بانک‌ها در خدمت صادرات

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۷۶

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه یکی از مراکز و محورهای مهم برای پیشرفت کشورهای درحال توسعه اگزیم بانک‌ها هستند، گفت: اگزیم بانک‌ها از یک سو مرجع مشوق صادرات و از سوی دیگر الگوی صحیح یک صادرات پیشرفته هستند؛ الگویی که صنعت تولید محور را می‌توان به کمک آن اجرا کرد.

به گفته حسین سلیمی، حمایت مالی از تولید صنعتی صادراتی مهم‌ترین هدف تشکیل اگزیم بانک‌هاست و این سیستم‌ها در آغاز صادراتی شدن کشورها نقش پررنگ و حیاتی دارند؛ در واقع برای اینکه صنایع هر کشور در مسیر خودکفایی صادراتی حرکت کنند به نیروی حمایتی اگزیم بانک‌ها نیاز دارند.

وی ادامه داد: وقتی صادرات به یک حد بسیار متناسب رسید، دیگر آنقدر تکیه روی اگزیم بانک‌ها نیست، به همین دلیل این است که ما توجه خاصی به چگونگی عملکرد اگزیم بانک‌ها داریم و معتقدیم که اگر بخواهیم زیربنای صادرات را تقویت کنیم و صادرات کشور را به حدی برسانیم که نیاز

ارزی‌مان را تامین کند باید اگزیم بانک قدرتمندی داشته باشیم. سلیمی با طرح این سوال که آیا اگزیم بانک فعلی توان دستیابی به هدف‌گذاری‌های صادراتی کشور را دارد، گفت: به عقیده من در شرایط فعلی در اگزیم بانک کشور محدودیت امکانات وجود دارد؛ در واقع وقتی دولت به روش‌های مختلف اعلام می‌کند که حامی توسعه صادرات است باید اهرم‌های دستیابی به آن را نیز قوی کند. بانک توسعه صادرات با وجود عملکرد مطلوب خود در این زمینه نیازمند تقویت بنیه است.

وی افزود: موضوع افزایش سرمایه بانک‌ها نه تنها برای اگزیم بانک‌ها بلکه برای همه بانک‌ها اهمیت دارد. بعد از چندین سال، امروز شاهد رشد چند برابری صادرات هستیم. نظام بانکی باید برای این رشد آماده باشد. خصوصا برای بانک توسعه صادرات افزایش امکانات و سرمایه امری ضروری و مسجل است.

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: در طول سال‌های فعالیت این بانک ما شاهد حمایت هدفمند و متمرکز این بانک از صادرات بوده‌ایم. این روند صحیح و اصولی است اما در مقایسه با اگزیم بانک‌ها در کشورهایی چون ترکیه به دلیل محدودیت منابع که از آن یاد شد، مختصات کوچک‌تری دارد و نکته مهم اینکه ترجیحا این توان باید صرف صادرات غیر نفتی ما شود. چراکه بخش نفت ما مشکلی در صادرات ندارد و حمایت‌های لازم را دریافت می‌کند و این تولیدکنندگان غیر نفتی کلان کشور هستند که برای صادرات نیازمند تشویق و حمایت هستند.

به گفته سلیمی تسهیلات فعلی بانک‌های تخصصی صادراتی همچون بانک توسعه صادرات هر چند در مقایسه با سایر بانک‌ها ارزان‌تر و ایده‌آل‌تر است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و دلیل اصلی آن برمی‌گردد به بسته بودن دست این بانک به لحاظ منابع و قوانین حمایتی. سلیمی در پایان گفت: حمایت و کمک واقعی برای توسعه اقتصادی با بهره‌های بالا امکان پذیر نیست و هر چه بتوان این نرخ را پایین‌تر برد، می‌توان امید بیشتری به رونق صادرات داشت. وقتی در برنامه‌یی اقتصادی از صادرات به عنوان محور توسعه اقتصادی نام برده می‌شود باید به این نکته توجه داشت و به تقویت مالی اگزیم بانک برای ارائه تسهیلات ارزان کمک کرد.

 

ارسال نظر