‌های هسته‌یی به تایید بالاترین مراجع بین‌المللی برسد. محسن بهرامی ارض‌اقدس ادامه داد: برای نخستین‌بار در تاریخ، فرآیند مذاکرات و حصول برجام قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را قبل از اجرا ابطال کرد. این دستاوردهای بزرگ متاسفانه به دلیل کج‌فهمی برخی از مخالفان در داخل که خطر آنها کمتر از مخالفت‌های بین‌المللی نیست، درک نمی‌شود. بنابراین، گاه بیش از اینکه نگران واکنش اروپایی‌ها و همراهی یا عدم همراهی‌شان با ترامپ و سیاست‌های جدید ایالات‌متحده امریکا باشیم، نگران جریان‌های داخلی مخالفیم. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد کنش‌های رییس‌جمهور جدید امریکا ترامپ در زمینه بین‌المللی جریان‌های فهیم داخل این کشور را هم دچار مشکل کرده است. حتی در حزب جمهوری‌خواه که از نظر سیاسی خاستگاه ترامپ محسوب شده و البته در بین دموکرات‌ها، مخالفت‌هایی با تصمیمات و رفتارهای ترامپ انجام‌شده و به روش‌های مختلف این مخالفت‌ها ابراز می‌شود. به نظر می‌رسد که ترامپ در اتحادیه اروپا هم منزوی‌شده است. بیانیه‌های تازه گروه G20 و کشورهای بزرگ صنعتی نشان می‌دهد که ترامپ در عمل در تصمیم‌گیری‌هایی باید به‌تنهایی عمل کند و حتی اگر بخواهد از نفوذ ایالات‌متحده امریکا در فضای بین‌المللی استفاده می‌کند، این‌طور به نظر می‌آید که اتحادیه اروپا مسیرش را جدا کند.

بهرامی ارض‌اقدس اظهارکرد: همراهی کشورهایی مثل چین و روسیه با برجام و هماهنگی و پشتیبانی این دو کشور قدرتمند و بزرگ از این دستاورد ایران نشان می‌دهد که امریکا نمی‌تواند در آینده تاثیر جدی بر روند برجام بگذارد مگر اینکه به لحاظ شکلی با آن برخورد کند. قراردادهایی مثل توتال و قرارداد خرید ایرباس دلیل دیگری بر این مدعاست که اروپا مسیر خودش را از ترامپ جدا کرده است.

 

ارسال نظر