صیانت از نیروی کار در اولویت قرار دارد

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۹۳
صیانت از نیروی کار در اولویت قرار دارد

سید محمدرضا مرتضوی در رابطه اختلاف‌هایی که در نرخ حقوق مالکانه و دیگر خواسته‌های بین معدنکاران و دولت وجود دارد، گفت: ضمن اینکه در حمل و نقل مشکلات عدیده‌یی وجود دارد، حجم برداشت سنگ آهن زیاد نیست و افزایش هزینه‌های تولید واستخراج رقابت را دشوار می‌کند.

مرتضوی عنوان کرد: حمل و نقل مواد اولیه‌یی همانند سنگ آهن در مصارف داخلی و خارجی ایران هزینه بیشتری نسبت به دیگر کشورها دارد و سایر هزینه‌ها همچون حقوق مالکانه می‌تواند معدن را غیر اقتصادی کند.

وی افزود:  (NGO)‌های مربوطه باید نشست مشترکی برای به دست آوردن درصد منطقی با توجه به میزان برداشت و حقوق دولتی پیدا کنند تا به تعادلی برسد که هم تولید‌کننده ضرر نکند و دارایی‌های بیت‌المال هم ضایع نشود.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضع قوانین اخیر چه تاثیری بر اقتصاد مقاومتی دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی در این وادی دچار سوءتفاهم شده است و صادرات ایران با ایجاد هرچه بیشتر دست‌اندازها کاهش می‌یابد که این عمل خلاف رویه مقاومتی کردن اقتصاد است.

وی گفت: معادن سعی می‌کنند، بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند و گاهی برداشت منابع از حد نیاز داخلی نیز بیشتر است و سنگ آهن از جمله موادی است که پس از استخراج باید مصرف شود و با ایجاد موانع در تولید عملا صادرات متوقف می‌شود، اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم باید ظرفیت‌های داخلی را افزایش دهیم تا مصرف داخلی وصنایع تبدیلی ایران به حداکثر برسد سپس اعمال‌های اینچنینی برای سنگ آهن در نظر بگیریم، اما در حال حاضر راه‌حل دیگری برای اضافات تولید سنگ آهن نداریم. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران اظهار کرد: صدور سنگ آهن برای عوامل داخلی اشتغال آفرین است و علاوه بر این موضوع جلوگیری از صادرات مشتری‌های خارجی را به میدان رقبای ایرانی می‌راند. وی بیان کرد: حفظ بازار خارجی یکی از سخت‌ترین مراحل تولیدکننده‌هاست زیرا با وجود رقبایی که دارای منابع کافی، امکان حمل و نقل قوی و هزینه‌های صادراتی حداقلی هستند شرایط را بیش از پیش برای ایرانی‌ها بغرنج کرده است. مرتضوی در خصوص وظایف دولت افزود: دولت باید زیر ساخت‌ها را توسعه دهد و شرایطی را فراهم آورد که حمل و نقل با نازل‌ترین قیمت اجرا شود.

وی ادامه داد: ابزار‌های مدرنی در معادن ایران نداریم و پیشنهاد می‌شود ایران همانند کشور استرالیا در این بخش ورود پیدا کند و با قست‌های طویل مدت و بدون بهره ابزار‌های ایمن‌تری را در اختیار صاحبان معدن قرار بدهد، نوسازی ابزارهای معادن موجب امنیت بیشتر شاغلان و بهره‌وری مطلوب‌تر می‌شود.

مرتضوی عنوان کرد: تعاونی‌هایی برای توسعه صادرات در تمام نقاط جهان به وجود آمده و ایران هم برای پیشرفت فرآیند اقتصاد خود نیازمند چنین سازو کاری در همه مباحث تجاری است، البته در گذشته تعاونی صادرات پسته رفسنجان وجود داشت اما به دلایل نا معلوم فعالیت آنها متوقف شد.

به گفته این مقام مسوول، ایجاد مجموعه‌یی منحصر به‌فرد یکی از ملزومات اقدام دولت در صادرات این حوزه است و تولید‌کننده‌های خرد و متوسط نباید به صدور کالا ورود کنند زیرا تخصص کافی ندارند و آشفتگی را در بازار به بار می‌آورند.

مرتضوی تصریح کرد: صیانت از نیروی کار در اولویت امور قرار دارد و باید شرایط به گونه‌یی فراهم شود که کارگر معدن درگیر فکری جز مشغله کاری نشود اما متاسفانه حداقل‌های نیاز‌های روزمره برای آنها فراهم نیست.

وی ادامه داد: تامین نیاز درمانی و خدمات بهداشتی از دسته دغدغه‌های همیشگی در هر فضایی است و در معادن که کارگران این حوزه کار طاقت فرسایی انجام می‌دهند و در نقاط کور و دور افتاده‌یی حضور دارند خدمات مذکور بسیار ضعیف است.

به گزارش اگزیم‌نیوز مرتضوی خاطرنشان کرد: خانواده‌های کارگران معدن در شرایط سختی به سر می‌برند و آموزش فرزندان یکی از چالش‌های پیش روی آنهاست و دولت باید مدارس رایگانی را در مناطق ویژه معادن در نظر بگیرد.

وی افزود: آموزش کافی برای معدنکاران وجود ندارد به همین دلیل اتفاق‌های ناگوار در این پیشه مفرط است، اتفاق یک‌بار پیش می‌آید و خسارات روحی، جسمی، اجتماعی و مالی وافری را به جای می‌گذارد پس بهتر است پیش از رخداد با آموزش‌های لازم و ایجاد تخصص در این زمینه از اتفاق‌های دلخراش جلوگیری شود. مرتضوی در پایان سخنان خود گفت: همه اقدام‌های یاد شده بستر مشارکت بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری و تحویل مسوولیت‌های بی‌شمار دولت است و با حمایت و هدایت دولت شاهد تحول در صنعت و معادن خواهیم بود.

 

 

ارسال نظر