8 راهکار جدید رونق تولید

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۱۳
8 راهکار جدید رونق تولید

گروه تشکل‌ها|

طرح توزیع کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال گذشته در ابتدا با سقف 6 و در نهایت با سقف ۱۰میلیون تومان مدنظر قرار گرفت؛ اما در ادامه با حواشی مختلفی همراه شد. بطوری که موجب ایجاد اختلاف بین مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در زمینه لیست کالاهای مورد فروش و نیز تسهیلات ارائه شده در طرح مورد نظر شد. اکنون که آغاز طرح رونق تولید در سال جدید بار دیگر در دستور کار متولیان صنعتی قرار گرفته است، فعالان حوزه صنعت لوازم خانگی، به بیان 10 طرح پیشنهادی برای اصلاح طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، پرداختند. طرح‌های پیشنهادی از سوی فعالان بخش خصوصی شامل مواردی چون: «1- افزایش جامعه هدف طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی. 2- کاهش سود بازپرداخت بانکی و کاهش سود تسهیلات. 3- فروش کالاها با برند داخلی. 4- افزایش مدت بازپرداخت اقساط. 5- ضرورت تسهیل فرآیند صدور و ارائه کارت اعتباری خرید. 6- جلوگیری از بروکراسی‌های اداری که منجر به افزایش هزینه‌های سربار برای مصرف‌کننده می‌شود. 7- در نظر گرفتن حق انتخاب برای خرید کالاها. 8- افزایش لیست کالاها برای عرضه محصولات. در عین حال، فعالان این حوزه بر این باورند، چناچه این طرح بدون رفع ایرادات موجود، اجرایی شود، منجر به شکست خواهد شد و مصرف‌کنندگان نیز برای تامین نیاز خود به سراغ طرح‌های جدید شرکت‌های دیگر، خواهند رفت.

در همین راستا، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به طرح دولت در راستای تحریک تقاضا به «تعادل» گفت: سال گذشته طرح تحریک تقاضا از سوی دستگاه‌های دولتی کشور اجرا شد که این طرح 4 مشکل اساسی را به دنبال داشت که عدم بررسی همین مشکلات آسیب‌های جدی را برای مصرف‌کننده نهایی و دولت ایجاد کرد. علیرضا خزاعی با اشاره به نخستین مشکل طرح توزیع کارت اعتباری خرید کالای ایرانی افزود: تاخیر در اجرای این طرح نخستین مشکلی بود که منجربه آن شد که مصرف‌کنندگان از آن استقبال چندانی نداشته باشند و دومین آسیب این طرح افزایش هزینه‌های سربار برای مصرف‌کننده نهایی را به دنبال داشت. وی با اشاره به سومین ایراد طرح دولت برای افزایش تحریک تقاضا گفت: ایراد سوم طرح اعطای کارت‌های اعتباری به این موضوع باز می‌گردد که مشتری در انتخاب برندها و کالاها آزاد نبود و همین موضوع باعث شد تا سال گذشته نقص‌هایی در اجرا وجود داشته باشند و دولتمردان نتوانند آن طور باید و شاید این طرح را با اجرای درست پیاده‌سازی کنند. خزاعی در ادامه توضیح داد: وجود کالاهای ایرانی در لیست کارت‌های اعتباری و جداسازی برندها اقبال مشتری را برای استفاده از این طرح کاهش داد؛ بنابراین باید به این موضوع اشاره کرد که چناچه این نقص‌ها در طرح دولتی وجود داشته باشد، بی‌شک در ماه‌های آتی نیز این طرح موفق نخواهد بود و همچنان با شکست مواجه خواهد شد. عضو هیات‌مدیره انجمن صوتی و تصویر با اشاره به ایراد چهارم این طرح گفت: ایراد چهارم که طرح تحریک تقاضا را منجربه شکست قرار داد، این بود که سیاست‌گذاران این طرح، کالاهایی همچون دستگاه‌های‌گیرنده تلویزیون را مشمول این طرح قرار نداده بودند؛ زمانی که این موضوع را از دولتمردان پیگیری کردیم آنها براین باور بودند که عمق ساخت داخل‌گیرنده‌ها کم است؛ این موضوع درحالی است که برندهای مشهور کالاهای صوت و تصویر و‌گیرنده‌های تلویزیونی در داخل سرمایه‌گذاری شده و این کالاها در کشورمان درحال تولید است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به برطرف‌سازی مشکلات پیش روی این طرح گفت: چنانچه طرح تحریک تقاضا از این نوع نقایص برطرف شود از آن استقبال خواهد شد؛ این در شرایطی است که فروشندگان و تولیدکنندگان از شب عید سال 95 دچار معضل رکود شده‌اند و تا به امروز شاهد رونق کسب وکار خود نبودند. درحقیقت در بازار شب عید سال جاری و نیز به دلیل مناسبت‌های انتخاباتی و شروع ماه رمضان تقاضا برای خرید کالاهای لوازم خانگی با کاهش چشم‌گیری مواجه شد. خزاعی در پاسخ به این پرسش که پیشنهادتان برای ورود کالاهای خارجی در طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی چیست، گفت: این موضوع را می‌توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد، اول اینکه برخی از کالاهای مصرفی در حوزه لوازم خانگی بطور صفر تا صد از کشورهای خارجی به کشورمان صادر می‌شود، بنابراین این‌ها در بند کالاهای وارداتی قرار دارند، از سوی دیگر برخی برندهای خارجی دیگر نیز هستند که دردوران برجام برای انجام سرمایه‌گذاری مشترک وارد کشور شدند و حالا این کالاها با برند خارجی اما با ساخت و سرمایه‌گذاری مشترک داخلی در کشور در حال تولید است، بنابراین این نوع کالاها برای حمایت باید در لیست طرح تحریک تقاضا قرار گیرد.

