دو راهکار برای نجات استارت‌آپ‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۰۲۴۸۵
دو راهکار برای نجات استارت‌آپ‌ها

استارت‌آپ‌ها با بهره‌گیری از ایده‌های نو و خلاقانه، روز به ‌روز فعالیت‌های خود را در عرصه تولید و تجاری‌سازی، گسترش داده و با جذب سرمایه توانسته‌اند در این زمینه بسیار پیشرفت کنند؛ این موضوع درحالی است که به گفته برخی از فعالان اقتصادی این روزها استارت آپ‌ها علاوه بر یک سری مزایا با مشکلات زیادی در فرآیند تولید مواجه هستند. چالش‌ها و مشکلات قدیمی همچون سود بالای تسهیلات بانکی، بیمه، ارزش افزوده، قوانین کار، فیلترینگ‌های سلیقه‌یی، بروکراسی‌های عریض و طویل اداری و... منجربه آن شده تا تنها بخشی از فعالان اقتصادی موفق به سپری کردن این مشکلات ‌شوند و مابقی فعالان درادامه راه یا شکست می‌خورند یا ناامید می‌شوند.

حال باتوجه به مشکلات پیش روی فعالان کسب و کار نوپا، عده‌یی از کارشناسان راهکارهایی را برای نجات آنها پیشنهاد می‌دهند که آنها شامل؛ 1 - استارت‌آپ‌ها برای اینکه بازدهی بهتری داشته باشند لازم است جذب شرکت‌های بزرگ شده و با شرکت درطرح‌های بزرگ به سودآوری مالی بزرگی دست پیدا کنند. 2- فعالان استارت آپی باید روحیه مطالبه‌گری از تشکل‌ها، دولت و مجلس داشته باشند تا به این شکل مسوولان نیز قوانین دست و پا گیر را مورد بازنگری اساسی قرار دهند و در این باره درصدد برطرف‌سازی مشکلات موجود باشند.

 

 چالش سودهای بانکی برای استارت‌آپ‌ها

در همین زمینه مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک به «تعادل» گفت: استارت‌آپ‌ها برای اینکه بازدهی بهتری داشته باشند لازم است جذب شرکت‌های بزرگ شده و با شرکت درطرح‌های بزرگ به سودآوری مالی بزرگی دست پیدا کنند، نظیر آنچه در اکثر کشورهای توسعه یافته رخ داده است و عده‌یی از نخبگان با فروختن ایده‌های خود یا همکاری با شرکت‌های بزرگ منجر به شکل‌گیری تولید و خدمات گسترده‌یی درسطح کلان اقتصادی شده‌اند. ویدا سینا افزود: این روزها استارت آپ‌ها با مشکلات زیادی در فرآیند تولید مواجه هستند از قبیل مسائل بیمه‌یی، ارزش افزوده، قوانین کار، فیلترینگ‌های سلیقه‌یی، بروکراسی‌های عریض و طویل اداری و... که تنها بخشی از آنان موفق به سپری کردن این مشکلات می‌شوند و بقیه درادامه راه یا شکست می‌خورند یا ناامید می‌شوند که در این باره لازم است دراین امر مسوولان بازنگری اساسی کنند و مشکلات پیش روی کارآفرینان را تا جای ممکن از میان بردارند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: عده‌یی از جوانان خوش فکر و صاحب ایده با گردهم آمدن به تشکیل شرکت‌های استارت آپی اقدام کردند که شرکت‌های بزرگ می‌توانند از توان فکری آنها استفاده کرده و جهت به‌روز کردن محصولات و استفاده از طرح‌های جدید بهره ببرند. عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: از آنجایی که روند هزینه بالاسری تولید درداخل زیاد است و تولیدکننده باید درداخل کشور به قیمت مواد اولیه درکنار تولید و هزینه بالاسری نیز توجه داشته باشد، لذا باید تولید‌کننده فقط به فکر تولید باشد که متاسفانه اینگونه نیست و این امر با دادن وام و تسهیلات نیز قابل حل نخواهد بود بنابراین باید از تولید حمایت بیشتری شود تا کالای باکیفیت‌تر و خدمات بهتر ارائه شود.

او اظهار کرد: زمانی‌که نرخ بهره بدون مالیات درکشور نزدیک 20درصد است برای تولید‌کننده انگیزه‌یی باقی نمی‌ماند که چقدر سود کند که همه مشکلات اعم از بهداشت، مالیات و همه چالش‌های پیش‌رو را تحمل کند که لازم است با حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاران و برطرف کردن موانع تولید همچنین کاهش نرخ سود چرخ‌دنده‌های اقتصاد را به گردش درآورد که از این حیث شرکت‌های استارت‌آپی کمک زیادی به تحرک اقتصادی می‌کنند. مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک معتقد است: استارت‌آپ‌ها با ایجاد شغل و بهره‌وری دراقتصاد توانسته‌اند نوآوری خوبی دربازار فراهم کنند که نیاز به حمایت بیشتر مسوولان از نظر قوانین حمایتی و ادغام با شرکت‌های بزرگ و همچنین ارائه تسهیلات مالی می‌تواند به توسعه این شرکت‌ها و تحرک اقتصاد بخش خصوصی کمک زیادی کند.

 هدایت سرمایه‌های مردمی به سمت استارت‌آپ‌ها

از سوی دیگر، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت ایران در حوزه استارت آپ‌ها گفت: شرکت‌های استارت‌آپی در اکثر نقاط دنیا موفق به کسب جایگاه ویژه‌یی در اقتصاد شده‌اند و ایران نیز در این مسیر، در چند سال اخیر، توانسته اقدامات مثبتی انجام دهد. اصغر زارعی در ادامه افزود: استارت‌آپ‌ها با بهره‌گیری از ایده‌های نو و خلاقانه، روزبه‌‌روز فعالیت‌های خود را در عرصه تولید و تجاری‌سازی، گسترش داده و با جذب سرمایه توانسته‌اند در این زمینه بسیار پیشرفت کنند. وی بیان کرد: با توجه به رشد استارت‌آپ‌ها و تحولات بنیادین اقتصادی توسط آنها، لازم است با حمایت دولت و نهادهای قانونی، زمینه فعالیت‌ تولیدی و بازار کسب‌وکار آنها را فراهم کنیم؛ چرا که استارت‌آپ‌ها در رونق فضای کسب‌وکار کشور، نقشی اساسی دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات پیش‌روی استارت‌آپ‌ها افزود: یکی از مشکلاتی که برخی استارت‌آپ‌ها با آن مواجه هستند، این است که در مواردی، هنوز زمینه کاری آنها فراهم نشده و این امر به دلیل عدم شناخت کافی از حوزه فعالیت این شرکت‌ها است.

در مقابل، تعدادی از استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند با ورود به عرصه فضای مجازی و تجارت الکترونیک، بازار خوبی برای خود فراهم کنند.

زارعی با اشاره به تشکیل‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: این صندوق‌ها با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها تشکیل شده و پشتوانه محکم و قابل اتکایی برای برطرف کردن مشکلات آنها هستند. از طرفی، این صندوق‌ها، سرمایه‌های پراکنده و بدون هدفی که در جامعه وجود دارد را جذب کرده و از آنها در راستای اهداف تولیدی و نوآورانه استفاده می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ ایجاد بازار کسب‌وکار و تولید، بیشتر نیازمند سرمایه‌گذاری است و لازم است سرمایه‌های افراد جامعه، جهت تولید و فعالیت کسب‌وکارهای نوپا، توسط صندوق‌ها جذب شده و با ارائه تسهیلات مناسب، در اختیار کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: متاسفانه در کشور ما، به دلیل عدم اعتماد به بازار، بسیاری از سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در بازار کسب‌وکار، سرمایه‌ خود را در بانک‌ها انباشته کرده و با گرفتن سود بانکی، از به‌کارگیری سرمایه خود در راه‌اندازی واحدهای تولیدی و استارت‌آپی امتناع می‌کنند. به همین جهت، توصیه می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با ارائه سودهای قابل اطمینان به سرمایه‌گذاران، زمینه را برای سرمایه‌گذاری بیشتر آنها فراهم کنند تا سرمایه‌ها درمسیر اهداف استارت‌آپی قرار گیرند.

