اولتیماتوم سوری‌ها به ایران

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۵۲

گروه تشکل‌ها| بازار سوریه به علت وضعیت خاص این کشور مانند جنگ، تحریم‌هاو تعطیلی واحدهای صنعتی به یک بازار جذاب برای همسایگان خود تبدیل شده است. فعالان اقتصادی بارها گفته‌اند که در این شرایط زمانی بازار سوری‌ها به دلیل وضعیت نامناسب این کشور می‌تواند برای صادرات کالاهای تولیدی ایران جذاب باشد، این موضوع درحالی است که به گفته مقامات تشکلی سوری ایران برای اخذ بازار این کشور تعلل به خرج می‌دهد و توافق‌ها را به نتیجه نمی‌رساند. حال وزیر بازرگانی سوریه در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرده است که چنانچه توافق با ایران در عرصه‌های اقتصادی حاصل نشود، با کشورهای دیگر برای تامین نیازهای اقتصادی خود وارد فاز مذاکره خواهد

شد.

در همین رابطه رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با مقامات سوری توانمندی‌های ایران را برای ایجاد روابط مستحکم تجاری و اقتصادی دو کشور تشریح کرد. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در دیدار با عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوریه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه خوب و مستحکمی در همه زمینه‌ها که توسط امام راحل بنیان گذاشته شد، داشته‌اند. وی اظهارکرد: در طول هشت سال دفاع مقدس، دولت سوریه در کنار دولت ایران و مردم سوریه در کنار ملت ایران بودند.

امروز سوریه مانند ایران نه تنها با یک کشور بلکه با یک جبهه از دشمنان خود می‌جنگد و پیروزی شما پیروزی ایرانیان نیز محسوب می‌شود و ما تا آخرین گام برای بازسازی سوریه تلاش خواهیم کرد. سهل‌آبادی افزود: ایران در دوران تحریم‌ها، با تکیه بر جوانان نخبه خود به پیشرفت‌های علمی عظیمی دست یافته است که این پیشرفت‌ها در کنار تولیدهای مختلف در زمینه فولاد، سیمان، پتروشیمی، مواد غذایی و صنایع برق، تسهیل‌کننده هدف مشترک ماست. وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته برنامه‌ریزی دقیق برای شروع روابط تجاری انجام شده است و١٠٠برند برتر ایرانی آماده تامین نیازهای سوریه هستند. از این‌رو ما خواهان این هستیم تا نخست‌وزیر سوریه مقدمات قانونی لازم را برای سرمایه‌گذاری و ایجاد ارتباط فعالان اقتصادی ایرانی فراهم کند.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مردم و دولت ایران به ملت و دولت سوریه علاقه‌مند هستند و بسیار متاسفم که با وجود این فضای مناسب هنوز تعامل اقتصادی دو کشور ایجاد نشده است. ایران با اکثر کشورهای دنیا به صورت مستمر مبادله تجاری و اقتصادی داشته است و در دوره تحریم‌ها هم این روابط به صورت کامل قطع نشد، بنابراین مشکلات یک‌سال گذشته باید به سرعت ارزیابی و رفع شود. وی تاکید کرد: با توجه به عزم جدی دو طرف در ایجاد روابط اقتصادی، باید وارد اقدام‌ها و برنامه‌های اجرایی شد. نباید اجازه داد کشورهایی که مقصر اصلی تخریب زیر ساخت‌های سوریه هستند، بازسازی این کشور را بر عهده گیرند.

 به کیفیت کالاهای صادراتی ایرانی توجه شود

در عین حال سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت روابط تجارت ایران و سوریه گفت: بازار سوریه به علت وضعیت خاص این کشور مانند جنگ، تحریم‌هاو تعطیلی واحدهای صنعتی به بازاری جذاب برای همسایگان تبدیل شده است و ایران با توجه به حمایت‌های بی‌دریغ خود از این کشور فرصت طلایی را در اختیار دارد. جوادترک آبادی افزود: ما به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، تمام توان خود را برای حمایت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ایران جهت استفاده حداکثری از این فرصت به کار خواهیم بست.

ترک‌آبادی بالا بودن قیمت کالای مصرفی ایرانی درمقایسه با کالاهای دیگر رقبای این بازار را از آسیب‌های مهم برای فعالیت اقتصادی در سوریه دانست و اظهارکرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا ضمن حفظ کیفیت کالاها، قیمت‌ها هم به میزان قابل قبول و قابل رقابت برسد.

همچنین نخست‌وزیر سوریه با اشاره به حمایت‌های دولت و مردم ایران از سوریه گفت: با توجه به پشتیبانی همه‌جانبه ایران و بخصوص جانفشانی‌های رزمندگان ایرانی در جنگ با دشمنان سوریه، وظیفه خود می‌دانیم در برقراری روابط تجاری و بازسازی کشور، ایران را در اولویت قرار دهیم. عماد خمیس افزود: چالش بزرگ جنگ اقتصادی علیه مردم سوریه است که نیازمند توسعه روابط در تمام زمینه‌هاست.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک گفت: بخش اقتصادی بین دو کشور نیازمند پیگیری و اهتمام است و باید از طریق تماس مداوم و اندیشیدن با ذهنیت باز روابط تجاری تقویت شود. وی افزود: نشست‌ها و توافقنامه‌های اولیه برای آغاز روابط انجام شده است وقوانین هم برای تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی به تصویب رسیده است و در صورت نیاز، زیرساخت‌های قانونی افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: ما دشمنان مشترکی داریم که مایل به ایجاد این روابط نیستند اما یقین دارم با عزم جدی دو طرف، دشمنی آنان به نتیجه‌یی نخواهد رسید.

در همین حال وزیر بازرگانی سوریه با اشاره به لزوم توسعه همکاری تجاری دو کشور، گفت: من نشست‌های متعددی را با هیات‌های ایرانی داشته‌ام اما به دلایل مختلف این دیدارها به مبادله‌های اقتصادی منجر نشده است. عبداله الغربی تاکید کرد: وزارت بازرگانی سوریه وظیفه تامین موادمصرفی و غذایی را بر عهده دارد و ما با در اختیار داشتن بیش از١٨٠٠ فروشگاه زنجیره‌یی با عنوان «الاستهلاکیه»، نیازهای مصرفی مردم را تامین می‌کنیم. در حقیقت این فروشگاه‌ها می‌تواند بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی و نقطه آغاز مراودات تجاری باشد. وزیر بازرگانی سوریه با ابراز گلایه مجدد از طولانی شدن زمان مذاکرات بین فعالان اقتصادی ایران با بخش خصوصی و دولت سوریه گفت: از ابتدای قبول مسوولیت وزارت بازرگانی تلاش کردم روابط اقتصادی دو کشور افزایش یابد اما این تلاش‌ها پس ازیک‌سال به نتیجه نرسیده است و درصورت تحقق نیافتن توافق‌ها مجبور خواهیم بود با کشورهای دیگر برای تامین نیازهای خود مذاکره کنیم.

 

ارسال نظر