عضو هیات‌مدیره انجمن صوت و تصویر خبر از طرح جایگزینی شرکت‌ها و تامین‌کنندگان بزرگ به جای طرح تحریک تقاضای دولتی داد و گفت: جدای طرح تحریک تقاضای دولتی‌ها، شرکت‌ها و تامین‌کنندگان بزرگ نیز با ایجاد طرح‌های جشنواره‌یی امتیازاتی را برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته‌اند، بنابراین اگر مسوولان به سمت رفع ایرادات طرح تحریک تقاضای دولتی نپردازند مصرف‌کنندگان از این طرح‌ کمپانی‌های بزرگ استفاده و آن را جایگزین طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی خواهند کرد.

 برطرف‌سازی مشکلات طرح

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در قالب شش تقاضا، خواستار تغییر و اصلاح در طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی که طبق گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تا یک ماه آینده در دستور کار قرار می‌گیرد، شد.

محمدرضا دیانی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی که طبق گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا یک ماه آینده کلید خواهد خورد اظهار کرد: این طرح در سال گذشته مطلوب بود اما با نقاط ضعف مختلفی همراه شد که مسوولان با اختلافات به وجود آمده در راستای حل آن تلاش نکردند و اگر قرار بر این است که در سال جاری نیز مد نظر قرار گیرد، نیازمند اصلاحات در بخش‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته جامعه هدفی که می‌توانست از طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی استفاده کند محدود بود، گفت: باید محدودیت‌ها در ارتباط با جامعه هدف برداشته شود و بطور مثال کلیه کارمندان و کارگران امکان استفاده از این کارت‌ها را داشته باشند چرا که با بزرگ‌تر شدن جامعه هدف موفق‌تر شدن طرح مذکور دست‌یافتنی‌تر است.

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان دومین درخواست در زمینه اصلاح شرایط طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی عنوان کرد: در این طرح باید سود در نظر گرفته شده برای بازپرداخت به بانک‌ها پایین‌تر از نرخ‌های عادی باشد و تسهیلات با سود کمتری در اختیار متقاضیان قرار گیرد. دیانی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته اختلافات دستگاهی موجب شد تا طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با مشکلاتی همراه شود تاکید کرد: در سال جاری اگر قرار بر اجرای طرح خرید کالای ایرانی است باید با هماهنگی کلیه بخش‌ها و دستگاه‌ها شاهد موفقیت این طرح باشیم. وی در ادامه با بیان اینکه چهارمین مساله عدم فروش کالاهای با برند خارجی است، خاطرنشان کرد: در طرح کارت خرید کالای ایرانی تنها کالاهای با برند داخلی مد نظر قرار گرفت اما در طرح کارت اعتباری خرید کالا، امکان خرید کلیه کالاها با برند داخلی و خارجی وجود داشت اما آنچه که در سال جاری ما به آن تاکید داریم این است که تنها کالاهای با برند ایرانی در طرح‌های مذکور گنجانده شده تا اینگونه از تولید داخل حمایت شود. رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه پنجمین نکته‌یی که باید در طرح خرید کالای ایرانی مد نظر قرار گیرد مدت زمان بازپرداخت اقساط است، گفت: باید بازه زمانی بیشتری برای بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شود تا متقاضیان رغبت بیشتری نسبت به طرح از خود نشان دهند. دیانی در پایان با بیان اینکه ششمین درخواست ما تسهیل فرآیند صدور و ارائه کارت است، اظهار کرد: از مسوولان تقاضا می‌کنیم تا فرآیند صدور کارت را تسهیل کنند؛ چرا که در این صورت کمک بسیار بزرگی به طرح کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر