وضعیت صنعت فاوای کشور

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۰۲۴۸۷

جلسه تخصصی کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران برگزار شد؛ در این جلسه وضعیت ICT در کشور بررسی شد.

در ابتدای این جلسه رییس کمیسیون ICT و اقتصاد رسانه اتاق ایران گفت: در راستای ماموریت‌های محوله به کمیسیون ICT و اقتصاد رسانه اتاق ایران، اقدام به سفارش تهیه یک پژوهش علمی در خصوص بررسی وضعیت ICT در کشور کردیم که نتایج حاصله نشان می‌دهد وضعیت فعلی فاوای کشور در منطقه و جهان چندان مناسب نیست و نیازمند توجه بیشتر دولت به برخی موارد ازجمله مقررات زدایی و ارتباط بیشتر با کشورهای دیگر است. بر اساس این پژوهش ایران در حال حاضر در صنعت فاوا در رتبه 120 در بین 190 کشور جهان قرار دارد و نیازمند توجه بیشتر دولت به این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران؛ محمدرضا طلایی با اشاره به موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده اظهار کرد: در جلسات مختلفی که در کمیسیون داشتیم نظرات خود را درباره مالیات برارزش افزوده ارائه داده‌ایم و در برخی از موارد این نظرات اعمال‌شد و امیدواریم که در مجلس به تصویب برسد. همچنین در سازمان توسعه تجارت برای بحث IT با تغییراتی که جدیدا روی چارت سازمانی سازمان توسعه تجارت داده‌شده میز IT این سازمان شکل‌گرفته و تاسیس ‌شده است.

طلایی با اشاره به تشکیل مدیریت دفتر توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان گفت: مدیریت دفتر توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان نیز در سازمان توسعه تجارت تاسیس‌شده و زیرمجموعه این مدیریت میزهای تخصصی به وجود آمده که یکی از آنها میز صادرات IT است. قرار است در این میز تمامی امور نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، مسائل و موانع و مشکلاتی که برای صادرات IT وجود دارد بررسی شود. علاوه بر این موضوع‌ها موانع موجود مربوط به مشکلات معافیت مالیاتی عنوان شد.

 رییس کمیسیون ICT ادامه داد: همچنین برای صدور پروانه صادرات IT نیز اقداماتی در دست انجام است و بحث موانع و مشکلات صادرات IT نیز قرار است به شورای عالی صادرات برده شود و به آنها رسیدگی شود. درنهایت قرار بر این شد که با هماهنگی بیشتر تشکل‌ها و درگیر شدن تشکل‌هایی که عضو کمیسیون هستند در جلسات سازمان توسعه تجارت بتوانیم بهره‌برداری بهتری را داشته باشیم.

در ادامه جلسه فرزاد حجازی، دبیر فدراسیون ICT وابسته به اتاق ایران گفت: کمیسیون در نظر دارد در آبان سال جاری همایشی با موضوع نقش ICT در اقتصاد را برگزار کند که عمده هدف آن دعوت فعالان کسب‌وکار و ذینفعان این حوزه و ارائه ظرفیت‌های بالقوه در آن است. وی افزود: یکی از نیازهای شرکت‌های ICT ارتقای سطح دانش فنی این حوزه از طریق روابط بین‌الملل است تا بتوانیم با تشکل‌های بین‌المللی و با اتاق‌های کشورهای دیگر همکاری داشته و بتوانیم دانش فنی را به کشور منتقل کنیم. حجازی گفت: هدف دیگری که در این برنامه‌ها دنبال می‌کنیم آن است که از شرکت‌های کوچک و متوسط و صنایع نوپا حمایت کنیم و قصد داریم با تسهیل امور این شرکت‌ها را به نمایشگاه‌ها و همایش‌های خارجی تشویق کنیم و در همایش‌های داخلی نیز آنها را بیشتر درگیر کنیم تا آنها نیز رشد پیدا کنند.

همچنین در این جلسه امیرحسین خالقی پژوهشگر و تحلیلگر اقتصادی به ارائه نتایج تحقیقاتی که به سفارش کمیسیون ICT و اقتصاد رسانه اتاق ایران انجام‌شده پرداخت که بر اساس این تحقیق وضعیت فعلی صنعت ICT کشور چندان مناسب نیست و رقبای منطقه‌یی در این سال‌ها از ما به‌مراتب بهتر عمل کرده‌اند. وی افزود: بر مبنای نتایج این تحقیق همچنین با توجه وجود بحران‌های مختلف همچون گردوخاک در خوزستان و بیکاری و بسیاری مشکلات دیگر پرداختن در سطح کلان به ICT یک اولویت اساسی برای کشور به شمار می‌رود و باید به آن توجه شود. علاوه بر این زیاد بودن تعداد قوانین، مشکلات زیرساخت و پهنای باند، نبود محیط تحقیق و توسعه و حمایت کم دولت از توسعه صنعت فاوا ازجمله موانع صنعت ICT کشور هستند.

این پژوهشگر درباره اقدامات کشورهای همسایه درباره وضعیت ICT گفت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که درزمینه تحقیق و توسعه ترکیه و عربستان بالاتر از ما قرار دارند و ایران در بین 66 کشوری که در این خصوص سنجیده شده‌اند رتبه آخر را از آن خودکرده است. بر اساس یافته‌ها در زمینه آمادگی شبکه‌یی ایران از بین 132 کشور رتبه 92 را دارد و حتی امارات متحده عربی به لحاظ این شاخص از ما پیشی گرفته است. همچنین قطر و بحرین نیز توانسته‌اند به‌خوبی به سمت اقتصاد دیجیتالی حرکت کنند.

 

 

ارسال نظر