زارعی با اشاره به فضای سنتی کسب و کار گفت: خوشبختانه جامعه ما به سمت علمی شدن و استارت‌آپی بودن در حرکت است و فضای سنتی کسب‌وکارها به حدی اشباع شده که فراهم شدن کار از سوی دولت، جوابگوی نیاز فعلی جامعه نیست؛ بنابراین بخش خصوصی و خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان، لازم است با توان علمی و خلاقیت خود، این شکاف را پوشش دهند.

 خودداری از برخوردهای سلیقه‌ای

همچنین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: امروزه شرکت‌های دانش بنیان به عنوان ثروت ملی درنظر گرفته می‌شوند؛ چرا که درتبدیل علم به ثروت به خوبی عمل کرده‌اند کاری که دانشگاه‌ها اغلب درانجام آن تعلل کرده‌اند و موفق نبودند تا جوانانی تربیت کنند تا علم را به تولید ثروت تبدیل کند. حسن لطفی افزود: یکی از مشکلات دیگر درحوزه آموزشی این است که دانشگاه‌ها بدون توجه به نیازجامعه به پرورش دانشجو می‌پردازد و متاسفانه هیچ ارزیابی صحیحی از نیاز به برخی از رشته‌ها درجامعه نیست مثلا بازار یک سری مشاغل بیش از پیش اشباع شده درحالی که برخی رشته‌ها فاقد متخصص است که این امر نیاز به بازنگری دقیق دارد.

نماینده مردم شهرستان رزن در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان با ثروت اندوزی ازطریق دانش به خوبی از نیازهای جامعه و مشاغل مرتبط با رشته‌ها اطلاعات کافی دارند به همین دلیل با حمایت کردن از آنها می‌توان بستر مناسبی برای فعالیت‌های آنان فراهم ساخت تا به رشد اقتصادی مطلوب دست یافت. عضو فراکسیون امید مجلس بیان کرد: برای اینکه تولید نیروی متخصص متناسب با نیازهای جامعه باشد لازم است زیرساخت مناسبی از جامعه فراهم شود. این امر به خوبی درشرکت‌های دانش‌بنیان لحاظ شده است.

لطفی اظهار کرد: لازم است ذخایرعلمی و فکری کشور متناسب با پتانسیل‌های موجود درکشور برنامه‌ریزی شوند در غیر این صورت بسیاری از معادن و ذخایر مهم بدون استفاده بهینه رها شده و نیاز است که این اطلاعات تکمیل و جمع‌آوری شود و پس از بررسی برنامه مدونی برای استفاده از آنها اندیشیده شود. وی گفت: دولت باید بانک اطلاعاتی جامعی از ثروت کشور داشته باشد و پس از آن فرآیند دسترسی به این امکانات را برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیل کند تا رسیدن به رونق اقتصادی میسر شود و تا زمانی که مجلسی‌ها و دولت زیرساخت‌های لازم را فراهم نکنند اتفاق موثری دراین زمینه رخ نخواهد داد همچنین با حمایت‌های زبانی و خشک و خالی دردی از مشکلات پیش‌روی شرکت‌های دانش بنیان حل نخواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وظیفه دولت و مجلس گفت: وظیفه دولت و مجلس این است که با برخوردهای سلیقه‌یی و بروکراسی‌های عریض و طویل که دست وپای نخبگان را بسته نگه می‌دارد، برخورد کنند و با ازمیان برداشتن این موانع و ایجاد برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده از به وجود آمدن مشکلات اینچنینی جلوگیری کنند.

 

ارسال نظر