گرفتاری صادرات خدمات فنی با ضمانتنامه‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۷۷

نایب‌رییس اتاق بازرگانی با اشاره به این نکته که صادرات خدمات فنی و مهندسی ما گرفتار موضوع ضمانتنامه‌هاست که خوشبختانه گشایش‌هایی در این حوزه انجام شده است، گفت: با تصمیمی که در شورای عالی صادرات غیرنفتی اتخاذ شده مبنی بر تخصیص 250میلیون دلار سپرده نزد بانک‌ها برای ضمانتنامه‌ها، این مشکل تا حدی حل شده است. به گفته محمدرضا انصاری بدهی‌های دولت بابت جایزه صادراتی مهم است و نوعی بی‌توجهی به صادرات است. با پرداخت این بدهی می‌توان اعتماد صادرکنندگان را مجددا بالا برد و به دنبال آن شاهد بالا رفتن حجم صادرات باشیم.

وی گفت: امروز مساله‌یی که در این باره مطرح است؛ در مورد ضمانتنامه یک اقدام موضعی با اختصاص 250میلیون دلار انجام شده که من امیدوارم بانک توسعه صادرات از این فرصت استفاده کند و همه این پول را در اختیار بگیرد و در بانک‌های کشورهای دیگر سپرده‌گذاری کند تا معادل چند برابر آن شرکت‌ها بتوانند قرارداد امضا کنند. البته برای هر قراردادی بین 30– 20درصد ضمانتنامه لازم است. یعنی مبلغ 250میلیون دلار رقمی بیش از یک میلیارد دلار می‌تواند قرارداد ضمانت کند.

محمدرضا انصاری در مورد ظرفیت حضور در بازار خدمات فنی و مهندسی حوزه خلیج فارس گفت: ما در حوزه خلیج فارس می‌توانیم در بخش ساخت وساز ورود موثری داشته باشیم چون از طرفی مهندسان ما عملکرد کیفی خوبی دارند و سابقه درخشانی در ایفای تعهدات خود داشته‌اند و از طرفی با قیمت‌های بسیار مناسب نسبت به رقبای ترک و چینی که از رقبای اصلی ما هستند، کار می‌کنند لذا همواره قیمت خدمات فنی و مهندسی ایران از این کشورها پایین‌تر بوده یا برابر است.

وی به فرصتی که برجام در این زمینه برای کشور فراهم کرده، اشاره کرد و گفت: آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها اتفاق مبارکی بود که در زندگی ما بیش از همه اثر داشت؛ چراکه بیشترین آسیب‌ها را صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی از تحریم‌ها دیدند و حال توافق با دنیا به معنای ارتباط مجدد با اقتصاد دنیاست و با وجود تمام کاستی‌های داخلی و موانع موجود در مسیر توسعه کشور، بسیار مثبت و مفید ارزیابی می‌شود و ورود سرمایه خارجی را به‌ دنبال دارد. اما مدیریت ورود سرمایه است که آینده را تامین می‌کند و مقصود ما باید ظرفیت‌سازی ملی برای سال‌ها و نسل‌های آینده باشد.

انصاری حوزه خلیج فارس را فرصتی مناسب برای ورود فعالان حوزه صادرات خدمات دانست و گفت: پتانسیل همکاری و صادرات با کشورهای خلیج فارس به لحاظ فنی و مهندسی وجود دارد ولی این قصه تابع حسن روابط میان کشورهاست. جایی که روابط مناسبی وجود دارد، کار بهتر پیش می‌رود. نتیجتا کشورهایی که دارای روابط بهتری با ما هستند مانند عراق، سوریه و این روزها احتمالا قطر و لبنان، فضای خوبی برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی فراهم می‌شود.

 

ارسال نظر