دو الزام برای توسعه صادرات با استفاده از بانک‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۱۵

نایب‌رییس اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اگزیم بانک‌ها نقش موثری در تقویت واردات و صادرات دارند، گفت: برای اینکه بتوانند در نقشی که برایشان تعریف شده- که البته نقش فوق‌العاده مهمی نیز هست- خوب عمل کنند باید دو اتفاق بیفتد؛ یکی حذف بروکراسی شدید که در نظام دولتی وجود دارد و به بانک‌ها نیز رسوخ پیدا کرده و دیگری افزایش سرمایه بانک در حدی که بتواند موثر عمل کند.

محمدرضا انصاری با بیان اینکه درحال حاضر بروکراسی حاکم روند تسهیلات‌دهی را کند کرده است، ادامه داد: بانک تخصصی به ویژه بانک‌های صادراتی باید بتواند تصمیماتش را به موقع بگیرد و به موقع عمل کند و از طرف بروکراسی که همچون تار عنکبوت شبکه بانک‌ها را گرفتار کرده، خلاص شود و در عین حال مساله سرمایه بانک‌ها باید به طور جدی مورد بازبینی قرار بگیرد. به عقیده وی این مقدار سرمایه برای حوزه عظیمی چون صادرات کافی نیست. سرمایه بانک باید به حدی باشد که بتواند نقش خود را در حمایت از صادرات به خوبی عمل کند. این فعال بخش خصوصی در ادامه با تاکید بر اینکه صادرات مهم‌ترین مولفه و مهم‌ترین محور توسعه اقتصادی ماست، گفت: بسیاری از کشورهایی که در 30سال اخیر خودشان را از جرگه عقب‌افتاده‌ها و توسعه‌نیافته‌ها نجات دادند و راه توسعه را به خوبی در پیش گرفتند، این مهم را سرلوحه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود قرار دادند. به عنوان نمونه کره جنوبی، مالزی و چندین کشور مطرح دیگر توانستند طی دو دهه با سیاست اهمیت به صادرات به صادرکننده‌های بزرگ دنیا تبدیل شوند.

وی گفت: این تحول عظیم نتیجه تکیه بر پتانسیل‌های تولید صادراتی، توسعه فناوری و تکنولوژی در این دست کشورهاست و ما هم همان مسیر را باید طی کنیم. به گفته وی پرچمدار این قصه بانک‌های تخصصی صادراتی هستند که باید حمایت شود؛ بانکی که از سرمایه مطلوب برخوردار باشد، می‌تواند حضور بین‌المللی بهتری داشته باشد.

محمدرضا انصاری ادامه داد: امیدواریم در آینده شاهد کاهش پیچیدگی‌های بروکراسی در تمام نظام بانکی به خصوص بانک‌های صادراتی باشیم. نایب‌رییس اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی ایران در ادامه افزود: درحال حاضر سهم صادرات غیرنفتی ما نسبت به سهم و استحقاق ما در دنیا رقمی ناچیز است. به گفته وی توان صادراتی کشور ما سالانه 600 میلیارد دلار است و یکی از موتورهای محرک برای رسیدن به این رقم بانک توسعه صادرات است. امیدواریم با افزایش توان این بانک بتوانیم شاهد جهشی بلند در صادرات باشیم. این هدف جز با همکاری و حضور همه دستگاه‌های حمایتی محقق نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه به طور عمده مساله ضمانتنامه‌ها یکی از قفل‌های بزرگ در امر صادرات خصوصا صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از حوزه‌های قدرتمند صادراتی کشور است، گفت: گشودن این قفل می‌تواند مسیر رسیدن به صادرات ۶۰۰ میلیارد دلاری را هموار کند. بانک توسعه صادرات می‌تواند در صورت افزایش بنیه در این بخش کمک بزرگی به صادرات صورت دهد. محمدرضا انصاری اضافه کرد: بانک توسعه صادرات می‌تواند پرچمدار جهش صادرات کشور باشد. کشورهایی که امروز در امر صادرات حرف اول را می‌زنند، روزگاری شرایط به مراتب نامساعدتری از ما را گذرانده‌اند. اگر به مسیر حرکت آنها نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که اگزیم بانک‌ها نقش مهمی در تحول اقتصادی این کشورها بازی کرده‌اند. به گفته وی کشوری چون چین از محل صادرات، ذخیره ارزی بالای 3هزارمیلیارد دلاری به دست آورده و تراز تجاری خود را به نفع صادرات تغییر داده است و این حرکت بزرگ بدون حضور اگزیم بانک‌های قدرتمند رخ نمی‌داد. این مساله بیانگر اهمیت فوق‌العاده اگزیم بانک‌ها در سرنوشت اقتصادی کشورهاست.  محمدرضا انصاری افزود: به عقیده من حمایت از بانک‌های صادراتی برای ایفای نقش تاریخی این بانک لازم و ضروری است. داشتن یک بانک تخصصی شجاع و کارآمد برای حمایت از صادرات برای ایجاد تحول و تحرک بزرگ در صادرات کشور لازم و ضروری است.

 

ارسال نظر