بلاروس پل ارتباط اقتصادی ایران با غرب روسیه

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۹۹

پایگاه خبری اتاق تهران    

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی بین ایران و بلاروس منجر شود، ثبات روابط سیاسی بین دو کشور و روابط سیاسی بلاروس با کشورهای دیگر است. دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با سفیر ایران در کشور بلاروس دیدار و درباره فرصت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی بلاروس و توسعه و عمق بخشیدن به حضور فعالان اقتصادی ایران در این کشور گفت‌وگو کردند.

دبیرکل اتاق تهران با اشاره به اینکه سفیر کشورمان در بلاروس درکنار مسائل سیاسی و دیپلماتیک، توجهی خاص به موضوعات اقتصادی دارند، گفت: هم‌اکنون و باوجود ظرفیت‌های بالای دو کشور ایران و بلاروس حجم تجارت بین دو کشور اصلا قابل توجه نیست، زیرا به لحاظ اقتصادی در خیلی از حوزه‌ها بلاروس برای ما ناشناخته است، البته با تلاش سفارت و رایزن بازرگانی کشورمان در مینسک پایتخت بلاروس شاهد گشایش‌های جدیدی هستیم تا جایی که نخستین محوله نفتی را به این کشور در ماه‌های گذشته صادر کرده‌ایم و این موضوع می‌تواند با تاثیر مثبت روی تراز بازرگانی ما گام نخستی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور باشد. بهمن عشقی با بیان اینکه اگرچه بلاروس کشور بزرگ و پرجمعیتی نیست و به همین دلیل نیز بازار تقاضای خیلی بزرگی محسوب نمی‌شود، گفت: اقلام فراوانی وجود دارد که قابلیت صادرات به بلاروس را دارند.

به همین ترتیب اقلام فراوان‌تری هم وجود دارد که قابلیت خرید از بلاروس را دارند؛ بنابراین اگر دو کشور ظرفیت‌های همدیگر را بشناسند و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هم در این حوزه فعالیت کند، من معتقدم که حجم مبادلات ما با بلاروس‌ها درسال‌های آینده وضعیت بسیار بهتری پیدا می‌کند.

دبیرکل اتاق تهران در ادامه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های کشور بلاروس پرداخت و گفت: کشور بلاروس از نظر موقعیت جغرافیایی ویژگی بسیار خاصی دارد؛ این کشور دروازه‌ غربی فدراتیو روسیه و مرز این کشور با اتحادیه اروپاست، بلاروس بین روسیه و لهستان واقع شده بنابراین حضور اقتصادی در این کشور می‌تواند فرصتی برای ما باشد که علاوه بر این کشور به مرزهای غربی فدراتیو روسیه و شرق اروپا نیز دستگیری بهتر داشته باشیم. عشقی گفت: در بلاروس خیلی از مشکلاتی که به دلیل بروکراسی فاسد در روسیه وجود دارد را نمی‌بینیم تا جایی که ما همیشه از مافیای روس شنیده‌ایم ولی تاکنون از مافیای بلاروس چیزی نشنیده‌ایم. او در ادامه با اشاره به اینکه بلاروس در حال گذار از یک کشور نیمه صنعتی، به صنعتی است، گفت: بلاروس کشوری با ظرفیت‌های بالای اقتصادی است و همین موضوع هم باعث شده روابط اقتصادی تجار ما با این کشور در سطح باقی بماند درحالی که اگر در ظرفیت‌های این کشور عمیق شود، خواهید دید که بلاروس می‌تواند به آینده تجارت خارجی ما کمک کند. بلاروس مزیت‌های صنعتی بسیاری دارد که کشورهای اروپایی روی آن کار می‌کنند. کشور اسلواکی هم‌اکنون به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در جهان بدل شده و قطعات بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در این کشور تولید می‌شود.

 به گفته عشقی؛ بلاروس از دانش فنی، نیروی تربیت شده و توان تکنولوژیک بسیار خوبی برخوردار است و به دنبال جذب سرمایه‌گذاری و نوآوری است و پیش‌بینی من این است که این کشور با یک سرعت مناسب رو به پیشرفت حرکت می‌کند.

دبیرکل اتاق تهران همچنین به ظرفیت‌های اقتصادی بلاروس برای همکاری مشترک با ایران در سه حوزه صنایع سنگین و حمل‌ونقل و گردشگری اشاره کرد و گفت: در جلسه‌یی که با سفیر کشورمان در مینسک پایتخت بلاروس داشتم قرار شد اتاق تهران بررسی‌های جامعی روی ظرفیت‌های همکاری‌های مشترک با بلاروس انجام دهد و اقلام و کالاهایی صادراتی و وارداتی این کشور را شناسایی کند تا زمینه گسترش تجارت با بلاروس فراهم شود.

 

ارسال نظر