اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۹۵

تسهیلات پرداختی باید مورد ارزیابی قرار گیرد

میزان| عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پرداخت تسهیلات نقدی توسط دولت به واحدهای صنعتی گفت: تنها پرداخت تسهیلات نقدی راهگشای صنعت نخواهد بود و اگر قرار است تنها تسهیلات مالی و نقدی در اختیار صنعت قرار گیرد باید پرداخت تسهیلاتی که قبلا انجام شده مورد ارزیابی قرار گیرد. مهدی پورقاضی با بیان اینکه تنها پرداخت تسهیلات نقدی راه‌گشای صنعت نخواهد بود، اظهار کرد: بالا بردن نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی کار درستی بوده اما اگر قرار است تنها تسهیلات مالی و نقدی در اختیار صنعت قرار گیرد باید پرداخت تسهیلاتی که قبلا انجام شده مورد ارزیابی قرار گیرد.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران افزود: این ارزیابی باید به گونه‌یی باشد که مشخص شود تسهیلاتی که در دوره قبل پرداخت شده چقدر توانسته به واحدهای صنعتی و تولیدی کمک کند و تا چه میزان بنگاه‌های اقتصادی را با رونق روبرو کرده همچنین باید به این نکته‌ توجه کرد که تا چه میزان این تسهیلات بازگردانی شده است. وی با اشاره به این موضوع که بررسی‌ها نشان می‌دهد این پرداخت تسهیلات تاثیری بر رونق بنگاه‌ها نداشته است، گفت: بررسی‌ها و مشاهدات نشان می‌دهد که پرداخت تسهیلات نقدی به بنگاه‌های اقتصادی تاثیری در ایجاد رونق در این بنگاه‌ها نداشته زیرا بخش کوچکی از مشکلات صنعت با تسهیلات نقدی حل می‌شود. این فعال اقتصادی بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی را رقابت‌پذیر نبودن آنها دانست و خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی در بحث رقابت‌پذیری بسیار ضعیف هستند و برای ایجاد این رقابت‌پذیری از سوی دولت هیچ گونه راهکار و برنامه‌یی ارائه نشده است. پورقاضی ادامه داد: مسوولان نباید از پرداخت تسهیلات به صورت نقدی انتظار معجزه داشته باشند و باید این امر را در نظر داشته باشند که این تسهیلات نمی‌تواند به صورت آنی وضعیت بازار را تغییر داده و رونق اقتصادی ایجاد کند. رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: با توجه به گذشت ماه‌ها از اجرایی شدن دور اول طرح رونق و پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی این واحدها باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گیرند و بانک‌های تسهیلات‌دهنده باید اعلام کنند که چه میزان از اقساط این واحدها به بانک بازگردانی شده است. وی در ارتباط با راهکارهای عملی دیگر برای رونق بخشیدن به واحدهای صنعتی، اظهار کرد: بخش‌های مختلف صنعتی باید آسیب‌شناسی شده تا بتوان یک استراتژی بخشی و استراتژی کلی صنعتی تدوین کرد.

افزایش قیمت خودرو طی 3 ماه

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به پایگاه اتاق اصناف تهران گفت: در سه‌ماهه امسال قیمت خودرو ۳۰۰هزار تا ۲میلیون تومان افزایش یافته است. سعید موتمنی با اشاره به اینکه از تیرماه تا اسفندماه سال گذشته خودرو با قیمت‌های متفاوتی نسبت به امسال در بازار عرضه می‌شود، اظهارکرد: از ۱۹ فروردین ماه امسال قیمت انواع خودرو به‌بهانه‌های مختلف از جمله اعمال هزینه‌های قانونی مانند بیمه‌نامه شخص ثالث افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: افزایش قیمت خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی در حالی اعمال شده که بنا به اذعان نمایندگان شرکت‌های بیمه نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث از ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با یادآوری اینکه متولی نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو سازمان حمایت است، گفت: اخیرا سایپا در ابلاغیه جدید خود به نمایندگی‌های این شرکت قیمت وانت پراید را بیش از یک‌میلیون افزایش داده و در سامانه فروش خود این خودرو را با قیمت ۲۰ میلیون و ۳۱۴ هزار تومان به فروش می‌رساند. این موضوع برای خریداران بسیار قابل تامل است که شرکت براساس چه مواردی این افزایش قیمت را برای این محصول در نظر گرفته است. موتمنی با اعلام اینکه باید مسوولان نظارت لازم را بر بازار خودرو داشته باشند، گفت: این افزایش قیمت‌ها در حالی از سوی شرکت‌های خودروسازی اعمال می‌شود که هنوز قیمت‌های جدید انواع خودرو در سال ۹۶ توسط شورای رقابت منتشر نشده است. براساس مصوبه اردیبهشت ماه ۹۵ شورای رقابت خودروسازى سایپا را به‌دلیل بهبود نبخشیدن کیفیت محصولات جریمه و افزایشى ۰٫۴درصدی را برای قیمت محصولات این شرکت تعیین کرده بود.

نظرات اصناف برای تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود

رییس اتحادیه پوشاک تهران با تاکید بر اینکه نماینده اتاق اصناف ایران باید در نهادهای تصمیم‌گیری مرتبط با حوزه اصناف حضور داشته باشد، گفت: در حال حاضر این روند وجود دارد اما کامل نیست و در برخی مواقع از نماینده اصناف دعوت نمی‌شود؛ باید از نظرات اصناف برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه خودشان استفاده شود. ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف ایران در آستانه روز اصناف (اول تیر) افزود: مهم‌ترین خواسته اصناف حضور نماینده اصناف در تمام تصمیم‌گیرهایی است که قرار است دولت برای اصناف‌گیری کند؛ باید از نظرات اصناف نیز استفاده کنند در جلساتی که در حوزه مالیات، قوانین بانکی و … تصمیم‌گیری می‌شود، استفاده شود چون اجرای این سیاست‌ها باید دربرگیرنده حقوق اصناف باشد. وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از تولیدات داخلی، درباره پویش (کمپین) حمایت از تولید پوشاک ایرانی تصریح کرد: تمایل داریم با فرهنگ‌سازی درباره حساسیت در خصوص تولیدات کشور، مردم از طریق رسانه‌ها نسبت به خرید کالای ایرانی تشویق شوند. شیرازی افزود: تمام تولیدکنندگان داخلی برای حضور در این کمپین اعلام آمادگی کرده‌اند و اتحادیه پوشاک نیز از تجارب تمام آنان استفاده خواهد کرد. همچنین درنظر داریم تجارب و نقطه نظرات آنان را دانش بنیان ‌کنیم و برنامه‌یی را برای بالا بردن سطح کیفی تولیدات داخلی با استاندارد در دستور کار داریم. وی اظهار کرد: برای احیای تولید و حمایت از تولید داخلی در وهله اول باید برخی از موانع تولید از سر راه برداشته شود و دولت نیز باید در این خصوص به کمک اصناف بیاید و همراه با اتاق اصناف پیگیر این موضوع خواهیم بود.

شیرازی تصریح کرد: حتما باید مشکلات عدیده از سر راه تولید برداشته شود تا هزینه‌های تولید به حداقل برسد و قیمت تمام شده قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند و مزیت‌دار شوند به خصوص اینکه به دنبال صادرات محور کردن تولیدات داخلی تا پایان سال هستیم و قصد داریم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.

 

ارسال نظر