حل مشکلات زیرساختی راز توسعه اقتصادی

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۹۳
حل مشکلات زیرساختی راز توسعه اقتصادی

نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در رابطه با عضویت ایران در مجمع اقتصادی اوراسیا گفت: نقطه قوت کشور ما ارتباط قوی با کشور‌های همسایه است که به همین منظور می‌تواند بخش عظیمی از کالاهای تولیدی خود را به این کشور‌ها صادر کند.

هادی تیزهوش تابان ادامه داد: باتوجه به مشکلات و تعرفه‌های زیادی که وجود دارد اگر ایران عنصر ثابت اوراسیا یا حتی به عنوان مهمان هم عضو شود می‌تواند بازار فروش خوبی را برای خود فراهم کند.

به گفته وی، عضویت ایران به مجموعه اقتصادی اوراسیا یک دست آورد موفقیت آمیز است که می‌تواند تمرکز خود را در کالاهای صادراتی به ویژه در بخش مرکبات و مواد غذایی تقویت کند و رونق اقتصادی جامعه را هم متحول کند.

تیزهوش تابان اضافه کرد: اوراسیا تعرفه صادرات و واردات مشخصی دارد که ایران در قید اینکه به مجمع آنها بپیوندد باید از این تعرفه‌ها تبعیت کند و همچنین می‌تواند از امتیاز‌های ویژه این مجموعه هم بهره مند شود که در ارزیابی کلی به نفع ایران است.

وی تصریح کرد: الحاق ایران به مجموعه اقتصادی اوراسیا موجب می‌شود بهای تمام شده کالا در کشور ما ارزان‌تر شود اما باید توجه داشت که تعرفه‌های واردات و صادرات اوراسیا بسیار اندک است و بر این اساس احتمالا صادرات برخی از کالا‌های ایرانی به پنج کشور عضو لغو شود.

تیزهوش تابان ادامه داد: جاذبه‌های گردشگری یکی از منابع تامین ارز است که ایران و دیگر کشور‌ها مناطقی را برای جذب جهانگرد دارند که علاوه بر ارز آوری به معرفی فرهنگ و ایجاد ارتباطی دوستانه هم کمک می‌کند.

وی افزود: ایران جاذبه‌های گردشگری بسیاری را به علت قدمت زیاد در خود دارد که اگر دولت مردان شرایط خوبی را برای رفاه گردشگران فراهم کنند نسبت به دیگر کشور‌های عضو بیشترین رجوع‌کننده را پیدا می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود به سختی‌های زیر ساختی گردشگری ایران اشاره کرد و افزود: مشکلاتی ریشه‌یی در امر گردشگری وجود دارد که سازوکارهای دیگر بخش‌ها را مانند بازار داخلی دچار مشکل می‌کند و ایران ضمن لزوم ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تلاش برای دست یابی به استاندارد‌ها باید مراودات خود را با دیگر ملل هم گسترش دهد.

تیزهوش تابان گفت: پرواز‌های آسمان ایران محدود به چند شهر خاص است که این فرصت‌های تجاری را هم محدود کرده است و پیشنهاد می‌شود فرودگاه‌های بیشتری ایجاد شود.

به گفته این مقام مسوول، مشکلات تنها به پروازها‌ها ختم نمی‌شود و گستردگی بیشتری دارد که از نمونه آنها موضوع حمل و نقل و اخذ ویزا است و تا زمانی که مشکلات زیر ساختی حل نشود مشکلات توسعه اقتصادی کشور ما همچنان پا برجا است و آمار و ارقام همچنان ناچیز باقی می‌ماند.

وی در پاسخ به خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با اینکه چه چاره‌یی باید اندیشید تا تجربه ارتباط ضعیف ایران با روسیه تکرار نشود گفت: ایران در رابطه با روسیه ضعیف عمل نکرد بلکه ورود به روسیه و قوانین آنها بسیار سخت است. ایران باید به تجار قوانین را آموزش بدهد و مشکلات گمرکی را حل و نرخ تعرفه را کاهش دهد و اگر این اقدامات انجام شود علاوه بر اینکه تجربه روسیه دیگر تکرار نمی‌شود بلکه بسیاری از مشکلات دیگری که در قالب این موضوعات پنهان شده بود هم حل می‌شود. تیزهوش تابان به سختی‌های بانکی هم اشاره کرد و گفت: شبکه بانکی پله‌یی بالاتر از مشکل را تجربه می‌کند، صرافی‌ها کمک حال این معضل بوده اما باز شدن ال سی برای تجار امری بسیار حیاتی است و امنیت تجاری را محکم می‌کند. وی با بیان اینکه مجموعه اوراسیا کمک چندانی به جذب سرمایه‌گذار نمی‌کند گفت: جذب سرمایه‌گذار به سادگی تصور عوام امکان پذیر نیست و باید پیش نیاز‌های سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد شود و هیچ سرمایه داری بدون اطمینان اقدام به چنین عملی نمی‌کنند. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: باتوجه به اینکه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در داخل ضعف دارد می‌توان بر کاشت فرازمینی تمرکز کنیم و میان کشور‌های عضو اروسیا روسیه به دلیل شالوده‌های اولیه و تشابه سیاست اقتصادی بهترین گزینه ایجاد ارتباط و نقطه پرتابی برای استفاده از توانمندی‌های متقابل است.

 

ارسال نظر